تفاهم نامه برای تسهیل واردات ماشین آلات فرآوری زیتون از ترکیه به ایران امضا شد/ ایران تنها 10 نوع فرآورده زیتون فرآوری شده تولید می کند.


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844520

رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه تنها 10 محصول زیتون در ایران فرآوری می شود، گفت: تفاهم نامه ای با ترکیه برای تسهیل واردات ماشین آلات فرآوری این محصول و انتقال دانش فرآوری به امضا رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی عباسی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی بیان کرد: ایران و ترکیه نقاط مشترک خوبی در زمینه زیتون دارند که اگر این نقاط مشترک نیاز به تقویت داشته باشد باید روابط ایران و ترکیه در زمینه زیتون تقویت شود تا منابع به ایران منتقل شود.

وی با بیان اینکه ترکیه از کشور ما توقعاتی دارد و ما نیز در مقابل آن انتظار داریم، افزود: ایران کشوری است که روغن زیتون مصرف می کند، در سال های گذشته روغن زیتون از ترکیه وارد می شد. به استثنای چند تاجر که در مورد ریال خود بحث می کردند، از صنعت زیتون خبری نبود.

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه در دوره ای که با ترکیه وارد مذاکره شدیم، اعلام کرده ایم که در شرایط خاصی آماده همکاری با ترکیه هستیم، ترکیه بیش از 65 محصول فرآوری شده زیتون تولید می کند. اما در ایران فرآورده زیتون فرآوری شده کمتر از 10 عدد است به همین منظور جلسه ای با رئیس شورای ملی زیتون ترکیه تشکیل شد و رایزنی هایی در خصوص تنوع تولید، انتقال ماشین آلات زیتون به ایران انجام شد و مقرر شد تا آسون بگیر. .

وی با اشاره به اینکه در کشور ما حداکثر ماشین آلات موجود در بحث فرآوری زیتون تنها یک یا دو دستگاه است، گفت: تفاهم نامه ای برای ایجاد رقابت و شکستن انحصار داشتن انواع ماشین آلات فرآوری زیتون امضا کرده ایم. در کشور. اما در بحث انتقال دانش این ماشین ها در ایران رایزنی هایی صورت گرفت تا این اتفاقات در قالب تفاهم نامه هایی در آینده رخ دهد.

عباسی با بیان اینکه دو تفاهم نامه منعقد شد و نتایج خوبی برای زیتون ایران به همراه داشت که با کمک اندک دولت به نتایج بسیار خوبی می رسد، گفت: این به ما بستگی ندارد و اگر این اتفاق بیفتد قیمت بالایی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید