هزینه نجومی کامیون های اسقاط شده روی چرخ های نوسازی ناوگان / رانندگان کامیون از قیمت اسقاط شوکه شدند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، تمدید ناوگان باری موضوعی است که همواره مورد درخواست فعالان اتحادیه ناوگان باری که مالک کامیون های سنگین و نیمه سنگین است، بوده است.

در حالی که طی سالیان متمادی نوسازی ناوگان باری با حمایت و مساعدت دولت انجام شده اما چند سالی است که به دلیل عدم پرداخت خط اعتباری تسهیلات برای نوسازی این ناوگان و همچنین به دلیل تشدید تحریم ها و عدم واردات کامیون های باری کشور همچنان در اجرای نوسازی کامیون های فرسوده باقی مانده است.

در عین حال، مالکان کامیون به دلایل مختلفی از جمله قدیمی بودن کامیون خود، افزایش هزینه تعویض قطعات مستهلک شده کامیون یا تصادف و واژگونی به دنبال تجدید و خرید یک کامیون جدید یا یک کامیون مستعمل قوی تر هستند. در کامیون آنها. آینده.

با توجه به اینکه از سال 1376 نوسازی ناوگان باری با واردات کامیون های زیر سه سال از کشورهای خاص در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گرفت و شرکت های واردکننده تجاری نیز مجاز به واردات این کامیون ها شدند که این برنامه نان عده ای شد. و برای برخی افراد انتظار و عدم اطمینان بود.

طبق مصوبه اجرای این نوسازی ناوگان، در ازای خرید و واردات هر کامیون زیر سه سال در ناوگان کشور، یک دستگاه کامیون فرسوده باید اسقاط و از این ناوگان خارج شود تا به شماره ثبت برسد. کامیون زاپاس، بنابراین تقاضا برای خرید کامیون های سنگین و نیمه سنگین فرسوده به دلیل اسقاط آنها بلافاصله افزایش یافت و در این شرایط قیمت کامیون های فرسوده نجومی شد و از قیمت 400 تا 600 میلیون تومان به قیمت یک نفر رسید. به دو میلیارد تومان.

در این شرایط، این افزایش نجومی قیمت کامیون های فرسوده باعث اختلاف جدی شرکت ها یا دلالان واردکننده با کامیون داران طرف قرارداد شد و روند اسقاط کامیون های فرسوده و ثبت نام کامیون های وارداتی را به راه انداخت.

در همین زمینه، شرکت ها یا دلالان واردکننده، رانندگانی را که برای افزایش قیمت کامیون فرسوده درخواست کرده بودند، ملزم به اسقاط کردند.

در مقابل، این رانندگان مجبور نبودند این قیمت ناگهانی را برای کامیون دست دومی که باید اسقاط می‌شد، بپردازند.

در نتیجه این وضعیت روند ثبت نام کامیون های وارداتی را به تاخیر انداخت و به همین دلیل تحویل کامیون های وارداتی به برخی از رانندگان ثبت نامی نیز به تاخیر افتاد.

علاوه بر این، این مشکل برای رانندگانی که با یک شرکت معتبر کار نکرده اند، بلکه با واسطه ای برای خرید و اسقاط کامیون فرسوده کار نکرده اند، سخت تر می شود.

متاسفانه برخی از رانندگان کامیون های سنگین در خراسان شمالی نیز گرفتار شده اند، از جمله آن دسته از رانندگانی که ماه ها در این وضعیت گیر کرده اند.

در همین راستا در چند ماه اخیر این رانندگان سرگردان کشور چندین بار در مقابل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تجمع کرده اند تا این معضل را که رسانه ای هم شده است حل کنند.

شاید در این بین با ورود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، گره رانندگان طرف قرارداد اسقاط کامیون های فرسوده و ثبت نام کامیون های وارداتی با شرکت های معتبر به عده ای مرتفع شده باشد. همچنان درگیر این معضل است.باقی می ماند که نه شرکت و نه واسطه طرف قرارداد آنها اقدام عملی در خصوص اسقاط کامیون فرسوده و ثبت نام کامیون وارداتی انجام نمی دهند و رانندگان طرف قرارداد دست خود را در پوسته مهره فرو کرده اند. .

این در حالی است که در این برنامه نوسازی، رانندگان باید تمام هزینه های صفر تا صد را برای خرید کامیون های وارداتی از سرمایه و جیب خود بپردازند، زیرا کمک مالی مشخص و مشخصی برای این نوسازی نداشتند.

16.2 درصد خودروهای سنگین و نیمه سنگین این منطقه فرسوده هستند.

سعید سبحانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرترک گفت: در خراسان شمالی بر اساس کارت هوشمند صادر شده در حال حاضر چهار هزار و 495 دستگاه خودرو تردد می کنند. انواع کامیون های سنگین و نیمه سنگین کار و حمل و نقل کالا را انجام می دهند.

سبحانی گفت: این تعداد کامیون بهار امسال 704 هزار و 226 تن کالا را از استان مبدا به استان های مقصد جابه جا کردند.

وی همچنین با یادآوری اینکه این ناوگان فعال در خراسان شمالی عمدتاً اوره، سیمان، پودر آلومینیوم و مصالح ساختمانی را از استان به سایر استان های مقصد حمل می کند، افزود: سن این ناوگان برای حمل این کالاهای مهم اقتصادی باید زیر 25 سال باشد. آنها می توانند مسافت های طولانی را برای جابجایی این محصولات طی کنند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در عین حال بیان کرد: در حال حاضر 16.2 درصد از مجموع 4 هزار و 495 دستگاه کامیون سنگین و نیمه سنگین در خراسان شمالی فرسوده و بالای 25 سال سن دارند. زندگی وجود دارد

وی افزود: این کامیون های فرسوده مذکور در مسیرهای کوتاه جاده ای برای حمل و نقل کالا فعالیت می کنند.

سبحانی درباره برنامه نوسازی ناوگان باری نیز گفت: رانندگان این دسته از کاندیداها از دولت خواستند ردیف اعتباری برای حذف کامیون های فرسوده بار و جایگزینی آنها با کامیون های جدید در دستور کار قرار گیرد. نرسید

وی گفت: اما در سال 1376 دولت وقت تصمیم گرفت برای نوسازی این ناوگان و برای متقاضیان کامیون های باری زیر سه سال را از کشورهای اروپایی، روسیه، کره جنوبی و ژاپن (که ساخت چین نیستند) وارد کند. نیز تحویل داده شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز بیان کرد: ابتدا مقرر شد افراد یک کامیون، هر شرکت حمل و نقل 10 کامیون و تجار هر کدام یک کامیون داشته باشند. واردات 100 کامیون.

اسقاط کامیون در مقابل واردات خودرو

وی افزود: این واردکنندگان موظف بودند قبل از واردات هر کامیون یک دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط کرده و گواهی اسقاط دریافت کنند.

سبحانی تصریح کرد: با توجه به اینکه توان مالی رانندگان کامیون به عنوان اشخاص حقیقی و شرکت های حمل و نقل مسئولیت تمامی هزینه های خرید و واردات کامیون های مورد نظر و ترخیص آنها را ندارد، لذا اجرای این برنامه بر دوش شرکت های تجاری

وی گفت: در نهایت تعدادی از تجار پس از اخذ مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اقدام به واردات کامیون ها کردند تا کامیون های وارداتی را به شاکیان بفروشند.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز گفت: اما اجرای این برنامه با مشکلاتی مواجه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در روند واردات کامیون های زیر سال، بسیاری از این کامیون های وارداتی در گمرک انبار می شدند، لذا دولت اعلام کرد که کامیون ها از گمرک ترخیص و تحویل متقاضیان قرارداد و در مقابل کامیون فرسوده، اسقاط تا صدور گواهی اسقاط و پلاک تردد این کامیون ها توسط پلیس انجام می شود.

سبحانی با بیان اینکه در این راستا تقاضا برای خرید کامیون های فرسوده برای اسقاط افزایش یافته و این امر منجر به افزایش قیمت یکباره کامیون های فرسوده از 400 میلیون به بیش از یک میلیارد تومان شده است و گفت: این شرایط خرید کامیون های مستعمل و اسقاط آنها باعث ایجاد مشکل و اختلاف بین شرکت های واردکننده و متقاضیان قرارداد شده است.

وی افزود: در این میان ممکن است عده ای برای خرید کامیون وارد شده باشند و گرفتار شرکت یا افراد غیر متخلف شده باشند، در حالی که همواره از طریق راه های ارتباطی توصیه شده است که هرگز کاری را بدون درخواست از صاحبان پنکه انجام ندهید، ضربه نزنید.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اعلام کرد که شکایات رانندگان به این سازمان به این سازمان ارجاع می شود. موضوع را بررسی و حل کند.

سبحانی افزود: در این راستا 12 شکایت از شهرک گرمه به سازمان راهداری کشور ارسال شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید