مسئولان ساز ناکوک در حمایت از بزرگترین تولیدکننده تجهیزات سنگین / صدور مجوز واردات ماشین آلات نوسازی ناوگان شهرداری ها و راهداری ها!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; خبرهای دریافتی از هپکو این روزها حاکی از انعقاد قرارداد برای شمول چراغ های تولیدی در هپکو، نهایی شدن قرارداد فروش کمپرسی مواد معدنی جدید، انعقاد قرارداد فروش انواع محصولات و ماشین آلات، اعم از کامیون های معدنی، لودر، بیل مکانیکی و گریدر شرکت تولید کننده تجهیزات معدنی و راهسازی علیرغم خرابکاری ها و در تعداد بسیار کمتر از ظرفیت تولید این مجموعه، خبرهای امیدوارکننده ای است که در ماه های اخیر از هپکو شنیده شده است.

با وجود این خبر امیدوارکننده از سوی هپکو و ابراز امیدواری کارگران، در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر این شرکت سایه افکنده و اژدهای هفت سر مافیای واردات با هر گشایش به دنبال گاز گرفتن این صنعت است. .

در حالی که واردات ماشین آلات سنگین طی سالیان گذشته به ویژه در رده های فرسوده و مستعمل هپکو را نگران کرده است، اما در هفته های اخیر سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 اظهارات ناامیدکننده ای را در خصوص تصویب لایحه بودجه سال آینده این کمیسیون مطرح کرده است. واردات 50 هزار خودرو و 10 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی با تعرفه مصوب هیئت وزیران ارز غیر صادراتی اعلام شد.

موضوعی که به ویژه در بحث واردات معدن و جاده سازی حاشیه ساز شد، زیرا بسیاری با توجه به ظرفیت مجتمع بزرگ صنعتی هپکو، بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات سنگین در خاورمیانه، این تصمیم را غیرحرفه ای توصیف کردند. تاثیر مخرب این تصمیم بر روند بازگشت به رونق تولید در این شرکت برخلاف اصل حمایت از تولید داخلی.

اکنون در روزهای پایانی سال 1400 که مزین به «تولید، نگهداری و برچیده شدن» است، همچنان تقابل نابرابر واردکنندگان و هپکو وجود دارد که با وجود همه ناراحتی ها، عدم حمایت ها و دورویی برخی مسئولان اخیراً زیر ویرانه های خصوصی قرار گرفته است. ساخت و ساز غیراصولی قد علم کرده و جان تازه ای یافته است.

حالا پس از مدت ها صدای چرخ های ریسندگی در هپکو طنین انداز شده و این مجموعه عظیم صنعتی با همت کارگرانی که سال ها بر تنها خواسته خود یعنی کار و تولید ایستاده بودند، به روزهای اوج خود باز می گردد و نه روزها. اخیرا تولید انواع محصولات و ماشین آلات راهسازی و معدنی به نزدیک به 3000 قطعه در سال رسیده و نام هپکو را در کنار غول های مهندسی سنگین قرار داده است.


8676381c b2c6 4b07 8ca6 cab5d5def49d خبر خاکستری


(بخشی از هپکو / مارس 1400)

در روزهای اخیر عکس هایی از یکی از خطوط تولید این شرکت نشان می دهد که هپکو با وجود روند نزولی در سال های اخیر، امروز در حال تولید است. رکورد تولید تقریباً صفر در یکی دو سال اخیر را باید مطلوب دانست، اتفاقی که با وجود توان فنی و مهندسی این مجموعه صنعتی در صورت حمایت می تواند سریعتر اتفاق بیفتد.

اما تصاویر از مبادی ورودی گمرک در بندر شهید رجایی نشان می دهد که واردات ماشین آلات مستعمل و مستعمل همچنان ادامه دارد و علیرغم وعده های مکرر، واردات این ماشین آلات همچنان ادامه دارد.


9154d863 65ed 4e8b a602 4c067cb7987a خبر خاکستری


(واردات ماشین آلات مستعمل در 2 اسفند 1400)

در عین حال به نظر می رسد وزارت صمت یکی از متولیان اصلی در حوزه حمایت از تولیدات داخلی و به تعبیری مهمترین دستگاه مرتبط با محصولات هپکو با مواضع متضاد مدیران این وزارتخانه و نه حمایت از تولیدکنندگان داخلی . .

11 دی ماه امسال محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد در بازدید از هپکو گفت: هپکو ظرفیت و ظرفیت خوبی برای تامین نیاز کشور به ماشین آلات سنگین دارد.

اما وی بعداً در دورهای مختلف و دیدار با فعالان معدنی فرصت های هپکو را رد کرد و بر لزوم واردات ماشین آلات معدنی و استفاده از تمام توان مجموعه اقلیم خود برای تسهیل واردات این ماشین آلات تاکید کرد.

معاون وزیر صمت یک هفته پس از بازدید از هپکو در جلسه بررسی مشکلات حوزه معدن در استان بوشهر گفت: کشور در تامین ماشین آلات معدنی مشکل مشترک دارد و برخی از شرکت‌ها تلاش برای ایجاد فضای رسانه ای برای جلوگیری از واردات این دستگاه ها.


مافیای واردات ماشین آلات مانع رشد تولید هپکو شده است

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب , در خصوص واردات تجهیزات معدنی و راهسازی با وجود توانمندی های هپکو گفت: وقتی تاسیساتی مانند هپکو در کشور داریم چرا از آن چشم پوشی کرده و آن را تخریب می کنیم. سوال مصوبه کمیته مشترک این است که میزان ارز مورد نیاز برای واردات 10 هزار دستگاه چقدر است و این ارز چگونه و از کجا تامین می شود؟

وی افزود: بحث واردات فقط مربوط به هپکو نیست زیرا برای هر محصولی اگر بازار را باز کنید و این محصول وارد شود عملا تولیدکننده داخلی از بین می رود و از صحنه خارج می شود.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب گفت: هپکو ظرفیتی دارد که در سال های 85 و 86 بیش از 2000 دستگاه را در مدت یک سال تولید کرده است. و تخصصی در کشور اگر حمایت شود بسیار توانمندتر می شود اما چرا نمی خواهند؟

کریمی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم در بحث واردات ماشین آلات به ویژه در حوزه معدن که نان آن وارداتی است یک جریان مافیایی وجود دارد و اصرار دارند به هر قیمتی پای واردات را باز کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در صورت حمایت از هپکو و رفع موانع، ظرفیت وجود دارد، همان ماشین آلاتی که اگر بخواهند از خارج وارد کنند، هر دستگاه حدود یک میلیون یورو برای کشور هزینه دارد. در هپکو بسیار گران باشد. «کمتر و ارزان‌تر تولید کنید که باعث افزایش تولید ملی و رشد اشتغال نیز می‌شود.


صدور مجوز واردات ماشین آلات نوسازی ناوگان شهرداری ها و راهداری ها!

اکنون با وجود همه کشمکش ها و ماجراجویی های ادامه دار هپکو در آخرین اقدام هشداردهنده، این بار هیئت دولت نیز در جلسه اخیر یکم اسفندماه با صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان و معابر شهرداری موافقت کرد.


eb553fa3 ac74 4e05 ba2c 1597e23704cd خبر خاکستری

هیئت دولت در تشریح تصمیم هیئت دولت گفت: با توجه به بلایای طبیعی و بحران در کشور و کمبود امکانات و تجهیزات مناسب با شرایط بحرانی در استان ها، هیئت دولت تجهیزات سنگین و سبک سنگین را تصویب کرد. انبارهای سنگین سازمان اموال برای مدیریت بحران به عنوان کالاهای متروکه جهت توزیع بین شهرداری های کشور در اختیار وزارت کشور قرار گیرد.

همچنین با تصویب هیأت وزیران، به وزارت کشور اجازه داده شد تا ماشین آلات مورد نیاز شهرداری ها را با عمر حداکثر سه سال از تاریخ تولید، معاف از حقوق گمرکی و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط وارد کند. .

این تصمیم با توجه به رویکرد دولت قبل که همواره با انتقادات فراوانی در حفظ تولید داخلی مواجه بوده و با آغاز به کار دولت سیزدهم حمایت و جبران کاستی ها بیشتر شده است، بسیار قابل تامل است. تجهیزات راهسازی در کشور مدیون فعالیت های عمرانی شهرداری ها و راهداری است، بنابراین با تامین نیاز این نهادها از طریق ترخیص واردات آن، بخش عمده ای از بازار محصول هپکو از بین خواهد رفت.

کمتر کسی نداند که واردات انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی به ویژه در رده مستعمل و مستعمل در سال های اخیر ضربه سختی به شرکت هپکو وارد کرده است، بنابراین تولید این مجموعه صنعتی که بزرگترین و تنها تولید کننده است. از تجهیزات سنگین گفته می شود خاورمیانه از تولید سالانه نزدیک به 3000 دستگاه در اواسط دهه 1980 به تولید تقریباً صفر در سال 1999 رسیده است.

اکنون هپکو برای بازگشت به اوج و ایجاد یک چرخش تاریخی به حمایت قاطع و همه جانبه دستگاه های مسئول به ویژه دولت و مجلس و تلاش برای جلوگیری از واردات بی رویه برای حمایت از تولید داخلی به ویژه در مواقعی که از دولت انتظار می رود، نیاز دارد. افزایش اعتماد خریداران خرد و شرکت های خصوصی به توانمندی های هپکو با ایجاد تسهیلات برای رفع نیازهای داخلی ماشین آلات دستگاه های مرتبط و به ویژه مجموعه شهرداری.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید