نشست محرمانه شورای امنیت در بحبوحه برنامه فضایی آمریکا در مورد ادعای ایران در مورد هواپیماهای بدون سرنشین

به گفته منابع دیپلماتیک، اوکراین در نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل این ادعا را مطرح کرده است.

پیش از این وزارت امور خارجه اوکراین در ادامه ادعای غرب از جمله واشنگتن در بیانیه ای مبنی بر اینکه تامین تسلیحات روسیه برای آغاز جنگ علیه اوکراین اقدامی خصمانه است که به روابط اوکراین و ایران آسیب جدی وارد می کند.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه به وقت محلی در گفت و گوی تلفنی با گرلیش رادمان وزیر امور خارجه کرواسی با اشاره به اتفاقات اخیر اوکراین و ادعای برخی مقامات این کشور مبنی بر تحویل پهپادهای ایرانی به آنها از طریق عبور و مرور کرد. سال ها پیش به روسیه و در جنگ علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند.

در حالی که ایالات متحده از آغاز جنگ در اوکراین حدود 18 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، ایران را برای مدت طولانی به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده است که به شدت از سوی مقامات رد شده است. جمهوری اسلامی ایران

در روزهای اخیر، رسانه های غربی ادعاهایی مبنی بر ارسال موشک ها و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تشدید کرده اند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در 25 اکتبر (17 اکتبر) به وقت محلی است.

وی مدعی شد: ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده مسکو از آنها در جنگ با اوکراین از جمله موارد نقض این قطعنامه است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر پایان مدت تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: تمام نکات قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران اجرایی نشده و برخی محدودیت ها همچنان پابرجاست که ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آنها در جنگ با اوکراین از جمله موارد نقض این قطعنامه است.

ایران این ادعاهای مطرح شده برای اهداف سیاسی را رد می کند. آمریکا در کمپین رسانه ای خود موضوع پهپادها را به قطعنامه 2231 ربط داد در حالی که این دو موضوع ارتباطی به یکدیگر ندارند. به عبارت دیگر، فروش و صادرات تسلیحات ایرانی ربطی به بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 ندارد.

روز چهارشنبه به وقت محلی، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی در مورد نامه اوکراین به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و اینکه آیا سازمان ملل در تشخیص ایرانی بودن پهپادهای سرنگون شده در اوکراین مشارکت خواهد داشت یا خیر؟ وی افزود: ما همیشه آماده بررسی هرگونه اطلاعاتی هستیم که اعضای سازمان ملل در اختیار ما قرار می دهند.

وی تصریح کرد: نامه نماینده اوکراین درباره ادعای روسیه مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ را بررسی خواهیم کرد.

دوجاریک در عین حال تصریح کرد: اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می گیرد باید ابتدا بررسی شود و پس از آن متخصصان و کارشناسان ما نظر خود را ارائه کنند.

کمپین رسانه‌ای آمریکا و غرب علیه ایران ادامه دارد تا اینکه پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه به وقت محلی، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های ادعایی برخی رسانه‌های غربی مبنی بر قول وعده ایران به روسیه برای ارائه موشک‌های زمین به زمین، پاسخی به تایید نداد. این سازه های فضایی و کرد اعلام کرد در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تایید گزارش های ادعایی وجود ندارد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از جمهوری اسلامی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را نادرست خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس مبتنی بر اطلاعات نادرست و پیش فرض های مغرضانه را بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند سازمان های رسانه ای برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و لذا آمادگی کشورمان را اعلام کرد. برای گفتگو و مذاکره با اوکراین.اعلامیه هایی برای حل این اتهامات.

کنعانی با اشاره به بی طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای درگیری ها اگرچه مخالف ادامه جنگ بود، اما همواره بر لزوم توقف جنگ تاکید کرده است. درگیری و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و در همین رابطه دیدارها و تماس هایی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی خود دیدارهای متعددی داشت.

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ موضعی روشن و تسلیم ناپذیر، همواره به اصول اساسی حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی همه کشورها از جمله اوکراین بر اساس احترام می گذارد. بر اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید