ایران باید خود را به آژانس بین‌المللی هسته‌ای توجیه کند/ این آژانس مدعی کشف اورانیوم است و آمریکا و اسرائیل با این ادعا به دنبال توجیه هستند.

ایران باید خود را به آژانس بین‌المللی هسته‌ای توجیه کند/ این آژانس مدعی کشف اورانیوم است و آمریکا و اسرائیل با این ادعا به دنبال توجیه هستند.

روز جدید روزنامه خراسان نوشت: توافق برجام بین ایران و آمریکا تا چه حد موجود است؟ این سوال کلیدی باعث گمانه زنی های زیادی شده است.

طرف ایرانی آشکارا به دنبال این است که با حصول توافق، آمریکا به بهانه ای جدید، یعنی تضمینی برای آینده توافق، تحریم ها را برنگرداند که بر دوش آمریکا نباشد، چرا که نمی کند. چنین تضمینی را ممکن در نظر بگیرید.

نکته دوم این است که ایران به دنبال منافع اقتصادی روشن از برجام است و معتقد است که برجام نتوانسته منافع اقتصادی را برای ایران به ارمغان بیاورد زیرا سایه تحریم‌ها اعم از اولیه و ثانویه همچنان بر روند توسعه است، بنابراین آمریکا باید فرض کند که حداقل تحریم های اعمال شده توسط ترامپ لغو یا تعلیق شده است آمریکا این بخش را به تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب برجام محدود کرده است و نمی خواهد آن را لغو کند، بلکه می خواهد با دستور رئیس جمهور این تحریم ها را طبق روال قبلی اعمال کند. هر 180 روز تعلیق می شود.

نکته بعدی بحث خروج سپاه از فهرست است که آمریکا آن را خارج از برجام می‌داند و مدعی است که اگر قرار است در این مورد بحث شود، ایران باید با توقف تعقیب دست اندرکاران شهادت سردار سلیمانی موافقت کند.

بحث بعدی در مورد لغو تحریم ها علیه قرارگاه حاتم الانبیاء است که آمریکا نیز آن را نپذیرفته است.

به نظر می رسد که هر دو طرف مایل به توافق بر سر شرایط خود هستند و بر اساس تحلیل شرایط موجود معتقدند که با چانه زنی بیشتر می توانند امتیاز کمتری بدهند و امتیاز بیشتری کسب کنند. این موضوع آشکارا تحت تأثیر جنگ روسیه در اوکراین است زیرا جهان شاهد شکل گیری موازنه قوا و نظم بین المللی جدید است.

در این شرایط ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی مذاکرات، سعی می کنند در میدان افکار عمومی منطقی و مذاکره کننده ظاهر شوند و طرف مقابل را دلیل به سرانجام نرسیدن مذاکرات معرفی کنند. . در این مرحله آژانس توجیهی برای یافتن ذرات اورانیوم با غنای بسیار پایین زیر 5 درصد در 3 مرکز اعلام نشده پیدا کرد و همین امر باعث شد که آمریکا و اسرائیل از این موضوع برای فشارهای جدید بر ایران استفاده کنند. یعنی آمریکایی که به دلیل خروج از برجام در سطح بین المللی منزوی شده بود، دو بار نتوانست قطعنامه علیه ایران را تایید کند و فقط جمهوری دومینیکن از آمریکا حمایت کرد و 9 کشور عضو شورای امنیت نزدیک به آمریکا. امروز متأسفانه بهانه ای پیدا کردند، در آژانس، آمریکا و اتحادیه اروپا با هم می توانند 30 کشور از 35 کشور شورای حکام را با خود همراه کنند.

در این شرایط، ایران باید به هر طریق ممکن این بهانه را از آژانس بردارد چرا که در سال 2006 موفق شد با 6 موضوع مهم دیگر پرونده را ببندد.

دیدگاهتان را بنویسید