توهین به وزیر خارجه انگلیس به بهانه متهم کردن ایران به هواپیماهای بدون سرنشین


ساعت: 22:00
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906901

وزیر امور خارجه انگلیس که به دهلی نو سفر کرده است، با تکرار ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است، گفت: باید از افتادن چنین فناوری به دست کسانی که مدنظرش هستند جلوگیری شود. “تروریست ها”.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جیمز کلورولی روز شنبه در نشست ویژه کمیته مبارزه با تروریسم سازمان ملل در دهلی نو که نسخه ای از آن در وب سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد، سخنرانی کرد و گفت: در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن زیرساخت های مهم ملی استفاده می شود. و اهداف غیرنظامی در تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین استفاده می شود […] به همین دلیل است که سه فرمانده نظامی و یک شرکت ایرانی را که در زمینه تحویل پهپاد فعال هستند، تحریم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از افتادن این فناوری ها به دست تروریست ها انجام دهیم، افزود: در سال 2019، دولت انگلیس استراتژی مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کرد و ما در حال تامین مالی فناوری جدید ضد پهپاد هستیم. کلرولی ادامه داد: تلاش می کنیم از طریق مجمع جهانی مبارزه با تروریسم تمام اقدامات را برای جلوگیری از استفاده تروریست ها از هواپیماهای بدون سرنشین انجام دهیم.

این در حالی است که بیش از 48 ساعت از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ می گذرد، اما انگلیس بیانیه ای در محکومیت این حادثه دلخراش صادر نکرده و به جای استفاده از فرصت نشست دهلی نو برای جبران این تاخیر، رئیس جمهور دستگاه دیپلماسی این کشور بارها اتهامات و اظهارات بی اساس را تکرار کرد و برآشفت.

دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در نشست مشترک با اوکراین هستیم، گفت: هیچ سلاح و پهپادی به روسیه نداده و نخواهیم کرد تا در جنگ با اوکراین از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه سیاست تهران متناقض نیست و برای صلح در منطقه از جمله اوکراین سخت تلاش می کنیم، باید بگویم ایران و روسیه همکاری های متفاوتی از جمله دفاعی دارند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در گذشته از روسیه تسلیحات دریافت کرده ایم و همچنان به دریافت و ارائه تجهیزات به روسیه ادامه می دهیم. و ما به روسیه سلاح نداده ایم تا علیه اوکراین وارد جنگ شود.

امیر عبدالخیان در گفتگو با همکار اوکراینی خود تاکید کرد که باید مراقب باشد تحت تاثیر برخی سیاستمداران تندرو اروپایی قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید