60 درصد ماشین آلات معدن فرسوده هستند


ساعت: 12:27
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921560

رئیس انجمن سنگ ایران گفت: در حال حاضر حدود 30 هزار دستگاه معدن در کشور وجود دارد که بیش از 60 درصد آنها فرسوده و با راندمان پایین و مصرف سوخت بالا کار می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ ایران در نشست خبری گفت: مطالعات اکتشافی کافی در مورد ذخایر سنگ آهن در کشور انجام نشده است اما بر اساس برآوردها 2.8 میلیارد تن ذخایر در کشور داریم که از این میزان، ذخایر سنگ آهن در کشور وجود دارد. 500 هزار تن در معادن بزرگ و روی کاغذ هزینه شده است.» 2.3 میلیارد تن باقی مانده است.

رئیس انجمن سنگ ایران افزود: اگر روی بخش سنگ آهن کشور کار کنیم با احتساب ذخایر هماتیت، ذخایر کم عیار سنگ آهن، ذخایر اکتشاف نشده و اکتشاف نشده و همچنین ذخایر فعلی حدود پنج میلیارد تن ذخایر سنگ آهن ارزش گذاری شده است.”

وی ادامه داد: از سوی دیگر هنوز اسکن کامل از ذخایر کشور انجام نشده است در حالی که معادن کوچک و متوسط ​​زیادی در کشور داریم که هنوز ابزاری برای اندازه گیری ذخایر آنها تهیه نشده است. ضمن اینکه عمق اکتشافات ما زیاد نیست و به طور متوسط ​​بین 60 تا 70 متر باقی می ماند در حالی که اگر بتوانیم تا عمق چند صد متری نفوذ کنیم قطعا ذخایر خوبی پیدا خواهیم کرد. در مرکز ایران، کویر لوت و استان یزد می توانند مناطق بسیار امیدوار کننده ای را برای ذخایر سنگ آهن ارائه دهند و امید است نسل های آینده بتوانند از این ذخایر به خوبی استفاده کنند.

وی همچنین به رها شدن ذخایر بزرگ سنگ آهن کم عیار در کشور اشاره کرد و گفت: اگر این ذخایر توجیه اقتصادی داشته باشد قطعا بهره برداری و استخراج خواهد شد.

رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: اگر می خواهیم صنعت فولاد کشور پایدار باشد باید معادن خود را به صورت اصولی اکتشاف و بهره برداری کنیم و از ظرفیت های موجود و واقعی استفاده کنیم زیرا اگر صنعت فولاد ما با قیمت های جهانی قابل رقابت نباشد. ، کل زنجیره فولاد در خطر خواهد بود.

وی در خصوص تامین ماشین آلات معدنی گفت: در حال حاضر حدود 30 هزار دستگاه معدن در کشور وجود دارد که بیش از 60 درصد آنها فرسوده بوده و با راندمان پایین و مصرف سوخت بالا کار می کنند. بنابراین حداقل 15000 دستگاه جدید برای جایگزینی آنها و رفع نیازهای کشور و توسعه صنعت معدن در کشور نیاز است و ضمن حمایت کامل از تولید داخل ماشین آلات و استفاده حداکثری از ظرفیت آنها، اما سال آینده باید ماشین آلات را وارد می کنیم و ما چاره ای جز واردات نداریم.

اکبریان تصریح کرد: اگر بخواهیم به اهداف سند چشم انداز بخش معدن و صنایع معدنی 1404 برسیم به 700 میلیون تن عملیات حفاری نیاز داریم اما با ماشین آلات موجود چنین هدفی محقق نمی شود.

رئیس انجمن سنگ ایران درباره دیجیتال ماینینگ نیز گفت: ماینینگ در دنیا به این سمت در حال حرکت است اما ما هنوز یک قدم از دنیا عقب هستیم. البته شرکت های دانش بنیان در این زمینه شروع به کار کرده اند اما تاکنون نمی توان گفت که کار عملیاتی مشخصی انجام شده است.

اکبریان درباره شورای آهن و فولاد نیز گفت: این شورا متشکل از انجمن سنگ آهن ایران، انجمن نورد فولاد و انجمن فولادسازان تشکیل شده و جلساتی را برگزار کرده است. به این تابلو اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری همایش تخصصی سنگ آهن ایران گفت: معدن سبز با کمترین خطر تخریب زیست محیطی و کمترین تاثیر منفی بر نسل های آینده همراه است. بنابراین نسل چهارم معدن و محیط زیست و معدن سبز یکی از پنج محور این همایش است که نهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.

اکبریان گفت: برای تحقق این مهم در کشور، همه بهره برداران، معدن کاران، محققان و حتی مسئولان حوزه معدن باید با اصول معدن سبز آشنا شده و آن را بیاموزند.

رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: ششمین همایش تخصصی زنگ آهن نهم بهمن ماه با محوریت زیرساخت ها (حمل و نقل، انرژی و آب)، بهبود و افزایش بهره وری، رقابت پذیری شرکت های فعال، سیستم مدیریت و … برگزار می شود. مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی. نسل چهارم معدن و محیط زیست و معدن سبز پنج محور اصلی این همایش ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید