عوارض واردات هوشمند / حذف معافیت واردات ماشین آلات در ازای حمایت از تولید داخلی


ساعت: 09:31
تاریخ انتشار: 1301/06/19
کد خبر: 1895636

عضوکمیسیون ساخت و ساز مجلس با اشاره به اهمیت حمایت از تولید ملی گفت: واردات باید به گونه ای باشد که بر تولید داخلی تاثیری نداشته باشد در این راستا موضوع تعرفه هوشمند واردات به تصویب رسید تا به این ترتیب واردات انجام شود. علاوه بر رفع ممنوعیت ها، استثناء قائل شده و واردات کالاهای مشابه تولید داخل کشور مجاز نمی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه صنعتی کشور، توسعه ماشین آلات و ابزارآلات صنعتی و کشاورزی است که با سیاستگذاری صحیح منجر به توسعه صنعتی کشور خواهد شد.

در این راستا، توجه به این نکته ضروری است که استراتژی توسعه صنعتی مبتنی بر توسعه صنعت ماشین ابزار است جلوگیری از واردات در این موضوع صنعت به معنای واقعی شکل می گیرد نه مونتاژ و همچنین صادرات ماشین آلات.

بیشتر بخوانید:
واردات بی رویه، عامل نشت ارز و از بین رفتن فرصت های شغلی

بر این اساس، از یک سو، واردات خودروهای تولیدی و باید کاهش یابد و از سوی دیگر شرایطی فراهم شود تا ماشین سازی در کشور به گونه ای مدیریت شود که شاهد شکل گیری این صنعت و در نهایت توسعه صنعتی پایدار در تولید صفر تا صد باشیم. ماشین آلات صنعتی و کشاورزی.

البته باید در نظر داشت که بدون ساخت ماشین آلات صنعتی که عوامل تولید هستند، تولید به نوعی مونتاژ می انجامد، همانطور که در سال های اخیر شاهد بودیم که این اتفاق در صنعت خودروسازی فعلی و در با رویکرد تمرین کنید واردات ماشین آلات صنعتی به جای تولید داخل، صنعت اصلی در این حوزه ایجاد نشده و توسعه صنعتی به معنای اصلی آن اتفاق نیفتاده است و همین امر باعث شده با تشدید تحریم ها، این صنایع ضعیف عمل کنند.

15b320f2 92af 4243 bf48 06c255959d90 خبر خاکستری


لزوم حمایت از تولید ماشین آلات صنعتی و کشاورزی در کشور



اقبال شکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با راه عاقلانه; وی در خصوص لزوم حمایت از تولید ماشینی در کشور گفت: این موضوع به ویژه پس از تحریم های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا و سوق دادن کشور به سمت اقتصاد مقاومتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بحث فقط مربوط به ماشین آلات نیست و در همه زمینه ها وجود دارد. در صنایع سبک مانند تجهیزات پزشکی و تجهیزات با دقت بالا، خدمات، داروها و محصولات غذایی پیشرفت خوبی در تولید داخلی داشته ایم. ما اثرات این رشد را در دوران کرونا دیدیم. این امر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و بهداشت و سایر مراکز مرتبط با فناوری را بر آن داشت تا از تولید داخلی حمایت کنند.


تصویب طرح جهش اقتصادی دانش بنیان



وی همچنین گفت: آخرین اقدامی که در مجلس در خصوص حمایت از تولید داخلی انجام شده، تصویب طرح جهش اقتصاد دانش بنیان است و این قوانین مترقی، انقلابی و حمایتی برای تولید داخلی به ویژه تولیدات دانش بنیان و فناورانه است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در زمینه صنایع سنگین یکی دو شرکت در کشور هستند که خیلی خوب عمل کرده اند. اما نیازهای داخلی آنقدر زیاد است که تولید آنها کافی نیست. به نظر می رسد در این زمینه نیازمند تلاش بیشتری هستیم تا این حوزه نیز مانند بخش خدمات و صنایع سبک پیشرفت کند.

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که تا زمانی که از تولیدات داخلی حمایت می کنیم باید واردات هدف اقدام؛ اما اولویت باید حمایت از تولید ملی باشد، اما تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی آنقدر پیشرفت کنند که بتوانند بازار داخلی را تامین کنند، باید برای تامین نیاز خود وارد کنیم.


واردات نباید بر تولید داخلی تاثیر بگذارد



این معاون با اشاره به اینکه وارد كردن باید به گونه ای باشد که تولید داخلی را تحت تاثیر قرار ندهد، گفت: به دلیل آن مشکل تعرفه های هوشمند بر واردات تاکید می شود علاوه بر رفع ممنوعیت ها، هیچ گونه معافیتی برای واردات به جای تولید داخلی تعلق نمی گیرد. اما برای تامین نیازهای خود و تامین بخش هایی که تولید ملی نمی تواند پاسخگوی آنها باشد. ما نمی توانیم 5-6 سال صبر کنیم تا مثلاً واگن های قطار و مترو به طور کامل در داخل تولید شوند. در این مدت نیازهایی داریم که باید با واردات برطرف کنیم. اما باز هم تاکید می کنم که این واردات باید هدفمند باشد و به تولیدات داخلی آسیب نرساند.

وی گفت: هدف اصلی باید افزایش فناوری بومی و ورود فناوری به کشور باشد تا در نهایت بتوانیم خودمان ماشین آلات بسازیم. همانطور که توانسته ایم در خدمات و تولید صنایع سبک پیشرفت کنیم، باید بتوانیم سرمایه گذاری های لازم را در تولید صنایع سنگین به ویژه تجهیزات و ماشین آلات سنگین انجام دهیم. ارائه تسهیلات خوب با هزینه مناسب باید در دستور کار قرار گیرد.


نقش شرکت های دانش بنیان در تولید ماشین آلات صنعتی باید مورد تاکید قرار گیرد



شاکری خاطرنشان کرد: ادارات محلی و دستگاه های اجرایی موظف شوند تا حد امکان خرید خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین کنند. تولید ماشین آلات در کشور باید به حدی رشد کند که صادرات آن را آغاز کنیم. اکنون در برخی صنایع سبک صادرات به خارج از کشور را داریم. شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور داریم که می توانند در ماشین آلات فعال باشند.

وی در پایان گفت: صنایع تولیدی مادر از جمله مهندسی نیاز به حمایت دارد و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد. بعضی ها بله واردات غیر قانونی آنها به سود بردن از آن عادت کرده و معتاد شده اند. ما باید با این افراد برخورد کنیم و واردات هدف آن را در دستور کار قرار ندهید واردات ماشین آلات کار آماده باش و سرمایه گذاری در ساخت ماشین آلات را در دستور کار قرار دهیم تا منافع آن در دراز مدت به مردم بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید