علت اصلی آلودگی هوا در سال های اخیر توقف نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است/ امسال تنها حدود هزار اتوبوس برای کل کشور نوسازی شد که بسیار کم است.

علت اصلی آلودگی هوا در سال های اخیر توقف نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است/ امسال تنها حدود هزار اتوبوس برای کل کشور نوسازی شد که بسیار کم است.

یک کارشناس آلودگی هوا با تاکید بر اینکه علت اصلی آلودگی هوا در سال های اخیر توقف نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است، می گوید: تا زمان نوسازی، کنترل جدی معاینه فنی و برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا، کیفیت خودروهای فرسوده انجام شود. سوخت به حد مطلوب نمی رسد و سوزاندن گازوئیل برطرف نمی شود همچنین در صورت عدم اجرای سایر اقدامات مندرج در قانون هوای پاک طبیعتا نباید انتظار هوای پاک را داشته باشیم. بحث نوسازی و از کار انداختن خودروهای فرسوده مهمترین اقدامی است که در چند سال گذشته یا متوقف شده یا کند بوده است. امسال حدود هزار اتوبوس برای کل کشور نوسازی شده که بسیار کم است. همچنین برای شهر تهران تعداد اتوبوس های نوسازی شده به 100 دستگاه نرسیده است که در مقایسه با 5000 اتوبوس فرسوده شهرداری تهران رقم بسیار پایینی است.

یک کارشناس آلودگی هوا با تاکید بر اینکه علت اصلی آلودگی هوا در سال های اخیر توقف نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است، می گوید: تا زمان نوسازی، کنترل جدی معاینه فنی و برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا، کیفیت خودروهای فرسوده انجام شود. سوخت به حد مطلوب نمی رسد و سوزاندن گازوئیل برطرف نمی شود همچنین در صورت عدم اجرای سایر اقدامات مندرج در قانون هوای پاک طبیعتا نباید انتظار هوای پاک را داشته باشیم. بحث نوسازی و از کار انداختن خودروهای فرسوده مهمترین اقدامی است که در چند سال گذشته یا متوقف شده یا کند بوده است. امسال حدود هزار اتوبوس برای کل کشور نوسازی شده که بسیار کم است. همچنین برای شهر تهران تعداد اتوبوس های نوسازی شده به 100 دستگاه نرسیده است که در مقایسه با 5000 اتوبوس فرسوده شهرداری تهران رقم بسیار پایینی است.

با شروع فصل پاییز و شروع سرمای هوا به نظر می رسد شهروندان شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و …. آنها باید با آلودگی هوا و عواقب و بیماری های آن دست و پنجه نرم کنند. صبح امروز با توجه به تشدید آلودگی هوای تهران طی دو روز گذشته و قرار گرفتن شاخص آلودگی هوای تهران روی عدد 112 و احتمال افزایش آلودگی هوای امروز و فردا، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام کرد. تشکیل جلسه داد

معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در توییتی از کاهش روزهای هوای پاک خبر داد و دلیل آن را اینگونه بیان کرد: گزارش ها حاکی از کاهش روزهای هوای پاک، توقف هوای پاک است. نوسازی خودروهای فرسوده، عدم توجه به بررسی فنی و سایر محورهای برنامه کاهش آلایندگی زمان و خبر بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی به چرخه توزیع. با مردم صادق باش.”

بهزاد اشجاجی کارشناس آلودگی هوا در خصوص افزایش آلودگی و کاهش روزهای سالم در گفت و گو با «انتخاب» گفت: مبنا باید بر اساس اطلاعات مشاهده شده توسط کارشناسان محیط زیست یا سایر سازمان های ذیربط باشد. به طور کلی غلظت آلاینده ها در یک بازه زمانی ده تا بیست ساله کاهش یافته است اما در دو سه سال اخیر روند صعودی داشته است که دلیل اصلی آن توقف نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است. این یک چرخه طبیعی است که سال به سال میزان آلاینده ها افزایش می یابد زیرا تعداد، حجم تردد و سن خودروها و جمعیت افزایش می یابد. با افزایش جمعیت، مصرف انرژی افزایش می یابد و صنایع گسترش می یابند. اینها همه عواملی هستند که تمایل طبیعی به افزایش انتشار آلاینده ها را هر ساله شکل می دهند.

وی درباره اقداماتی که باید برای جلوگیری از این روند طبیعی آلودگی هوا انجام شود، گفت: برای جلوگیری از این افزایش طبیعی باید اقداماتی را انجام دهیم که در قانون هوای پاک مشخص شده است. به عنوان مثال بحث نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مهمترین اقدامی است که در چند سال اخیر یا متوقف شده یا به کندی اجرا شده است. امسال فکر می کنم هزار اتوبوس برای کل کشور نوسازی شده که خیلی کم است. همچنین برای شهر تهران تعداد اتوبوس های نوسازی شده به 100 دستگاه نرسیده است که در مقایسه با 5000 اتوبوس فرسوده شهرداری تهران رقم بسیار پایینی است. بنابراین یکی از عوامل آن تعلیق نوسازی ناوگان فرسوده است که در سال های اخیر یا متوقف شده و یا به کندی اجرا می شود».

عضو سابق ستاد ملی آلودگی هوا درباره کیفیت سوخت ها نیز افزود: از نظر کیفیت سوخت نمی توان گفت که وضعیت آن خراب شده است. اگر بخواهیم با سال های قبل مقایسه کنیم کیفیت بهتر شده است اما نکته اینجاست که از یک طرف میزان مصرف سوخت افزایش می یابد و از طرف دیگر منابع مصرف کننده سوخت هر روز فرسوده می شوند. به طور طبیعی، انتشار آلودگی نیز افزایش می یابد. ربطی به کیفیت خود سوخت ندارد و نمی توان گفت که کاهش کیفیت سوخت باعث آلودگی هوا شده است.»

اشجاجی ادامه داد: باید تصمیمات دیگری گرفته می شد اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفت به عنوان مثال کنترل معاینه فنی همچنان مشکلات زیادی دارد همچنین در بحث طرح کاهش آلودگی هوا که باید در سال جاری اجرا می شد. همه کلانشهرها البته اگر این طرح به طور کامل اجرا نشود به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید. «متاسفانه آنچه در تهران و شهرستان ها شاهد آن هستیم این است که اجرای این طرح با مشکلات زیادی مواجه است.

این کارشناس آلودگی هوا درباره رشد صنایع و نقش آنها در آلودگی هوا گفت: در بحث صنایع، صنایع سال به سال در حال گسترش هستند و میزان مصرف افزایش می یابد که این امر آلودگی هوا را بدتر می کند. در سال های اخیر بحث تولید نفت کوره مطرح شده است که از قبل وجود داشته و اتفاقاً کمیت آن کاهش یافته است، اما اخیراً حساسیت به آن افزایش یافته است. این مشکل یکی از عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا است. سال‌هاست که هر ساله جلساتی برگزار می‌کنیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم که حداقل سوخت گازوئیل را از شهرهای بزرگ حذف کنیم، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و هر سال باز هم شاهد آن هستیم که اقداماتی که باید انجام شود فقط روی کاغذ می‌ماند.»

اشجاجی در خاتمه خاطرنشان کرد: البته عوامل فوق باعث تشدید آلودگی هوا می شود. طبیعتاً تا تعمیرات، کنترل جدی معاینه فنی و برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا، نرسیدن کیفیت سوخت به حد مطلوب و رفع سوختن گازوئیل و همچنین سایر اقداماتی که در قانون مشخص شده است، نباید انتظار هوای پاک را داشته باشیم. پاکیزگی هوای اتمسفر »

دیدگاهتان را بنویسید