وزیر راه: برای ساخت 500 دستگاه ماشین آلات راهداری با هپکو قرارداد می بندیم/ در تولید واگن خودکفا هستیم


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812725

هپکو و پارس واگن در مسیر تحول هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در مورد هپکو، این شرکت در مسیری جدید و تحول آفرین قرار دارد و قول دادند که توافقی که با وزارت راه و شهرسازی برای خرید 60 گریدر انجام شد، محقق شود و ما هم قول دادیم که به محض انجام تعهدات.» قرارداد حدود 500 دستگاه برای تحویل ماشین آلات راهداری طبق برنامه با هپکو.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز در حاشیه بازدید از شرکت های خودروسازی هپکو و پارس مپنا در اراک اظهار داشت: استان مرکزی صنعت اصلی کشور است و محصولات صنعتی مهمی در حوزه های مختلف تولید می شود. صنایع نفت و گاز مهمی در استان مرکزی ساخته شد و در آن دوران سخت تحریم ها کمک زیادی کرد.

قاسمی گفت: در بازدیدی که از هپکو و واگن پارس داشتیم، شاهد تغییراتی در این دو کارخانه بودیم، همانطور که در گذشته گزارش‌های متفاوتی از این کارخانه‌ها برای تعطیلی و اعتصاب وجود داشت، اما چیزی که امروز دیدم این بود که هپکو در حال انجام است. دگرگونی «نو است، کارخانه فعال است و جای امیدواری است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم به ویژه آیت الله رئیسی از قبل نگاه ویژه ای به هپکو داشتند و البته حمایت از کارخانه های پرظرفیت برنامه اصلی دولت است چرا که برای راه اندازی این صنایع مبالغ هنگفتی هزینه کرده است. “Е.

قاسمی افزود: تسریع در تولید امروز بحث جدی است، اکنون اگر بخواهیم چنین کارخانه هایی را در کشور راه اندازی کنیم باید سرمایه گذاری میلیاردی برای ایجاد پایه های این کارخانه انجام شود که خوشبختانه این پایه ها در استان مرکزی وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد هپکو، این شرکت در مسیری جدید و تحول آفرین قرار دارد و قول داد به توافقی که با وزارت راه و شهرسازی برای خرید 60 گریدر منعقد شد، عمل کند و قول دادیم که به محض انجام تعهدات. انجام شده است، یک قرارداد خوب برای حدود 500 دستگاه برای تحویل ماشین آلات راهداری طبق برنامه با هپکو.

وی در خصوص واردات تجهیزات سنگین به کشور نیز گفت: باید ظرفیت هپکو تکمیل و ظرفیت مازاد هپکو وارد شود زیرا به هیچ وجه نمی توان کشور را متوقف کرد و یا جلوی فعالیت ها را گرفت اما این برنامه ما برای راه ها و جاده ها است. توسعه شهری «برای ایجاد ظرفیت قابل توجه در هپکو.

قاسمی گفت: امروز شاهد توسعه خوبی در کارخانه واگن پارس هستیم، این کارخانه به راه آهن جمهوری اسلامی متصل است و مدیرعامل راه آهن نیز در این سفر حضور دارد و برای استفاده از ظرفیت واگن پارس برنامه ریزی خواهد کرد. “

وی افزود: در صورت اتصال کریدورهای اصلی کشور به واگن های باری شرکت واگن پارس نیاز خواهیم داشت که البته برای این امر تلاش خواهیم کرد و با کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان که تا به حال با آنها ارتباطی نداشته ایم، در این زمینه همکاری خواهیم کرد. این کشور در 4 سال گذشته.”

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز بالاترین سطح ترانزیت در ۴۰ سال گذشته را در سراس داریم که علاوه بر صادرات محصولات خود، خط ریلی مانند آستارا – رشت را ترانزیت و تکمیل می کند. ما به اروپا.” E.

وی افزود: قطعا امروز باید حمل و نقل ریلی را به عنوان حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان توسعه دهیم و طبق برنامه ششم بیش از 30 درصد ظرفیت بار کشور امروز باید در حوزه حمل و نقل ریلی باشد که اکنون زیر 6 درصد است. و ما باید این عقب ماندگی جدی را جبران کنیم.

قاسمی گفت: ما در زمینه واگن کاملا خودکفا هستیم و اصلا نیازی به واردات نداریم اما در حوزه لکوموتیو امروز کشور به بیش از هزار دستگاه نیاز دارد و البته در چنین شرایطی قابل تحویل نیست. دوره کوتاه.”

وی خاطرنشان کرد: ما 314 هزار ریل داریم اما تعداد لکوموتیوهای ما حدود 500 دستگاه است، بنابراین حدود هزار دستگاه داریم و در نظر داریم تا 3 تا 4 سال آینده ظرفیت واگن پارس را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید