اهمیت برخورد با لابی های فشار برای افزایش واردات/حذف معافیت های واردات ماشین آلات باعث ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی می شود.


ساعت: 09:19
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898314

نماینده مجلس نمایندگان ایران با اشاره به اهمیت برخورد با لابی‌ها و گروه‌های فشار برای افزایش واردات گفت: حذف معافیت واردات ماشین‌آلات باعث رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی می‌شود و باید از تولید ماشین‌آلاتی که قابلیت تولید داخل را دارند حمایت شود. تعرفه ها.

مهدی زاهدی اول نماینده مجلس نمایندگان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برای ضرورت ساخت ماشین آلات وی در کشور اعلام کرد: در هر حوزه صنعتی که مزیت تولیدی در کشور داریم باید به سمت ساخت ماشین آلات آن محصول برویم. اما آنچه در تولید این مزیت را نداریم، روی آوردن به ماشین سازی در این صنعت توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان به اشتباه اعلام می کنند که ما در ساخت چیزی مزیت داریم و می توانیم آن را تولید کنیم، اما وقتی دولت با این امر موافقت می کند و کارها پیش می رود، در عمل با مشکل مواجه می شویم و واردات بی رویه باعث نشت ارز می شود و از بین رفتن فرصت های شغلی و این واردات بی مورد بر کشور تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:
عوارض واردات هوشمند/ حذف معافیت واردات ماشین آلات در ازای حمایت از تولید داخلی


واردات بدون توجیه اقتصادی منجر به هدر رفتن منابع مالی کشور می شود

وی تصریح کرد: در زمینه واردات نیز مقداری ماشین آلات کیفیت بد وارد کشور می شود و صنایع را با مشکل مواجه می کند. واردات بی دلیل منجر به هدر رفتن منابع مالی کشور می شود و مشکلات اقتصاد کشور را حل نمی کند.

وی در ادامه گفت: بهتر است در بخش هایی که مزیت رقابتی داریم تحقیقات کارشناسی انجام دهیم و سرمایه گذاری و تولید کنیم. لزوماً لازم نیست وارد همه زمینه ها شویم و سعی کنیم خودکفا باشیم. همه کشورها در همه زمینه ها خودکفا نیستند.

این فعال اتاق ایران گفت: باید ببینیم چه کالاهایی در تولید تولید می شود ماشین آلات ما یک مزیت داریم و همین چیزها را تولید می کنیم. برخی از محصولات جزو تولیدات اصلی کشور ما هستند و برای ما مقرون به صرفه است که ماشین آلات مورد نیاز این صنعت تولیدی را خودمان بسازیم. در برخی مناطق که صرفه اقتصادی ندارند نیازی به تولید ماشین آلات نداریم و می توانیم از نمونه های خارجی استفاده کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ماشین آلات کشور برای ما تصمیم مناسب و شایسته ای است. اما باید مراقب باشیم که دانشجویان مهندسی به محض فارغ التحصیلی مهندس مکانیک نشوند و نمی توان انتظار داشت که در این صنعت کارهای عجیب و غریبی برای ما انجام دهند.


ماشین سازی هزینه های اضافی را بدون برنامه به اقتصاد تحمیل می کند

وی در ادامه گفت: چه زمانی ماشین آلات اگر با رویه ها و روش های صنعتی مناسب طراحی نشوند، در فرآیند تولید با مشکل مواجه خواهیم شد و مجبور به پرداخت هزینه های اضافی خواهیم بود. به نظر من بهتر است از شرکت های دانش بنیان و نوپا به گونه ای استفاده کنیم که امکانات و تجهیزات را در اختیار آنها قرار دهیم و بگوییم مهندسی معکوس انجام دهند و ماشین آلاتی بسازند که جنبه صادراتی داشته باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر بتوانند صادرات داشته باشند و با نمونه های خارجی رقابت کنند، جلوی واردات را گرفته و از این محصولات داخلی حمایت کامل می کنیم. در غیر این صورت وضعیتی مشابه صنعت خودرو خواهیم داشت که محصولات داخلی کیفیت خوبی ندارند و محصولات خارجی آزادانه وارد نمی شوند. باید از تولید داخلی حمایت کامل شود اما باید به گونه ای عمل کنیم که در ابتدای کار صنایع داخلی از نظر تحویل ماشین آلات در مورد آنچه نیاز دارید نگران نباشید.


لزوم برخورد با لابی ها و گروه های فشار برای افزایش واردات

زاهدی خاطرنشان کرد: برخورد با لابی ها و گروه های فشار برای افزایش واردات موضوع مهمی است. اما باید به روش درست انجام شود. اول از همه، مراکزی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری باید در کنار استارت آپ ها باشند. زمانی که امکان ساخت ماشین آلات در داخل فراهم شود، می توان با گروه های تاثیرگذار برای افزایش واردات همکاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی ماشین آلات قابل تولید در کشور باید مشمول تعرفه و سایر حمایت ها شوند و حذف معافیت در این بخش منجر به شکل گیری رقابت عادلانه بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی می شود.

وی در نهایت گفت: دولت باید از تولیدات داخلی به گونه ای حمایت کند که بتوانند در بازار رقابت کنند. حمایت ها نباید به گونه ای باشد که شاهد دخالت دولت در بازار باشیم. به عنوان مثال، دولت می تواند محصولات داخلی را در نمایشگاه های بین المللی به نمایش بگذارد و بستری برای بازاریابی آنها فراهم کند.


820f355b 13ea 4708 81a3 6d7e23338247 خبر خاکستری


تغییر رویه و داخلی سازی فرآیند تولید ماشین آلات صنعتی و کشاورزی

به گزارش را دانا؛ توسعه صنعتی کشور امری بسیار مهم است. در کشور ما در بسیاری از صنایع با رویکرد جلوگیری از واردات، رویه را تغییر دادیم و فرآیند تولید را درونی کردیم. اما به دلیل عدم اتخاذ سیاست های صحیح در منطقه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و در ادامه مونتاژ آنها، رویکرد مونتاژ ساده ای را در این صنایع اتخاذ کرده ایم.

مشکل این است که در اعمال قوانین ساخت تجهیزات با صنعتی شدن فاصله داریم. به همین دلیل نیاز است مدیریت واردات ماشین آلات به کشور پیشنهاد شد که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

متاسفانه در سازوکار صنعتی شدن کشور به جای رویکرد توسعه صنعت ماشینی و ماشین سازی، ما به توسعه یک رویکرد مونتاژ گونه ها روی آوردیم. نتیجه این اقدام حرکت به سمت خام فروشی و عدم توسعه و صنعتی شدن کشور است. به عنوان مثال، در بخش معدن به جای توسعه زنجیره ارزش از طریق فرآیندهای پایین دستی، تنها توانسته ایم مواد خام صادر کنیم.

بیشتر ماشین آلات در بخش معدن وارداتی است. این در حالی است که زنجیره ارزش بخش معدن به هیچ وجه توسعه نیافته است ساخت ماشین آلات صنعت و معدن رشد چندانی نداشته است. در صنعت پتروشیمی و فولاد نیز وضعیت به همین منوال است. اما صنعتی شدن اقتصاد ایران از مسیر استقلال ساخت ماشین آلات ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید