مبارزه ترویکا برای تامین ادعاهای هواپیماهای بدون سرنشین ایران / پایان جنگ اوکراین به مذاکرات صلح بستگی دارد

وی ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه را ناشی از نگرانی غرب از پیشروی ارتش مسکو در اوکراین دانست و افزود: توافق دولت های روسیه و اسرائیل بر سر خودداری تل آویو از فروش سلاح به روسیه اوکراین نیز این اختلاف را افزایش داد (ادعای ارسال پهپادهای ایرانی) و دولت‌های آمریکا و اوکراین با تمرکز بر دخالت ادعایی ایران، امیدوارند دولت فعلی یا آینده اسرائیل را برای تغییر موضع و مسلح کردن اوکراین تحت فشار قرار دهند.

این تحلیلگر انگلیسی ادامه داد که از سرگیری مذاکرات رفع تحریم ها می تواند اصرار آمریکا و سه کشور اروپایی بر نقض ادعایی قطعنامه 2231 را تغییر دهد، اما تلاش های کنونی آنها در این زمینه قطعا تاثیری بر خروج اوکراین از عرصه دیپلماتیک/نظامی ندارد. بن بست، زیرا تنها مذاکرات صلح می تواند راه را برای پایان جنگ هموار کند.”

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بار دیگر با تکرار اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کردند که سازمان ملل باید این ادعا را بررسی کند.

برخی از مقامات اروپایی می گویند باید مشخص شود که آیا این اقدام روسیه و ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است یا خیر.

تروئیکای اروپایی در نامه ای اعلام کرد: از تحقیقات تیم سازمان ملل که مسئول نظارت بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت است استقبال می کنیم و آماده حمایت از هرگونه تحقیقات فنی و بی طرفانه در این زمینه هستیم.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبنی بر بی طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو کشور اعلام کرده است. از خشونت، اما کشورهای غربی، با استقرار گسترده سلاح‌های مخرب جنگی، شعله‌های جنگی را که آغاز کرده‌اند، بیشتر می‌افزایند.

حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی درباره این ادعا گفت: ادعای ارسال موشک های ایرانی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، ادعایی بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما قطعاً سیاست ما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین نیست.

همچنین امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست تا از سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس درباره ایران جلوگیری کند.


مداخله غرب منجر به طولانی شدن جنگ شد

«استیون بل» در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: جنگ اوکراین با حمایت غرب طولانی شده است. از ژانویه 2022، دولت ایالات متحده نزدیک به 19 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است و بسته کمکی دیگری در اواخر سال جاری به کنگره ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت انگلیس از فوریه 2022 به اوکراین 2.3 میلیارد پوند کمک نظامی و 3.8 میلیارد پوند به اشکال دیگر کمک کرده است. در همین حال، در نشستی در ماه اکتبر، رهبران اتحادیه اروپا متعهد شدند که برای سال 2023 ماهانه 1.5 میلیارد یورو (در مجموع 18 میلیارد یورو) به اوکراین ارائه کنند.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، وضعیت کنونی اوکراین ناشی از ناتوانی دولت مرکزی در رعایت حقوق روسی زبانان در مناطق شرقی و جنوبی این کشور است. در همین حال، تلاش های بیهوده کیف برای سرکوب حقوق روسی زبانان منجر به جنگ در شرق کشور و کشته شدن 14000 نفر شد.
بل گفت: امتناع دولت اوکراین از آغاز مذاکرات صلح یا ارائه هرگونه تضمینی برای امنیت منطقه مانع از هرگونه حل و فصل جنگ می شود و به نظر می رسد سیاست فعلی آمریکا ادامه جنگ به طور نامحدود است. برای تضعیف روسیه.
وی افزود: اگرچه آمریکا از تغییر رژیم در روسیه حمایت می کند، اما چشم انداز واقع بینانه ای برای دستیابی به این امر در آینده قابل پیش بینی ندارد.

با تضعیف روسیه، این کشور امیدوار است که روابط مسکو با پکن را تضعیف کند و در نتیجه چین را در برابر تلاش های ایالات متحده برای ممانعت از توسعه اقتصادی صلح آمیز آن آسیب پذیرتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید