اسرائیل: اطلاعاتی را در اختیار آژانس برای ایران / آژانس: ایران برای توضیح تأثیر اورانیوم قرار داده ایم

اسرائیل: اطلاعاتی را در اختیار آژانس برای ایران / آژانس: ایران برای توضیح تأثیر اورانیوم قرار داده ایم

روز جدید : ایران: مطابق با نتایج شورای حکام پاسخ خواهیم داد.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که نخست وزیر اسرائیل اطلاعاتی درباره فعالیت های هسته ای ایران در اختیار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، بنی گانز، وزیر دفاع اسرائیل گفت: جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از غنی سازی و تولید بمب اتمی ایران تلاش کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه گذشته از اسرائیل دیدن کرد و با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. این بازدید قبل از شروع جلسه جدید شورای حکام آژانس انجام می شود.

اسرائیل: اطلاعاتی را در اختیار آژانس برای ایران / آژانس: ایران برای توضیح تأثیر اورانیوم قرار داده ایم

در این دیدار، نخست وزیر اسرائیل به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که اگر جامعه بین المللی نتواند برنامه هسته ای ایران را مسدود کند، اسرائیل این حق را برای خود محفوظ می دارد که از خود دفاع کند و علیه ایران برای مقابله با برنامه هسته ای تهران تلاش کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به عدم ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤالات آژانس متهم کرد.

وی در سخنان مقدماتی خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران پاسخ فنی قابل اعتمادی به آثار اورانیوم غنی‌شده که در سه تأسیسات اعلام‌نشده در این کشور پیدا شده است، ارائه نخواهد کرد.

“امیدوارم متعهد باشیم که این موضوع را یک بار برای همیشه در پایان جلسات هیئت مدیره این هفته حل کنیم. تا زمانی که از ایران توضیحی نگیریم باید به کار ادامه دهیم، راه حل دیگری نمی بینم. گروسی به خبرنگاران گفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی دارد. فقط یک مسئله زمان است حداکثر چند هفته. آنها بسیار نزدیک هستند. آنها بسیار بسیار نزدیک هستند. آنها فناوری بیشتری برای تولید اورانیوم غنی شده بیشتر می خواهند.

پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود سوالاتی وجود دارد که هیچ توضیح یا پاسخی برای آنها از ایران دریافت نکرده است. اینها سوالاتی درباره وجود اورانیوم غنی شده در این سه مرکز نیست. ایران قبلاً آژانس بین المللی انرژی اتمی را از فعالیت های هسته ای خود در این سه تاسیسات مطلع نکرده بود.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر 43.1 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد غنی شده دارد.

اسرائیل: اطلاعاتی را در اختیار آژانس برای ایران / آژانس: ایران برای توضیح تأثیر اورانیوم قرار داده ایم

گروسی گفت: «ایران برنامه هسته ای بلندپروازانه ای دارد. به نفع این کشور است که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و مسائل نامشخص پیرامون فعالیت های آن را روشن کند.
وی گفت آنچه آژانس از ایران دریافت کرده است اطلاعات ناکافی است و باید به ارائه توضیحات لازم ادامه دهد.

مدیرکل آژانس افزود: به دنبال تصمیم تهران مبنی بر تعلیق تعهدات هسته ای، بازرسان آژانس در ماه های اخیر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند.

گروسی گفت: «ایران باید مشکلات معلق را فورا حل کند. در غیر این صورت، آژانس نمی تواند تضمین کند که برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است.

وی تاکید کرد که آژانس به نتایج مورد انتظار ایران دست نیافته است. ما باید این را بپذیریم. تعلیق همکاری ایران و آژانس به نفع کسی نیست. ایران باید اطلاعات روشنی در مورد برنامه هسته ای خود ارائه کند. این به نفع ایران است که مشکلات هسته ای نامشخص خود را توضیح دهد.

پروژه اروپا و آمریکا علیه ایران

کشورهای اروپایی و آمریکا پیش نویس طرحی را علیه ایران به شورای حکام آژانس ارائه کرده اند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این لایحه در زمانی به رای گذاشته می شود که مذاکرات با برجامی به بن بست خورده باشد.

ایران و 1+5 در حال مذاکره برای احیای برجام هستند، اما در حال حاضر به بن بست رسیده است.

در صورت تصویب، اولین قطعنامه حیاتی ایران در آژانس تا سال 2020 خواهد بود.

در عین حال، دیپلمات ها نسبت به کاهش شانس نجات برجام هشدار می دهند.

بر اساس متنی که توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهیه شده است، از تهران خواسته شده است که با آژانس بین المللی انرژی اتمی «همکاری کامل» داشته باشد.

گفت‌وگوها بر احیای برجام، توافق برای بازگشت ایالات متحده به برجام، لغو تحریم‌های ضدآمریکایی آمریکا علیه ایران و بازگرداندن ایران به محدودیت‌های هسته‌ای شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز شده است، اما این مذاکرات متوقف شده است.

اختلاف ایران و آمریکا بر سر حذف نام سپاه از فهرست گروه های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، موضوع اصلی و دلیل توقف مذاکرات تلقی می شود.

در مقابل، چین و روسیه از ایران در این پروژه حمایت کردند و گفتند که این پروژه مانع از مذاکرات هسته ای با ایران می شود.

ایران: مطابق با نتایج شورای حکام پاسخ خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال قطعنامه علیه ایران گفت: پیش داوری نمی کنیم، اما به هر اقدامی پاسخ خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، سعید حاطب زاده روز دوشنبه در گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به برگزاری نشست هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست، اظهار داشت: است. معمولا دو موضوع ضمانت نامه های مربوط به جمهوری اسلامی ایران و گزارش اجرای برجام که به صورت فصلی ارائه می شود در کنار سایر موضوعات در دستور کار قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متأسفانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سریعاً گزارشی را علیه ایران ارائه کرد که البته قبل از انتشار آن در پارلمان اروپا گفت و با موضع جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. دور سوم رایزنی بین ایران و آژانس هنوز انجام نشده است، شواهدی وجود دارد که از قبل تصمیم گرفته شده بود که این گزارش تمرکز خاصی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این گزارش نادرست است، گفت: از 14 اسفند 1391 و اواسط اسفند تا امروز سه دور جلسه داشتیم و یک بار پاسخ های خود را به صورت مکتوب ارائه کردیم. این گزارش علاوه بر نادقیق بودن و نادیده گرفتن اقدامات جمهوری اسلامی ایران، به دنبال حذف گزارش اغراق آمیز از طرح هایی است که رگه هایی از ادعاهای رژیم صهیونیستی را نشان می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: به همین دلیل وزیر امور خارجه دیروز و چند روز پیش اعلام کرد که ما هرگز این گزارش و اقدامات این سه کشور اروپایی را که برای ارائه قطعنامه مغایر با دیپلماسی و آنچه در جریان است، نمی پذیریم. “

حاتب زاده گفت: نه تنها این قطعنامه را سازنده نمی دانیم، بلکه معتقدیم بر روند کلی همکاری ما با آژانس و در مذاکراتمان تاثیر منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سازندگان این قطعنامه باید بدانند که هر چقدر هم که این قطعنامه مطرح شود ما آن را رد می کنیم و از اعضای شورای حکام خواسته ایم به نیات رژیم صهیونیستی و بنیانگذاران آن توجه کنند. و به قطعنامه رای منفی داد. «جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی ایجاد کرده است تا در مسیر باقی بماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه تصمیم شورای حکام گفت: از رویه های آژانس و رویه های شورای حکام مشخص است که این تصمیم به کجا خواهد رفت. 35 نفر از اعضای شورای حکام نظرات خود را بیان خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران قطعاً به عنوان ناظر صحبت خواهد کرد و نظر خود را اعلام خواهد کرد. موضوعات دیگری نیز در دستور کار قرار دارد.

حاتب زاده گفت: بر اساس آنچه گفته شد امیدواریم این سه کشور اروپایی و آمریکا از مسیر اشتباهی که در این زمینه در پیش گرفته اند عقب نشینی کنند. در غیر این صورت، هم چین و هم روسیه همان چیزی را می گویند که جمهوری اسلامی ایران می گوید، اگر رای بیاورد، رای منفی این دو کشور و احتمالا کشورهای دیگر، کل ماجرا را به طرف مقابل خواهد برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نکته مهم این است که اصل این موضوع رد شده است و این موضوع بر همکاری ایران و آژانس انرژی اتمی که پس از بیانیه مشترک پس از 14 اسفند آغاز شد، تاثیر موقعیتی خواهد داشت. این بر مذاکرات متقابل در وین نیز تأثیر خواهد گذاشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور به ما گفت: ما پیش داوری نمی کنیم، اما قطعا پاسخ هایمان را متناسب با اتفاقی که می افتد خواهیم داد.

وی افزود: ما به عنوان یکی از اعضای اصلی NPT تلاش کرده ایم آژانس در بعد فنی و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه دسترسی مناسب به آژانس داشته باشد. ما بر اساس تفاهم متقابل و بیانیه های مشترک امضا شده بین دو طرف، همکاری فراتر از تضمین داشتیم. ما در وین نیز مسیرهای مختلفی را در حوزه گفت وگو طی کرده ایم.

حاتب زاده گفت: تا چند روز آینده منتظر نتیجه هیات رئیسه باشیم. موضوع ایران احتمالا سه شنبه یا چهارشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت و ما نیز بر این اساس پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید