لایحه اصلاح اسقاط خودروهای فرسوده تغییر می کند؟!


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1914418

با اجرای لایحه اسقاط خودرو دیگر شاهد خروج خودروهای فرسوده از شهر نخواهیم بود و ریشه معضل اسقاط که کاهش آلودگی هوا بود از بین خواهد رفت.به سلامت مردم غفلت می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ در گذشته مکانیزمی وجود داشت که واردات و شماره گذاری خودروهای جدید به مکانیزم اسقاط خودرو بستگی داشت، در واقع زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، اسقاط خودروهای فرسوده عملا انجام نمی شد و حتی مراکز اسقاط که کار کرد و روی آنها سرمایه گذاری شد، همه بسته شدند.

متأسفانه این امر باعث شده است که اجرای اسقاط خودرو به فراموشی سپرده شود و به دلیل عدم وجود متولی در بلاتکلیفی قرار گیرد، در واقع باید گفت که برخی از مسئولان به اتفاق آرا با این لایحه مخالف بودند.

بازگشت لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو به کمیسیون صنعت و معدن مجلس

در جلسه علنی روز سه شنبه 28 مهرماه در مجلس، یک فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 1401 در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید. بر اساس این لایحه، خودروساز این اختیار را دارد که به جای اسقاط خودروی فرسوده، 1.5 درصد قیمت خودروی تولیدی را بپردازد و می تواند برای تحویل گرفتن آن مجوز بگیرد.

تصویب این لایحه با انتقاد کارشناسان مواجه شد و در جلسه علنی روز چهارشنبه چهارم آبان ماه اصل این لایحه به رای گذاشته شد که نمایندگان مردم با آن موافقت نکردند.

پیش از رای گیری این گزارش، محمد باکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی در رابطه با این لایحه گفت: این ماده واحده مغایر بند 30 اصل 30 و بند ب ماده 46 برنامه پنجم توسعه است. از آنجایی که سالانه 20 درصد خودروها الزام به اسقاط دارد، در این لایحه اسقاط یک و نیم درصد شده و اسقاط از فهرست خارج شده است. چون موضوع مهم است، آن را به کمیته برمی گردانیم، هرچند ممکن است بر اساس آیین نامه به حذف آن رأی دهیم.

واکنش رئیس سازمان بوم گردی به لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو

علی سلایگه، رئیس سازمان محیط زیست درباره بررسی لایحه اسقاط خودرو در مجلس گفت: در قانون هوای پاک موضع خوبی در این زمینه داشتیم. در خردادماه شورای اسلامی موضوع ساماندهی صنعت خودرو را مطرح کرد که در آن مشکلات و بحث هایی درباره صنعت و تولید صنعت خودرو به وجود آمد. اینجا چون بحث تولید است، دولت اصلاحیه ای انجام داد و لایحه ای را به شورای اسلامی فرستاد تا قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کند.

وی افزود: رئیس جمهور به معاونت قانونی وزارت حریم خصوصی و سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده است تا لایحه پیشنهادی دولت را به طور مشترک اصلاح کنند. این اتفاق افتاد و قرار شد یک تا یک و نیم درصد از هزینه خودروی جدید به صندوق اکو کشور برای ساماندهی اسقاط خودرو اختصاص یابد. پس از مطرح شدن این موضوع در دستور کار کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و مجلس، در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و وارد وزارت صمت شد.

سلاجقه می گوید: متأسفانه وزارت صمت قصد داشت اعتبار را به صندوق صنایع اختصاص دهد که ما قبول نداریم و به نظر من همان روال قبلی و رعایت قانون هوای پاک بسیار مناسب تر است. ممکن است در تولید خودرو مشکل داشته باشیم و باید مشارکت کنیم.

هرچند لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو موافقان و مخالفانی دارد اما باید گفت تصویب این لایحه تبعاتی را در پی خواهد داشت. طبق این لایحه خودروی فرسوده نباید از دسته بندی حذف شود و همین خودروی فرسوده می تواند آلودگی هوا را چندین برابر کند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال گذشته، خسارت آلودگی هوا برای کل کشور 7 میلیارد دلار برآورد شده است. حال باید دید مسئولان برای تغییر این لایحه چه اقداماتی انجام می دهند؟! مسئولان هشدارها را جدی می گیرند.


بیشتر بخوانید:

درآمدزایی از اسقاط خودروها چیست؟/ مسئولان باید هشدارها را جدی بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید