تصویب 220 طرح توسعه و توسعه استان مرکزی/جلوگیری از دخل و تصرف ماشین آلات ساخت هپکو


زمان: 00:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884803

رئیس جمهور در نشست خبری در پایان سفر به استان مرکزی:

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نیازها و مشکلات استان از قبل بررسی و بر اساس اولویت ها تصمیم گیری و در شورای اداری استان اعلام شد، گفت: در این سفر 20 پروژه در حوزه های مختلف در استان تصمیم گیری و تصویب شد که البته نیاز به بودجه زیادی دارد اما بر حسب نیاز باید محقق شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر جمعه در نشست خبری در پایان سفر به استان مرکزی ضمن تبریک ایام امامت و ولایت و گرامیداشت روز اراک، اظهار داشت: پنجمین روز از مرداد ماه در تاریخ کشور، روز بزرگداشت امامت و ولایت است. مقاومت، فداکاری و رشادت مردم اراک که امروز یادآور رشادت ها و دلاوری های مردم است. این یک استان است و به همین دلیل این روز را جشن می گیریم.

رئیسی با تاکید بر اینکه نامگذاری این روز آثار متعددی دارد، افزود: اولین اثر عملیات رمضان است که استان مرکزی در آن نقش والایی داشت و شهدا در این راه تقدیم انقلاب شدند، همچنین دومین اثر، عملیات رمضان است. نقش ولایت در عملیات مرصاد که با منافقین مقابله کرد.

وی افزود: سومین جلوه کارخانجات و نقش آنها در جنگ و دفاع مقدس است چرا که شرکت های بزرگ اراک در این زمینه در زمینه پشتیبانی فنی و صنعتی نقش بسزایی داشتند و به همین دلیل دشمن این شرکت ها را هدف قرار داد و کارگران را کشت. 8. مجموعاً این سه اثر کشته شدند که ما در 14 مرداد جشن می گیریم و به رشادت و مقاومت شهدا درود می فرستیم.

کوتاه بودن مدت سفر و شرایط کرونا اجازه سفر به همه شهرها را نداد/ 220 طرح در مناطق مختلف نهایی و تصویب شد.

رئیس جمهور گفت: شاید درست بود که در این سفر به همه شهرها سر زدیم، اما کوتاهی سفر، شرایط کرونا و شرایط کاری من اجازه این سفر را نداد. امیدواریم بتوانیم در شهرها حضور داشته باشیم و در سفر آینده با مردم گفت‌وگو کنیم.»

رئیسی با بیان اینکه نیازها و مشکلات استان از قبل بررسی و بر اساس اولویت ها تصمیم گیری و در شورای اداری استان اعلام شد، افزود: در این سفر 220 پروژه در حوزه های مختلف در استان نهایی و تصویب شد که البته نیازمند اعتبارات زیادی است، اما با توجه به اینکه نیاز به اجرا دارند، از این 50 پروژه زیربنایی، 39 پروژه در حوزه آب، خاک و کشاورزی، 65 پروژه در حوزه فرهنگی، آموزشی و ورزشی، 20 پروژه در تکمیل بیمارستان ها و مراکز درمانی، 9 طرح اشتغال، 8 طرح صنعتی و معدن 23 طرح امور اجتماعی و 10 طرح پلیس و دادگستری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای تولید، اشتغال و دانش بنیان است، تصریح کرد: معتقدیم استان مرکزی ظرفیت صنعتی بالایی برای اشتغال و کارآفرینی دارد و با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از برخی صنایع متوجه شدیم که استان مرکزی ظرفیت صنعتی بالایی برای اشتغال و کارآفرینی دارد. از جمله مشکلات این شرکت ها سرمایه در گردش هستند و برای پیگیری اهداف خود باید سرمایه در گردش داشته باشند.

جلوگیری از ورود ماشین های ساخت هپکو/ساخت هپکو و این قابل تحسین است

رئیس جمهور افزود: جلوگیری از واردات کالاهای تولید داخل نیز در رونق تولید موثر است که علناً اعلام شده است که همه مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند که یکی از این موارد جلوگیری از واردات ماشین آلات تولیدی است. استاندارد قابل قبول در استان است و می توان و باید از واردات آن جلوگیری کرد.

رائیزی خاطرنشان کرد: ساخت ماشین‌آلات کار ساده‌ای نیست و هپکو این ماشین‌ها را مونتاژ نمی‌کند، بلکه آنها را می‌سازد که قابل تحسین است و در این راستا باید پیشگیری از واردات در دستور کار قرار گیرد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مشکلات کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل مربوط به اصلاح مدیریت است که باید انجام شود. مدیران باید جهادگر و مصمم برای انجام کار باشند. با نگاهی به سابقه برخی واحدها به نظر می رسد مشکل اصلی مدیریت است.

ما مخالف خصوصی سازی نیستیم اما باید به درستی انجام شود

رئیسی درباره خصوصی سازی ها نیز گفت: ما مخالف خصوصی سازی نیستیم و سیاست نظام است و قانون دارد اما باید درست انجام شود. در حوزه صنایع نیز کارگروهی در استان زیر نظر استاندار و در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور فعالانه مشغول به کار هستند تا گلوگاه های تولید را شناسایی و پس از رفع گلوگاه ها واحدها را فعال کنند.

وی افزود: اقدامات خوبی در این زمینه در سطح کشور انجام شده و باید در سطح استان نیز پیگیری شود. انتظار می رود این استان در زمینه فعال سازی صنایع بسته یا نیمه تعطیل با جهش رشد کند.

اعتباری برای رسیدگی به آلودگی هوا/صنایع برای اقدام به افسران رفاهی خود

رئیس جمهور همچنین گفت: برای تکمیل پروژه های آبرسانی، احداث کانال های آبرسانی و … تصمیماتی گرفته شده و برای آلودگی هوا نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده و باید به سرعت یک هزار هکتار درخت در این راستا کاشته شود.

وی ادامه داد: نصب فیلتر برای کاهش آلایندگی باید برای شرکت ها در نظر گرفته شود و البته برخی این فیلتر را نصب کرده اند اما این کافی نیست، تعدادی از صنایع نیز باید بخشی از درآمد خود را متناسب با مسئولیت اجتماعی خود هزینه کنند.

رئیسی تاکید کرد: رسانه ها بهترین افرادی هستند که می توانند مصوبات سفر را پیگیری کنند و برای اطمینان از اجرای مصوبات سفر علاوه بر وزیر مربوطه، معاونت اجرایی رئیس جمهور وظیفه پیگیری و در استان ها بالاترین مقام استانی است. مسئول این است که چه کسی استاندار استان است.این مرکز همچنین یک نیروی انقلابی و با انگیزه است که موارد را پیگیری می کند.

واگذاری دفاتر صنعتی به استان پیگیری می شود/ دفاتر عریض و طویل شرکت ها در تهران گران است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگرداندن دفاتر شرکت های بزرگ استان مرکزی از تهران به استان، گفت: سیاست داشتن کارخانه و شرکت در استان و داشتن دفتر در تهران خوب است، اما عملاً باید انجام شود. در سطح یک دفتر باشد، برای نظارت بر مشکلات، نه ساختمان های بزرگ که برخی از آنها کارمندان زیادی دارند.

رئیسی افزود: حضور این دفاتر در تهران پرهزینه است و بحث واگذاری آنها چه قانون و چه دستور العمل دولتی ها پیگیری می شود.

رئیس جمهور با اعلام اینکه این ایده قابل تحسین است و باید دنبال شود، افزود: اگر سلیقه مدیریتی است حسن سلیقه است و منطقی نیست که این واحدها دفاتر عریض و طویل در تهران داشته باشند بلکه کار اصلی است. در حومه شهر است، این کار باید دنبال شود و کار ارزشمندی است و فقط به اندازه ای که در تهران لازم است باید دفاتر ایجاد شود. واگذاری این دفاتر نیز در درآمد استان مرکزی موثر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید