صنایع هسته تخصصی استان مرکزی با قابلیت های منحصر به فرد انتظار پشتیبانی ویژه دارند/هپکو عوارض می پردازد اما واردکننده ماشین آلات معاف است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید امیر میرناصری، فعال کارگری و رئیس شورای اسلامی کار هپکو در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص مطالبات بخش صنعت استان مرکزی در آستانه سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان گفت: استان مرکزی از نظر تنوع محصولات تولیدی رتبه اول کشور را دارد. متنوع ترین محصولات کشور در این استان تولید می شود و همچنین از نظر صنایع مادر تخصصی رتبه دوم کشور و از نظر تولید نفت، گاز، نیروگاه و تجهیزات پتروشیمی، استان مرکزی رتبه اول کشور را دارد. .

میرناصری تصریح کرد: استان مرکزی از نظر تعداد واحدهای صنعتی چهارمین کشور است و به دلیل عبور شاه از این استان، مرکزی یکی از قطب های صنعتی مهم کشور محسوب می شود.


زیرساخت ها و تجهیزات صنایع مادر تخصصی استان مرکزی در خاورمیانه بی نظیر است/ بدون هزینه و تنها با رفع موانع تولید می توان شاهد رشد چشمگیر اشتغال بود.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شعار دولت شعاری است که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر همواره حول محور تولید و اشتغال مطرح کرده اند، لذا استان مرکزی بیشترین ظرفیت را برای رونق تولید دارد. و اشتغال، با کمترین هزینه و سرمایه گذاری به این اهداف دست یابد.

وی ادامه داد: شرکت های تخصصی و صنعتی در استان مرکزی مستقر هستند که متاسفانه تقریبا اکثر این واحدها به دلیل خصوصی سازی های غیراصولی یا بهتر بگوییم خصوصی سازی بازی ها در اواخر دهه هشتاد دچار افت جدی در رشد اشتغال جامعه کارگری و تولید محصولات شدند. و دهه نود..

میرناصری افزود: در این شرکت های مادر تخصصی زیرساخت ها و تجهیزاتی وجود دارد که به گفته کارشناسان و کارکنان در خاورمیانه کاملاً بی نظیر است اما اکنون این سوال مطرح است که چرا باید با وجود این ظرفیت ها وضعیت اشتغالزایی و تولید این واحدها نامطلوب باشد و در نهایت با ظرفیت کمتر از 40 درصد و بعضاً صفر کار در حالی که بدون ایجاد هزینه و تخصیص منابع مالی و تنها با حمایت از تولید داخلی و رفع موانع تولید و اعتقاد و اعتماد به توان تولیدکنندگان داخلی می توان شاهد رشد چشمگیر اشتغال بود. و تولید در این صنایع.

رئیس شورای اسلامی کار هپکو خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال 1385 و قبل از بحران خصوصی سازی، تقریباً 2300 نفر به صورت مستقیم در هپکو مشغول به کار بودند و حدود 70 شرکت کوچک به صورت غیرمستقیم به هپکو خدمات ارائه می کردند، اما متأسفانه این شرکت در حال حاضر به همان زیرساخت های تجهیزاتی تبدیل شده است. حدود 700 نفر که حدود 3.5 برابر کاهش را نشان می دهد یا در شرکت های مادر تخصصی مانند آذرآب، ماشین سازی، آلومینیوم سازی، واگان پارس و … که البته در شرکت واگن پارس هم همین وضعیت وجود دارد. اتفاقات مثبت هستند


واردکننده ماشین آلات مجوز واردات بدون تعرفه می گیرد اما هپکو عوارض واردات قطعات را پرداخت می کند!

این فعال کارگری تصریح کرد: اهمیت حمایت تنها حمایت مالی و تزریق نقدی نیست، هرچند در رابطه با هپکو نیازی به کمک مالی جدی نیست، بلکه منظور ما رفع موانع تولید و حمایت از تولید داخلی، مبارزه با واردات بی رویه و رفع مشکلات است. بوروکراسی مازاد ادارات دولتی مانند بانک‌ها، دریافت ضمانت‌ها و همکاری بیشتر از بخش‌های مالی و بیمه و غیره برای توزیع بدهی‌های بدهی دوران تاریک خصوصی‌سازی است.

میرناصری با انتقاد از برخی سیاست ها و تصمیمات بحث برانگیز که بر تولید تأثیر می گذارد، گفت: اخیراً با پیشنهاد و موافقت وزارت دفاع، واردکنندگان ماشین آلات راهسازی و معدنی مجاز به واردات بدون عوارض گمرکی شده اند، اما شرکت های تولیدی داخلی مانند هپکو، به علت با توجه به اینکه برخی از قطعات و قطعات، دستگاه های خاصی را وارد می کنند و باید 10 درصد عوارض بپردازند، از سوی دیگر انتظار می رود در این شرایط با واردکنندگان رقابت کنیم.

رئیس شورای اسلامی کار هپکو ادامه داد: در حال حاضر پس از گذشت حدود یک سال و نیم از بازگشت هپکو به چرخه تولید، متأسفانه مافیای واردات و برخی از مسئولان وزارت محرمانه می گویند که به دلیل اطلاعات اشتباهی که به آنها داده شده است. همین مافیا، شرکت هپکو که توان تولید نیازهای داخلی را ندارد و معادن بزرگ کشور تعطیل می شود در حالی که هر روز با مراجعه به گمرک شاهد واردات محصولات معدنی به کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اتهاماتی وارد می شود که هپکو واردکننده است و هیچ محصولی تولید نمی کند، اما باید اجزای برخی از محصولات خود را به سراسر دنیا وارد کنند که این تنها برای شرکت های بزرگ عیب نیست. تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی، بلکه یک مشکل است، خوب است زیرا شرکت های بزرگ در این زمینه در دنیا تمام قطعات را به تنهایی تولید نمی کنند و تولید همه قطعات به تنهایی به صرفه نیست.

میرناصری تاکید کرد: نکته دیگر این است که در بازدیدهای مکرر کارکنان از شرکت هپکو و با توجه به مشاهدات عینی خود، امکان ساخت قطعات دیگر توسط متخصصان این شرکت را همزمان با واردات قطعات مشاهده کردند.

این فعال کارگری شرکت هپکو خاطرنشان کرد: با فرض اینکه این محصولات توسط شرکت هپکو مونتاژ و تولید نشده باشد، این سوال اساسی در ذهن مردم ایجاد می شود که آیا شرکتی با این مدل تولیدی حداقل توانایی ایجاد اشتغال برای حدود هزار نفر را دارد. بهتر است همین الان این محصولات را ایجاد کنیم یا چند صد میلیون دلاری از این محصولات را از یک عده محدود و انحصاری وارد کنیم که حتی یک اشتغال مولد در کشور ایجاد نمی کنند؟!


شرکت های مادر تخصصی علاوه بر اشتغال مستقیم، صنایع پایین دستی را تقویت می کنند/ به جای احداث نواحی صنعتی جدید، از صنایع بزرگ حمایت کنیم.

میرناصری در ادامه بر حفظ و حمایت از زیرساخت ها و ظرفیت های صنعتی استان تاکید کرد و گفت: گاهی شنیده می شود که برای ایجاد شرکت های کوچک باید شهرک های صنعتی جدیدی در استان مرکزی ایجاد شود، در حالی که در استان مرکزی با کمبودهای جدی زیرساختی در حوزه های مختلف مواجه هستیم. حوزه آب و انرژی اما در حال حاضر زیرساخت هایی در شرکت های مادر تخصصی در اراک وجود دارد که با حمایت مسئولان، شرکت هپکو به تنهایی ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدود 2 هزار نفر را حداقل برای سال آینده دارد.

وی خاطرنشان کرد: آیا در استان مرکزی با کمبود منابع مالی و محدودیت منابع آب و انرژی برای ایجاد 2 هزار شغل حتی در ده سال آینده با وجود تمام هزینه های جانبی می توان شهرک صنعتی ساخت؟ البته ایجاد تسهیلات برای راه اندازی صنایع کوچک باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد، اما چرا باید در شرایط فعلی ظرفیت صنایع بزرگ و واحدهای تخصصی مادر که کارگاه های کوچک را تقویت می کنند نادیده گرفته شود؟

رئیس شورای اسلامی کار هپکو تاکید کرد: هپکو در سال 1385 با حدود 70 شرکت و واحد صنعتی کوچک همکاری کرد که برخی از این شرکت ها به دلیل بحران ایجاد شده برای هپکو تعطیل شدند و یا با حداقل ظرفیت کار می کنند در حالی که زمانی که هستند. از شرکت های مادر بزرگ و تخصصی علاوه بر اشتغال مستقیم، اشتغال غیر مستقیم قابل توجهی برای صنایع کوچک و پایین دستی ایجاد می شود.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: مجموعه صنعتی استان مرکزی از آقای رئیس جمهور انتظار دارد در سفر آتی به استان با توجه به ظرفیت و موقعیت برتر صنعتی نسبت به حمایت از زیرساخت های موجود و صنایع بزرگ این استان توجه ویژه داشته باشد. استان مرکزی در کشور شاهد رونق و جهش تولید بویژه در صنایع مادر تخصصی استان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید