رشد ۳۵ درصدی صادرات فارس/مشکل قانونی منع استفاده از معافیت گمرکی برای ماشین آلات بخش معدن رفع شود

به گزارش خبرگزاری موج فارس

محمدصادق حمیدیان در هفتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: با وجود همه موانعی که در کشور ایجاد شده است. برای دریافت نقشه تجاری، در بلندمدت میزان صادرات استان فارس از سال 85 با رشد سالانه 35 درصدی مواجه است که در بین اعداد غیرقابل توجیه اقتصادی، عدد قابل قبولی بوده و یکی از شاخص های مثبت استان فارس است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: 5 طرح بزرگ تولیدی و صنعتی در استان در حال اجراست که در صورت تکمیل و بهره برداری هر چه سریعتر، صادرات استان فارس در یک دوره به 5 میلیارد دلار می رسد. از 18 تا 24 ماه.دریافت.

وی افزود: در حال حاضر بیش از یک سوم کارت های بازرگانی استان فارس در انتظار فرآیند اداری تمدید یا صدور هستند. شاهد تسریع در روند صدور کارت بازرگانی و انجام تجارت بین المللی خواهیم بود.

وی با ابراز تاسف از تصمیمات کلان کشور در بخش صادرات کشور افزود: متاسفانه تصمیمات ناگهانی و ناگهانی حوزه تجارت خارجی کشور با مشکلات بیشماری مواجه است که زیان تجار، تجار و تولیدکنندگان ماست.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: در بخش تولیدی و صادراتی کشور شاهد انبوه نامه ها و بخشنامه ها هستیم که بدون اطلاع قبلی و یک شبه به بهانه های مختلف تصمیم به ممنوعیت صادرات برخی کالاها می شود. انتظار داریم که دروازه بسته شود.» صادرات و واردات کشور باید در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار گیرد، زیرا این سازمان مصوبات شورای عالی صادرات را نیز ابلاغ می کند و در صورت ممنوعیت، با توجه به تسریع در قانون، مصوبات شورای عالی صادرات را نیز ابلاغ می کند. باید ظرف 15 روز قبل از تایید اعلام شود تا صادرکننده ما مسئول خسارت باشد.بزرگ نباشید.

حمیدیان گفت: این در حالی است که اصول و قوانین خروجی مشخصی وجود دارد، اما به نظر می رسد مصوبات شورای عالی صادرات کشور متفاوت از سایر ستادها از جمله ستاد تنظیم بازار و ستاد تسهیل، پردازش و اجرا می شود.

وی گفت: بر اساس ماده واحده مصوب شورای انقلاب و متعاقباً بند ز تبصره 6 قانون بودجه به منظور حمایت از سرمایه گذاری در ماشین آلات تولیدی که با موافقت وزارت صنعت و معدن توسط صنایع مجاز وارد می شود. و واحدهای تولیدی معدنی به تشخیص وزارت صنایع و معادن از پرداخت دستمزد حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف هستند، با توجه به اینکه ماشین آلات سنگین از قبیل لودر. بیل مکانیکی و بولدوزر ماشین آلات تولید در معادن هستند. حل مشکل استفاده از معافیت های گمرکی برای واردات ماشین آلات بخش معدن، درخواست بخش خصوصی است. با توجه به موضوع سازندگان در خصوص حذف معافیت واردات ماشین آلات که در این خصوص نادیده گرفته شد، منتظر حمایت شما هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور با 60 درصد متعلق به استان فارس است، این بخش در استان نیز با مشکل توزیع ارزش ماشین آلات کشاورزی برای نوسازی مواجه است. ناوگانی که این ناوگان در مرحله اول قرار دارد به 40 میلیون دلار اعتبار نوسازی نیاز دارد و در این راستا انتظار داریم دولت توجه ویژه ای به حل مشکل تولیدکنندگان داشته باشد.

حمیدیان همچنین با اشاره به صادرات شمش و آلومینیوم استان تصریح کرد: معتقدیم صادرات شمش آلومینیوم از اساس اشتباه است، اما برای اینکه صادرات در این بخش با ارزش افزوده بالا اقتصادی و سودآور باشد، باید حداقل 300 صنعت پایین دستی آلومینیوم وجود داشته باشد. در استان ایجاد شد، در حالی که ایجاد منطقه انرژی لامرد نیز با همین ماموریت انجام شد و نبود زیرساخت ها و سرمایه گذاری کافی یکی از دلایل ناکارآمدی و عدم تحقق اهداف این معضل است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برخی از مصوبات ملی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: بسیاری از مصوبات ما در شورای گفت و گوی استان از جمله رسیدگی و آزادسازی کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور با ثبت سفارش قبلی، پذیرش مجوز یا پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی به عنوان سند تضمینی در امور توزیع ارز، تعیین تکلیف قانونی صادرکنندگان در سطح ارزش صادراتی در مالیات. سامانه کشور مورد تایید و ابلاغ سایر استان هاست.


آیا این خبر مفید بود؟