40 درصد مدارس تربت جام فرسوده است / مدارس فرسوده تهدیدی برای دانش آموزان تربت جام هستند


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1908859

فرسودگی مدارس مهم ترین چالش پیش روی آموزش و پرورش تربت جام است.

دامن پاک گفت: متأسفانه در برخی از مدارس شهرستان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و از سوی دیگر 40 درصد مدارس فرسوده و در مسیر تخریب هستند که با توجه به خطرات احتمالی دچار مشکل شده ایم. به دانش آموزان اجازه ورود به این کلاس ها داده نمی شود.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; یک سوم مدارس ایران ناامن است و یک میلیون و پانصد هزار دانش آموز در مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی دارند تحصیل می کنند. در صورتی که فعالیت آموزشی مدارس باید در فضاهای مناسب با ابعاد استاندارد و بر اساس نیاز دانش آموزان انجام شود تا معلم در تدریس و دانش آموز در یادگیری تمایل و انگیزه داشته باشند و از فعالیت خود لذت ببرند.

از آنجایی که بیشتر نقاط ایران در معرض زلزله هستند، مدارس فرسوده می تواند مشکل ساز باشد. حضور دانش آموزان در مدارسی که یک تکان می تواند منجر به فجایع بزرگ شود، بسیار خطرناک است. درد واضح است و راه حل روشن است. باید تا دیر نشده آستین ها را بالا بزنیم و اعتبارات لازم را برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده اختصاص دهیم تا دیگر شاهد سرریز کودکان بی گناهی نباشیم که والدینشان با هزار آرزو آنها را به مدرسه فرستادند.

شهرهای کوچکی که نسبت به سایر شهرهای استان مرکزیت کمتری دارند بیشتر با این معضل دست و پنجه نرم می کنند و گاه از این منطقه آسیب می بینند که در آتش سوزی ها و اتفاقات ناگوار برای دانش آموزان شاهد بوده ایم.


ef4c7ea5 05c2 4c04 87c5 360a753c288c خبر خاکستری


40 درصد مدارس تربت جام فرسوده است

حجت الاسلام یدالله دامن پاک مدیر آموزش و پرورش تربت جام در گفتگو با اصحاب رسانه از فرسوده بودن 40 درصد مدارس تربت جام اظهار داشت: متاسفانه در برخی مدارس شهرستان و از سوی دیگر با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم. دست 40 درصد از مدارس فرسوده و در شرف تخریب است، ادامه دارد و 15 مدرسه تخریب شده است که تهدیدی برای دانش آموزان است زیرا اجازه ورود دانش آموزان به این کلاس ها را نداده ایم.

وی تصریح کرد: در ساختن فضای آموزشی، خیرین و همه باید ما را در ایجاد فضای امن آموزشی برای فرزندانمان یاری کنند. تلاش ما بر این است که فضایی امیدوارکننده همراه با شور و نشاط آموزشی و تربیتی فراهم کنیم تا آسیب ها و چالش ها برطرف شود و دانش آموزان با خیالی آسوده در کلاس حاضر شوند و به تحصیل ادامه دهند.

مدیر آموزش و پرورش تربت جام نیز گفت: یک سوم مدارس بیش از 50 هزار دانش آموز شهر تربت جام فرسوده، ناایمن هستند و دانش آموزان در مدارسی تحصیل می کنند که نیاز به تخریب و بازسازی دارند، برخی دیگر نیازمند مقاوم سازی و مهمترین چالش هستند. در نوسازی و تقویت این مدارس کمبود بودجه است.


f25ba8f1 d31e 4b90 baca 7a4822b25d7a خبر خاکستری


مدارس فرسوده تهدیدی برای دانش آموزان تربت جام هستند

حسین رضایی مدیر دبستان ویکتوری تربت جام نیز به قدیمی بودن این مدرسه اشاره می کند و می گوید: مدرسه فتح تربت جام با وجود اینکه در منطقه ممتاز این شهر قرار دارد، یکی از فرسوده ترین مدارس کشور به شمار می رود. تربت جام نسبت به قدمت ساخت آن.

وی تصریح کرد: قدمت ساختمان این مدرسه به قبل از انقلاب برمی گردد، در آن زمان این مدرسه و واحد آموزشی به عنوان یک واحد آموزشی به نام دبیرستان سینا فعالیت می کرد که به دلیل کمبود مدرسه در تربت جام، در سال 1357 بخشی از این واحد آموزشی به مساحت حدود دو هزار متر مربع از معاونت آموزشی تربت جام جدا و به نام مدرسه پیروزی نامگذاری شد.

وی به نامناسب بودن فضای آموزشی در این مدرسه اشاره و بیان کرد: اگرچه ساختار این واحد آموزشی بتنی است، اما دیوارهای آن از کاهگل است و اگر به دیوارهای کلاس ها دقت کنید متوجه می شوید که به دلیل با وجود موریانه، باید گچ ها را بردارید.دوباره اصلاح کنید و گچ بزنید.

رضایی مدیر مجتمع آموزشی با اشاره به موانع نوسازی و توسعه مدارس فرسوده خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مکانی را به ساختار فعلی اضافه کنیم اداره کل نوسازی استان مجوز نمی دهد زیرا مدرسه پیریزی مدرسه ای فرسوده و فرسوده محسوب می شود در حالی که چاه های حفر شده در این مدرسه وضعیت مناسبی ندارد و اگر دهانه چاه ها مقاوم سازی نمی شد برای دانش آموزان مشکل ایجاد می کرد.

وی در پایان گفت: کلاس های درس نیز وضعیت مناسبی ندارند، این مدرسه یک واحد آموزشی کاملا فرسوده و تخریب شده است، چرا که با بودجه و اعتباری نمی توان این مدرسه را تخریب کرد و به ناچار با برخی تعمیرات جزئی ساخت و ساز جدید کرد. در این وضعیت، ما به کار خود ادامه می دهیم.

حضور دانش آموزان در مدارس که می تواند منجر به بلایای بزرگ زلزله شود بسیار خطرناک است، درد آن مشخص است و درمان نیز مشخص است، باید قبل از اتفاقاتی که خانواده ها را برای فرزندانشان غمگین می کند، به فکر بازسازی و نوسازی مدارس باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید