دل تولیدکنندگان سیر مثل سیر و سرکه می جوشد/ وقتی خبری از مدل کشت نیست و فرآوری توجیه اقتصادی ندارد!


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1876944

بی اعتمادی به بازار، تعیین قیمت از سوی دلالان، عدم تعادل عرضه و تقاضا، نبود خرید تضمینی و نبود کارخانه فرآوری، دل کشاورزان را در روزهای برداشت مثل سیر و سرکه می جوشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، این روزها برای کشاورزان خراسان جنوبی روزهای شلوغی است، کشاورزان پس از 9 ماه تلاش باید به داشته های خود برسند اما وقتی با هزار زحمت محصول را درو می کنند به سادگی متوجه می شوند که باید با قیمتی بسیار کمتر فروخته شود. …به قیمتی فروخته می شود که نه تنها خستگی را از بین نمی برد، بلکه در جیب سودجویان و دلالان جای می گیرد.

بلاتکلیفی وضعیت بازار، تعیین قیمت از سوی دلالان، اختلال در عرضه و تقاضا در کشور، عدم خرید تضمینی و نبود کارخانه فرآوری منجر به افت شدید قیمت این محصول ارزشمند در روزهای افتتاحیه شد. مشکلی پیش آمد


قیمت خرید پایین

کشاورز طبسی که زمین خود را وقف کشت سیر کرده است به اورستان گفت: در زمان برداشت محصول سختی های زیادی را پشت سر می گذاریم و تنها امیدمان این است که به قیمت مناسب بفروشیم اما با این قیمت کم خسته خواهیم شد. من انگیزه ای برای رشد این فرهنگ ندارم.

رحمانی با انتقاد از پایین بودن قیمت خرید افزود: بسیاری از کشاورزان حتی نمی توانند قیمت های مشخصی را به کارگران خود پرداخت کنند چه برسد به اینکه از فروش سود ببرند.

وی گفت: با وجود افزایش نجومی قیمت ماشین آلات، ابزارآلات، کود و سموم، قیمت این محصول افزایش چشمگیری نداشته و کشاورزان از عرضه یک ساله آن بی بهره هستند. اگرچه امیدوار بودیم با افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی سیر نیز با افزایش خرید مواجه شود، اما هر ساله با وضعیت معیشتی بدتری نسبت به سال قبل زندگی می کنیم.

کشاورز دیگری نیز به فواید و خواص فراوان سیر برای کاهش فشار خون، کاهش چربی و … اشاره کرد و گفت: با وجود همه این شرایط به وضعیت معیشتی کشاورزانی که این محصول را کاشتند توجه چندانی نمی شود.


عدم بازاریابی

یکی دیگر از تولیدکنندگان طبسی گفت: در مرحله کاشت و رویش کل هزینه خرید بذر، کود و سم است اما در مرحله برداشت به دلیل عدم بازاریابی و خرید تضمینی این محصول ارزشمند قیمت خود را از دست می دهد. “. در این روزهایی که ثمره زحمات خود را درو می کنیم، هیچ سعادتی برای ما کشاورزان وجود ندارد.

وی با اشاره به آغاز برداشت سیر در این منطقه از ورود دلالان برای خرید و فروش محصول انتقاد کرد و افزود: مسئولان می توانند با تصمیمات مناسب به کشاورزان منطقه کمک کنند تا محصولاتی را که می توان با قیمت مناسب از تولیدکننده خریداری کرد. و به مصرف کننده بفروشد، بازار را از دست سودجویان نجات دهد.

به گفته وی، همانطور که گندم به صورت تضمینی از کشاورز خریداری می شود، بهتر است سایر محصولات نیز مانند سیر از کشاورز خریداری شود.


از دست دادن کشاورز

یکی از کشاورزان نبندانی که در سال جاری اقدام به کاشت سیر کرده است نیز گفت: اکثر کشاورزان شهرستان پیاز سیر را برای کاشت با قیمت بسیار بالایی خریداری کردند تا بتوانند از برداشت خود سود کمتری داشته باشند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه بازار مطمئنی برای کشاورزان برای خرید محصول در استان و شهرستان وجود ندارد، گفت: اکثر افرادی که تمایل به خرید این محصول در منطقه دارند رقمی را ارائه می دهند که برای کشاورز بسیار مضر است.

کشاورز طبسی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش قیمت خرید دیگر حاضر به کاشت سیر نیست، اف: قیمت ماشین آلات، ابزارآلات، کود و سموم به شدت افزایش یافته و این در مرحله برداشت به دلیل عدم بازاریابی صادراتی و صادراتی است. خرید تضمینی . قیمت این محصول کاهش می یابد.


ba0e351c ac9a 45fa a1bd e890b7d63bdb خبر خاکستری


ورود دلالان

یکی از کشاورزان دستگردان از ورود دلالان به عرصه خرید گلایه کرد و گفت: دلال سیر را با قیمت پایین از کشاورز خریداری می کند و سپس آن را انبار می کند و در شرایط مناسب همان سیر را با قیمت بالا می فروشد.

این مسئول افزود: مسئولان می توانند برای کمک به کشاورزان منطقه تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند تا در این بین هم دست دلالان و هم دست تولیدکنندگان آسیب نبیند.

وی که حدود یک و نیم هکتار از مزرعه خود را به کشت سیر اختصاص داده است، افزود: اینجا دلالان قیمت سیر را در مزرعه سیر تعیین می کنند و همان سیر را به چند قیمت می فروشند. دلالان. او می رود نه کشاورز. .

رحمتی افزود: برداشت سیر با ماشین در هر هکتار زمین حدود 10 کارگر مشغول به کار است و در صورت برداشت سنتی این تعداد افزایش می یابد که متأسفانه کشاورزان با این قیمت ها متحمل ضرر و زیان هنگفتی خواهند شد.


ما پردازنده نداریم

این کمبود واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی سیر در شهرستان و استان یکی از مشکلات این محصول بود و افزود: سیر را با کم آبی، خشکسالی و تلاش فراوان تولید کردیم و عدم حمایت مسئولان باعث شد محصول ما تولید نشود. فروخته شد و در دستان ما ماند!

یکی دیگر از کشاورزان بشروی از وضعیت نامناسب خرید سیر در این شهرستان گلایه کرد و افزود: کارکنان باید چاره ای برای فروش سیر تولیدی از سیر بیاندیشند. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، تمایلی به کاشت این محصول در بین کشاورزان وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه اگر امسال مسئولان چاره ای بیندیشند در سال های دیگر به این همه مشکلات بسنده نمی کنیم، افزود: یا سیر خرید تضمینی می کنند یا سیر اتحادیه می کنند.

این کشاورز نبود خرید تضمینی، نبود کارخانه تبدیلی، صنایع تبدیلی و تکمیلی را از مهمترین مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: عدم حمایت از چرخه تولید و نبود بازار مناسب، هدررفت آب و هدررفت سرمایه. ، کشاورزان با او با مشکلات زیادی مواجه شده است.


طبس بالاترین سطح سیر پرورشی است

محمدرضا اکبری معاون اصلاح نباتات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه طبس با 50 هکتار سیر و 4 هکتار سیر خشک بیشترین سطح زیرکشت را دارد، به خبرنگار خاورستان گفت: بیرجند با 10 هکتار سیر تازه و 20 هکتار سیر خشک بیشترین سطح زیرکشت را دارد. سیر در جایگاه های بعدی مناطق سیر کشت در استان قرار دارد.
به گفته وی، کل سطح زیر کشت سیر بیشتر و خشک‌تر است و در هنگام برداشت برخی افراد مرطوب‌تر برداشت می‌کنند و برخی دیگر آن را خشک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 200 هکتار زمین زراعی با تولید 3305 تن سیر در خراسان جنوبی داریم، افزود: سیر تر 100 هکتار با تولید 2066 تن و سیر خشک 100 هکتار با تولید سیر است. 1239 تن.”

به گفته وی، متوسط ​​برداشت سیر تازه 20 هزار و 660 کیلوگرم و سیر خشک 12 هزار و 390 کیلوگرم است که در سال گذشته حدود 200 هکتار با تولید 2334 تن بود که پیش بینی می شود امسال با تولید 3305 جلدی به 200 هکتار برسد. . لحن بودن


پیشخدمت ها منتظرند

سید حسن رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه کشاورزان از بازار به خبرنگار خاورستان گفت: با توجه به حجم تولیدات استان، مشکلی عمدتاً در این منطقه گزارش نشده است، حتی این مشکل نیز وجود داشته است. از بسیاری از استان های دیگر برای مصرف وارد شده است.

وی افزود: شاید در این فصل با توجه به فرارسیدن زمان برداشت این محصول، فراوانی آن بیشتر شود و در قسمت فروش مشکلاتی به وجود بیاید که طبیعی است اما اگر مدتی صبر کنند سیر می شود. به دلیل ماندگاری بالا زود خراب نمی شود.«با دو ماه نگهداری با قیمت بهتری فروخته می شوند.


تعادل در

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به نقش سازمان تعاون در حمایت از کشاورزان گفت: نقش ما ایجاد تعادل در بازار است و زمانی که فکر می کنیم کشاورز ضرر می کند خرید توافقی یا تضمینی را آغاز می کنیم.

رضوی با بیان اینکه بر اساس سیاست های ابلاغی ایجاد تعادل در قیمت ها و بازار مطمئن برای فروش محصولات، افزود: بر اساس سیاست های ابلاغی وزارت جهاد خرید تضمینی را اعلام می کنیم و مسئولیت خرید تضمینی را بر عهده خواهیم داشت. “

به گفته وی، دولت حتی در موارد خاص مانند زعفران و زرشک، اقلام خاصی مانند گندم را برای خرید تضمینی خریداری می کند. خرید تضمینی نیست. محصولات قابل مذاکره

وی تاکید کرد: می‌توانیم خرید توافقی سیر داشته باشیم و اگر واقعاً برای کشاورزان مشکل داریم، آمادگی داریم به تعاونی‌ها بگوییم خرید کنند و تا چند ماه دیگر وارد بازار شوند، فقط کشاورزان باید به تعاونی روستایی اطلاع دهند. شهر


7c55840a afd1 4cf8 8d8d c0848383d782 خبر خاکستری


کارخانه فرآوری توجیه ندارد

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی سیر در استان گفت: کارخانه توسعه یافته به کمیت و حجم تولید یک محصول بستگی دارد. محصولی که حجم زیادی از تولید را مصرف می کند، قطعا نیاز فوری به بحث در مورد صنایع مرتبط و مکمل دارد.

رضوی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه فرآوری سیر مدرن در استان توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: حجم سیر تولیدی در استان زیاد نیست و تنها با مصرف بازار برابری می کند، بنابراین با توجه به حجم تولید، با توجه به حجم تولید، ساخت یک کارخانه فرآوری مدرن مقرون به صرفه نیست.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: با این حال تشکل های تعاونی آمادگی دارند در صورت داشتن تمکن مالی نسبت به حمایت از کشاورزان در صنایع بسته بندی و جانبی و فرآوری محصولات مهم کشاورزی اقدام کنند. “

به گفته رضوی، در ارتباط با فرآوری کشاورزان انبوه، آن را به تعاونی های روستایی در شهرها منتقل کنید و با توجه به شعار سال تولید، اشتغال و دانش بنیان می توان همه شرکت ها را بر اساس دانش و این نیازها ایجاد کرد. منتقل می شوند. اگر ایده ای دارند می توانند این موارد را پیگیری کنند و ایده پیدا کنند تا با هم به تجاری سازی برسیم.

این در حالی است که در شرایط کنونی مسئولان باید توجه بیشتری به محصولات کشاورزی داشته باشند و اگر الگویی متناسب با شرایط داخلی و منطقه ای در حوزه کشاورزی تدوین نشود، هر ساله شاهد تکرار این اتفاقات خواهیم بود. عقل سقوط کرده و نتیجه آن تخلیه روستاها و افزایش حاشیه نشینی و همه مشکلاتی است که در کلان شهرها می بینیم.

بنابراین باید برنامه ای باشد که کشاورز بیشترین سود را در چرخه تولید داشته باشد نه کمترین سود و احیانا ضرر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید