آیت الله سیدمیتابی نورمفیدی: دوقطبی شدن در موضوع حجاب مغایر با آموزه های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است/دوقطبی فوتبال و دین، هنر و دین، دین و میهن و …. خطرناک است.

آیت الله سیدمیتابی نورمفیدی: دوقطبی شدن در موضوع حجاب مغایر با آموزه های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است/دوقطبی فوتبال و دین، هنر و دین، دین و میهن و ….  خطرناک است.

آیت الله سیدمیتبی نورمفیدی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار داشت: نمی خواهیم بگوییم نسبت به موضوع بی حجابی بی تفاوت هستیم، اما باید ببینیم کانونی که مورد اتهام قرار گرفته است یا خیر. به دلیل این تعداد قابلیت جلوگیری از ورود افراد بی حجاب را دارد؟ نه؟ وقتی مرکز نمی تواند کنار بیاید یا باید تعطیل شود و عده ای بیکار شوند یا وقتی نتواند آن را کنترل کند با این مشکل مواجه می شود! آیا جایی درست است که ما با شما اینگونه برخورد کنیم اما در فرودگاه ها و پروازهای داخلی بحث حجاب کاملاً نادیده گرفته می شود؟

استاد فقه و اصول حوزه علمیه قم، دوقطبی شدن جامعه را محکوم کرد و گفت: دوقطبی شدن در هر موضوعی به ویژه در بحث حجاب با آموزه های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب مغایرت دارد و موجب اسراف می شود. از انرژی و باعث سوء استفاده می شود. دشمن شوید

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید مجتبی نورمفیدی را در ادامه می خوانید:

از دیدگاه معظم له دوقطبی شدن جامعه در مسائل مختلف چه پیامدهای منفی دارد؟

دوقطبی شدن در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با آموزه های دینی، امنیت ملی، مصالح ملی و نظر مقام معظم رهبری مغایرت دارد و باعث تفرقه بین افراد جامعه می شود. دوقطبی شدن مخالف وحدت است، در حالی که وحدت رکن اصلی جامعه اسلامی است. از سوی دیگر، این عمل مبنای بدرفتاری با دشمنان است.

این یکی از ترفندهای دشمنان برای کشاندن جامعه به هر نوع دوقطبی است
اگر دوقطبی به موجودات مختلف سرایت کند، منجر به فروپاشی جامعه می شود

یکی از ترفندهای دشمنان از بدو ظهور اسلام، به دام انداختن جامعه اسلامی و دینی در دوقطبی های مختلف است. دوقطبی شدن جامعه، ضمن تخلیه انرژی ها و نیروها و ترویج ناامیدی و ناامیدی، مردم را به فراموشی دشمن اصلی و خنثی کردن همه تلاش های فکری و فرهنگی می رساند. اگر دوقطبی در امور مختلف رواج پیدا کند، جامعه را به فروپاشی می کشاند تا جایی که حتی خانواده به عنوان کوچکترین نهاد جامعه آلوده می شود و درگیری ها و تقابل ها به عمق خانواده ها راه پیدا می کند.

البته دوقطبی به معنای اختلاف نظر و اختلاف فکر و سلیقه نیست، اختلاف نظر و اختلاف فکر و سلیقه همه جا هست و خدای تعالی نیز آن را تشخیص داده است: إِنَّ اَکْرَمَکُمْ عندَ اللَِّ اَتْقَاکُمْ. زمانی که اختلاف سلیقه به تقابل، درگیری و درگیری منجر شود، پیامدهای اخلاقی و اجتماعی بسیار بدی به‌ویژه در حوزه امور و تصمیم‌گیری‌های دینی دارد. اگر دوقطبی‌بندی‌های مذهبی گسترش یابد، ممکن است منجر به فرار از دین و دین‌داری شود. زیرا به جای به دست آوردن دل مردم – حتی افرادی که ممکن است نظر مخالف داشته باشند – لجاجت می آورد.

دوقطبی مردم را خسته می کند و محیط اجتماعی شکننده است

اگر بخواهیم به ریشه های تاریخی و آنچه در تاریخ اوایل اسلام رخ داده است اشاره و رمزگذاری کنیم، موارد زیادی وجود دارد. می توان گفت که بنی امیه یکی از عوامل اصلی ایجاد دوقطبی در جامعه بودند زیرا دوقطبی بودن باعث می شد مردم واقعیت ها و دشمن اصلی را نادیده بگیرند. این روزها رسانه های بیگانه و وابستگان آنها به سرنوشت مردم اهمیت نمی دهند و به آینده این کشور فکر نمی کنند و شاید برای آنها چیزی بهتر از دوقطبی سازی به خصوص در مسائل فرهنگی و مذهبی نباشد. اكنون متأسفانه گاهي زمينه هاي سوء استفاده از دشمنان داخل توسط عده اي ناآگاه فراهم مي شود و دوقطبي هاي كاذب ايجاد مي شود. دوقطبی فوتبال و دین، هنر و دین، دین و میهن و… خطرناک است و به تعبیر مقام معظم رهبری مردم را خسته و محیط جامعه را شکننده می کند.

ما عادت کرده ایم که دارایی های اصلی مذهبی و ملی خود را فدای برخی دستاوردهای کوتاه مدت کنیم

در این زمینه، سوق دادن دو قطب «با حجاب و بی حجاب» چه آثار سوء برای جامعه دارد؟

از جمله مشکلاتی که در بحث قطبی شدن با آن مواجه هستیم، بحث دو قطب بدون حجاب و با حجاب است. به نظر من این موضوع به هیچ وجه با شیوه ای که رسول خدا (ص) و خداوند متعال در تشریع و ابلاغ احکام دین داشته اند، سازگار نیست و به صلاح جامعه در مقام رهبری نیست.

اقبال لاهوری جمله ای دارد که بسیار قابل توجه است. او می‌گوید: «مسلمانان معمولاً سرمایه‌ها را برای دست‌آوردهای کوچک از بین می‌برند». به نظر می رسد ما عادت داریم که سرمایه های اصلی دینی و ملی خود را فدای برخی منافع کوتاه مدت کنیم، در حالی که آثار منفی درازمدت دارد.

اصل حجاب ضروری است

بسیاری از رفتارهایی که رخ می دهد، بیش از آنکه جنبه ضد دینی داشته باشد، ناشی از کینه توزی برخی افراد از مسائل مختلف است.

من معتقدم حجاب یک حکم مطلق مسلم در اسلام است، جای بحثی نیست. اصل حجاب ضروری است و ممکن است شکل و ظاهر آن بر اساس فرهنگ متفاوت باشد. حتی من در گذشته بحث داشتم که آیا حکومت می تواند حجاب را الزامی کند یا خیر. من به طور مفصل بحث کردم که اصل مشروعیت حجاب دولت قابل اثبات است و دلایل متعددی هم داریم. البته به عنوان یک نیاز «اولیه» قابل اثبات است، اما می توان آن را به عنوان یک نیاز «ثانویه» حذف کرد و مشروعیت و جواز تبدیل به ممنوعیت شد. از این گذشته، ممکن است عناوین ثانویه زیادی وجود داشته باشد که باید از این شرط چشم پوشی کنیم. اما ترویج دوقطبی در جامعه توصیه نمی شود. حال گاهی در مجالس بسیار کوچک و در محیط های خانوادگی این ابهامات در مورد حجاب به وجود می آید و به جای اینکه با یکدیگر گفت و گو کنند و متدینین بتوانند با منطق و مدرک و لطافت حکم خدا را گسترش دهند، درگیر برخوردهایی می شوند که بیشتر برای فرار از حجاب هستند.

نظر من این است که بسیاری از رفتارهایی که پیش می آید، بیش از آنکه جنبه ضد دینی داشته باشد، ناشی از لجاجت برخی افراد در مسائل مختلف است، بنابراین باید ریشه این لجاجت را سست کرد و اگر آن ریشه ها سست شد، باید آن را تضعیف کرد. ممکن است تاثیر روش های نرم همراه با تلورانس در ارتقای این راه حل موثر باشد.

یادم هست که مقام معظم رهبری در بجنورد سخنرانی داشتند که نقطه مقابل برخی اظهارات و سخنانی است که این روزها مطرح می شود و به تقابل دامن می زند. وی با بیان اینکه باید بسیار منطقی، هوشیارانه و بدون احساسات غیرضروری به این مسائل برخورد کرد، گفت: اما گاهی اوقات به تصمیمات یا رفتارهایی برمی خوریم که متأسفانه بیش از آنکه به حل مشکل کمک کند، به رنجش دامن می زند.

یک رویه واحد مبتنی بر تخصص، تحقیق کامل و روش‌های مؤثر باید اتخاذ شود
دوقطبی شدن در هر موضوعی به ویژه در بحث حجاب با آموزه های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب مغایرت دارد.

در خبرها آمده بود که «مجتمع گردشگری مهر و ماه» در جاده تهران – کم به دلیل حجاب پلمب و ۷۰۰ نفر بیکار شدند. اما از سوی دیگر، حرفه ها و بخش های دیگری مانند هوانوردی و … هستند که با آنها این گونه برخورد نمی شود و یا عموما امکان کار با آنها وجود ندارد. از دیدگاه حضرتعالی آیا تبعیض در روابط درست است؟

با توجه به مواردی که اشاره کردید باید رویه ای یکسان مبتنی بر تخصص، مطالعات دقیق و روش های موثر در کشور معرفی شود. امروزه دوگانگی در رفتار در جاهای مختلف دیده می شود; حتی در مراکز رسمی. ظاهراً جلسه ای نیست، اما در جای دیگری و در محیطی که شما گفتید، جلسه سختگیرانه است.

نمی خواهیم بگوییم که نسبت به موضوع بی حجابی بی تفاوت هستیم، اما باید دید آیا مرکزی که این موضوع را بر عهده دارد، توانایی جلوگیری از ورود افراد بی حجاب را دارد؟ وقتی مرکز نمی تواند کنار بیاید یا باید تعطیل شود و عده ای بیکار شوند یا وقتی نتواند آن را کنترل کند با این مشکل مواجه می شود! آیا جایی درست است که ما با شما اینگونه برخورد کنیم اما در فرودگاه ها و پروازهای داخلی بحث حجاب کاملاً نادیده گرفته می شود؟

بنابراین ناهماهنگی و عدم تعادل در رفتار و توجه به موضوع حجاب با مراکز و مکان های مختلف صحیح نیست. این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد، مطالعات دقیق انجام شود و کار به نحو احسن و فرهنگی انجام شود. همچنین اعمال روش های قانونی کارشناسی باید بر اساس رعایت همه جوانب و در نظر گرفتن همه جوانب پرونده باشد.

به همین دلیل به نظر من دوقطبی شدن بسیار بسیار خطرناک است و همانطور که در ابتدا اشاره کردم، دوقطبی شدن در هر موضوعی به ویژه در بحث حجاب خلاف آموزه های دینی، امنیت ملی و نظر رهبر معظم انقلاب است و باعث ضایعات می شود. انرژی و باعث ایجاد شرایط بد می شود. مورد استفاده دشمنان

دیدگاهتان را بنویسید