آلودگی هوا و بی توجهی به خودروهای فرسوده/ 75 درصد تاکسی های ارومیه فرسوده هستند


ساعت: 10:38
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921506

خودروهای فرسوده به‌ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها به بلای جان کلان شهرها تبدیل شده‌اند، زیرا تمایلی به نوسازی وجود ندارد و مردم توان اقتصادی لازم برای جایگزینی خودروهای جدید را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ارومنیوز، آلودگی هوا همچنان بخشی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ و کلانشهرها است. تمام حرف ها و وعده هایی که این روزها برای کنترل معضل آلودگی هوا داده شد به نوعی انکار واقعیت هاست و متاسفانه وعده های مسئولان ذیربط برای حل این معضل روی کاغذ ماند و دردی از آلودگی هوا دوا نکرد.

خودروهای فرسوده به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها به بلای کلان شهرها تبدیل شده اند و نه تمایلی به نوسازی آنها وجود دارد و نه مردم از نظر اقتصادی قادر به جایگزینی آنها با خودروی نو هستند.

از سوی دیگر با توجه به قدیمی بودن سیستم حمل و نقل عمومی، بیشتر خودروهای شهر تک سرنشین هستند و در صورت توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و حذف اتوبوس های فرسوده، مردم به سیستم های حمل و نقل عمومی روی می آورند و در نهایت با کاهش آلودگی هوا مواجه هستیم.


فرسودگی وسایل نقلیه عمومی در ارومیه دلیل استفاده از خودروهای شخصی است

سارا بابایی کارمند یکی از ادارات در ارومیه با انتقاد از وضعیت تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: من و همسرم تصمیم گرفتیم برای بار ترافیکی خودروهای تک سرنشین نیاوریم و به جای آن از خودروهای عمومی استفاده کنیم. اما تاکسی های فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی ما را مجبور به استفاده از روش معمول استفاده از خودروهای تک سرنشین کرد.

وی گفت: متأسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر ایجاد آلودگی هوا به دلیل فرسودگی، از سیستم گرمایش مناسب نیز برخوردار نیست.


90489b4a 9ecb 47b1 96c8 3eaeb14e623a خبر خاکستری

این شهروند تصریح کرد: در کنار نارضایتی مردم، فرسودگی تاکسی ها نیز برای رانندگان مشکل ساز است چرا که هزینه تعمیر این خودروها بالاست و این امر مشکلاتی را برای رانندگان تاکسی ایجاد می کند.

با حسین عبادی یکی از رانندگان تاکسی این شهر در گفتگو با ارومنیوز به گفت وگو نشستیم. وی گفت: امروزه رانندگان تاکسی علاوه بر تحمل کندی روند نوسازی، با چالش گرانی لوازم مصرفی خودرو نیز دست و پنجه نرم می کنند. مشکلی که افزایش چند درصدی قیمت ها را برایشان بی معنا کرد. این در حالی است که مسافران از این افزایش چند درصدی گلایه دارند.


مسئولان به جای حل مشکل، چهره او را پاک می کنند

نکی کریمی رئیس جامعه اسلامی شهر ارومیه روز گذشته در مجمع عمومی شورا با اشاره به بهره برداری از 16 هزار و 400 خودروی اسنپ و سهم آنها در ترافیک و آلودگی هوا، گفت: از آنجایی که 90 درصد خودروهای اسنپ فرسوده هستند، اسنپ به زودی کار خواهد کرد. 4 درصد ارزش افزوده پرداخت می کند. شهرداری حق حذف آلودگی را نخواهد داشت.

این در حالی است که شهردار ارومیه به کارمندان و رانندگان خودروهای کرایه ای گفته است که اگر سازمان به شما معیشت نمی دهد، بهتر است در اسنپ کار کنید!


سورن پلاس جایگزین تاکسی های فرسوده ارومیه می شود

ناصر ساعدآبادی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه از آغاز طرح نوسازی تاکسی های فرسوده با امکان ثبت نام و انتخاب خودروی سمند سورن پلاس گازسوز با سطح آلایندگی یورو 5 خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی پارک تاکسیرانی شهر ارومیه افزود: از جمله اهداف اصلی نوسازی پارک تاکسی های شهر ارومیه در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان می توان به بهسازی اشاره کرد. کیفیت هوا، کاهش هزینه سوخت، افزایش ایمنی سفر و زیبایی بصری شهر.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه اعلام کرد: وقفه در فرآیند نوسازی ناوگان به دلیل حذف خودروهای سمند و پژو 405 از سبد تولیدی شرکت ایران خودرو و عدم تایید خودرو سورن از سوی ملی است. سازمان استاندارد به دلیل برخی نقص ها.


9e55e6eb c3de 4c52 92d1 9c64eeb66a22 خبر خاکستری

وی همچنین با اشاره به موارد فوق و صدور گواهینامه های شماره گذاری لازم برای خودرو سورن با استفاده از تاکسی گفت: طرح نوسازی تاکسی های فرسوده با امکان ثبت نام و انتخاب سمند سورن پلاس گازسوز. خودروی با آلایندگی یورو 5 با هزینه ای حدود دویست و هفتاد و چهار میلیون تومان همزمان با روز ملی حمل و نقل در سراسر کشور عرضه شد.

سعید آبادی در پایان افزود: زمان تحویل خودروها پس از تکمیل پرداخت حداکثر سه ماه است و متقاضیان نوسازی خودروی تاکسی فرسوده باید در تاکسیرانی سازمان حمل و نقل شهرداری ارومیه ثبت نام کنند. سازمان بار و مسافر ضمن داشتن مجوز تاکسی معتبر و در مراحل بعدی در سامانه فروش اقدام و وسیله نقلیه جدید خود را تحویل بگیرید.


100 درصد اتوبوس ها و 75 درصد تاکسی های ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه فرسوده هستند.

منافی نایب رئیس شورای شهر ارومیه امروز در صحن علنی شهر ارومیه اذعان داشت: 900 تاکسی با کپسول گاز معیوب در سطح شهر تردد می کنند که علاوه بر آلودگی هوا، احتمال انفجار آنها جان همشهریان را به خطر می اندازد.

وی افزود: 100 درصد اتوبوس ها و 75 درصد تاکسی های ناوگان حمل و نقل شهرستان ارومیه فرسوده هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید