ما قاطعانه عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را رد می کنیم


ساعت: 22:14
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1904757

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با بورل گفت: ما مخالف جنگ هستیم و قاطعانه عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را رد می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی و تبادل نظر در خصوص ابتکار عمل این کشور اروپایی به تبادل نظر پرداختند.

در این گفتگو درباره آخرین رویدادهای مربوط به بحران اوکراین و مذاکرات برای رفع تحریم ها تبادل نظر شد.

امیر عبداللهیان در خصوص ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین احترام به تمامیت ارضی آن کشور است نه ارسال سلاح به طرف های درگیر. جنگ را متوقف کنید و به آوارگی مردم پایان دهید.

رئیس معاونت دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا از طریق دیپلماسی جلوی درگیری ها در اوکراین را بگیرد و به اروپایی ها توصیه می کنیم با نگاه واقع بینانه به این موضوع نگاه کنند.
امیر عبدالخیان گفت: ما مخالف جنگ هستیم و تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را قاطعانه رد می کنیم.

وزیر امور خارجه کشور یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه مردمی قوی و دموکراسی موثر برخوردار است، اما برخی از مقامات اروپایی با تحلیل های غلط و به بهانه حفظ حقوق بشر از هرج و مرج، ترور و بی نظمی در ایران حمایت کردند که بی تدبیری و بی تدبیری است. اقدامی غیر سازنده، مداخله جویانه و البته با اهداف روشن سیاسی بود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تمرکز بر منطق، عقلانیت و دیپلماسی جهت گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: سیاست خارجی ما مبتنی بر استانداردهای دوگانه نیست.

جوزپ بورل همچنین در این تماس تلفنی نسبت به ادامه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه پادمان ابراز امیدواری کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضع ایران مبنی بر عدم ارسال سلاح و پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین را مهم و قابل تحسین دانست.
طرفین مسیر مذاکرات برای رفع تحریم ها و توافق را مثبت و رو به جلو ارزیابی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید