لایحه واردات خودروهای فرسوده تصویب شد/ موضوع میثم لطیفی از طریق مجاری قانونی پیگیری می شود

لایحه واردات خودروهای فرسوده تصویب شد/ موضوع میثم لطیفی از طریق مجاری قانونی پیگیری می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در خصوص بررسی مصوبات، شورای نگهبان با هر سه مرجع در ارتباط است.

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز گفت: در آستانه 5 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان هستیم و لازم است گزارشی در این زمینه ارائه شود.

وی افزود: شورای نگهبان از سال گذشته تاکنون 86 مصوبه را بررسی کرده است. در این مدت به 115 استعلام از دیوان عدالت اتحادیه اروپا رسیدگی شد و این موارد در 153 جلسه شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت. از نظر این مصوبات مربوط به هر سه قوه است.

وی افزود: از جلسه قبل تاکنون 8 طرح و لایحه ارسالی از سوی مجلس، یک قانون از دولت و دو استعلام از دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت که با اصلاحاتی در جلسه 15 تیرماه 1422 به تصویب شورای اسلامی رسید؛ طرحی که به تصویب رسید. در جلسه 1402/04/14 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات انجام شده خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

وی افزود: همچنین لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب جلسه 8 خرداد یک هزار و چهارصد و دو شورای اسلامی در جلسه نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شورای 14.04.1402 که مغایر با موازین شرع است و قانون اساسی به رسمیت شناخته نشد. بنابراین مصوبه واردات خودروهای فرسوده به تایید شورای نگهبان نیز رسید.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یکی از موانع استفاده از فرصت های ازدواج و زایمان، خدمت سربازی بوده است. بنابراین افرادی که در حال انجام وظیفه نیستند نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور حکم در دادگاه اتحادیه اروپا در خصوص میثم لطیفی و انتقاد برخی مبنی بر مغایرت این حکم با قانون اساسی، موضع شورای نگهبان در این خصوص چیست؟ وی گفت: سطح این بحث اختلاف در فهم قانون اساسی است نه قانون اساسی.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: هم دیوان و هم دولت برداشت های متفاوتی از قانون دارند و کار باید از مجاری قانونی پیگیری شود و از سازوکارهای قانونی استفاده شود. یکی از این موارد می تواند سؤال از مجلس باشد، زیرا اختلاف در مورد قانون عرفی است و تفسیر آن بر عهده مجلس است.

وی گفت: به طور رسمی در این مورد از ما درخواست نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت نماینده در یک دوره و تایید او در دوره دیگر گفت: هم تایید و هم رد و هم رد و تایید امکان پذیر است، البته این یک امر کلی نیست، می توانم بگویم. که یک مورد استثنایی تلقی می شود، اما دلایل می تواند متفاوت باشد و اسناد قابل تغییر باشد.

سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که چرا سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام کرد که شورای نگهبان گفته است مشارکت اصلا مهم نیست؟ گفت: هیچکس در شورا چنین حرفی نزد. ما بارها گفته ایم که مشارکت مهم است و همه نهادها باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنند و بارها تاکید کرده ایم که البته مشارکت عوامل مختلفی دارد و باید همه عوامل را در نظر گرفت و مسئولیت آن بر عهده همه نهادها است. .

سخنگوی شورای نگهبان افزود: حتی ما بر اصلاح قانون انتخابات تاکید می کنیم چرا که اصلاح قانون انتخابات به بهبود سازوکارهای انتخاباتی کمک می کند، بنابراین در افزایش مشارکت تاثیر دارد. پاسخگو بوده و بحث عدم شرکت و تحریم انتخابات را مطرح کرده اند و این بار اعلام عدم شرکت کرده اند که جذاب است.

طحان نظیف در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تاکید رهبری بر اهمیت اعتبار سند رسمی و قابل اجرا بودن طرح مربوطه، اگر این طرح مجددا در شورای نگهبان مطرح شود، نظر شورا چیست؟ ? وی گفت: همانطور که مدیریت اعلام کرده این موضوع موضوع مهمی است و مصلحت مقوله ای کشور است و تشخیص مصلحت بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. آخرین نظر شورا در مورد مصوبه بیش از 7 ماه پیش به مجلس ارسال شد و در همان زمان با اصرار مجمع به مجمع ارجاع شد و موضوع در دست شورا نیست بلکه در اختیار شورا است. دستان مجمع است و اگر مجمع از ما در حین بررسی دعوت کند حضور خواهیم داشت و امیدواریم کارساز باشد.

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز گفت: انتخابات در مراحل مختلف است و انتخابات الکترونیکی توسط وزارت کشور انجام می شود و فرآیند آن 25 مرحله دارد که 24 مرحله آن در حال انجام است، اما اگر هدف اخذ رای باشد، اینجانب باید بگوییم که ما با وزارت کشور جلساتی داریم و اگر زمینه درست و مطمئن باشد، با آن موافقیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره انتخابات تناسبی و ارتباط آن با مشارکت در انتخابات گفت: در مصوبه تناسب انتخابات در تهران مفاد زیادی وجود دارد که قانونگذار سعی کرده شرایط مختلف را پیش بینی کند و مواردی را کاملتر کرده است. اساس این قانون احزابی هستند که بر اساس قانون احزاب مجوز دارند و لیست ها باید به تایید وزارت کشور برسد که نوعی تایید است. البته ما هیچ نظر و تاکیدی بر اجرای انتخابات تناسبی در تهران نداریم، هرچند از نظر شرعی و قانونی مورد تایید است. ما معتقدیم که این مصوبه در راستای اجرای سیاست های کلی انتخاباتی و حقوق مردم و داوطلبان است.

وی افزود: آنچه به نظر من در کاهش مشارکت مردم موثر است، دلسردی و دلسردی عده ای و زیر سوال بردن سلامت صندوق و سلامت انتخابات است که در کاهش مشارکت تاثیر دارد. من از شخصیت های سیاسی می خواهم که اگر به فکر نظام، مردم و انتخابات هستند، به دنبال مشارکت حداکثری و پرشور باشند.

طحان نظیف درباره اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات آینده گفت: جلسات انتخاباتی در شورای نگهبان داشتیم که با رویکرد آسیب شناسی برگزاری انتخابات در دوره های گذشته و همچنین با رویکرد تسهیل در روند سازوکارها برگزار شد. برای انجام دو انتخاب بعدی جلسات کارشناسی برگزار می شود و ارزیابی ما از همکاری و هماهنگی نهادها این است که این همکاری ها و هماهنگی ها مطلوب است. تمام تلاش ما و سایر نهادها در راستای برگزاری انتخابات سالم، پرشور و رقابتی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات امسال با قانون جدید برگزار می شود یا خیر، گفت: با توجه به رفع تمام ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات، تمامی ایرادات طرح مصوب برطرف شده است. شورای اسلامی و فقط بحث برگزاری انتخابات تناسبی در تهران باقی مانده است اصلاحیه قانون انتخابات شورای اسلامی حل شده و فقط بحث تناسب برگزاری انتخابات در تهران باقی مانده است که از نظر موضوع مشکلی نیست. از نظر شورای نگهبان و ندارد خلاف شرع و قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: با توجه به اصرار مجلس و ایرادات مجمع عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و امیدواریم تا هفت سال دیگر شاهد این موضوع باشیم. اجرای سیاست های عمومی انتخابات از شورا انتظار داریم در اسرع وقت نظر خود را در خصوص پیشنهاد اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی اعم از انتخابات تناسبی یا بدون انتخابات اعلام کند تا بقیه عناصر مندرج در این پیشنهاد به انتخابات آتی برسد و بر اساس آن بر اساس این پیشنهاد، انتخابات پارلمانی پیش از ثبت نام باید در اواسط ماه اوت برگزار شود.

وی در خصوص موضع شورا در قبال پتروشیمی میانکالا به خبرنگاری که در این خصوص پرسیده بود، گفت: شما دغدغه اصل 50 قانون اساسی و حفظ محیط زیست را دارید و این قابل تحسین است اما من بارها گفته ام که این مسائل در قانون اساسی نیست. محدوده شورا و شورای نگهبان ارسال نمی شود. شورای نگهبان به مصوبات مجلس رسیدگی می کند. از نظر مصوبات دولت فقط اساسنامه به شورا ارسال می شود. محدوده این امور، حوزه اجرایی است و باید از مجاری قانونی و مراجع ذیربط پیگیری کنید و این در صلاحیت شورای نگهبان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره شفافیت برای جلب اعتماد مردم و آیا سازوکاری برای رد صلاحیت رسانه ای در انتخابات پیش رو وجود دارد؟ وی گفت: انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت ها نیاز به مجوز قانونی دارد که در حال حاضر در قانون نداریم و در صورت اصلاح قانون به قانون پایبند خواهیم بود، البته در اصلاحیه انتخابات نکاتی در این زمینه وجود دارد. قانون و در صورت نهایی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای برخی مبنی بر جناحی بودن شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها، گفت: قبلا هم گفته ام شورای نگهبان هیچ نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افرادی که ثبت نام می کنند ندارد.

طحناصف در پاسخ به سوالی درباره وضعیت طرح مسکن گفت: این طرح در شورای نگهبان بررسی شده و ایراداتی نیز مطرح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات خود را به ما ابلاغ کرد و همه ایرادات در شورایی رفع شد. محل ابهام هیئت عالی نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت، مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران است و ما نیز این موضوع را به مجلس ارسال کرده ایم.

وی در خصوص شروع تبلیغات انتخاباتی در برخی از مناطق کشور گفت: بحث ترویج انتخابات امری کلی است اما اگر تبلیغ و تبلیغ به نفع شخصی باشد ممکن است مصداق تبلیغات زودهنگام باشد و اگر به نتیجه رسیدیم. یک سیگنال، ما قطعا در حال بررسی آن هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه شفافیت قوای سه گانه گفت: این مصوبه به صلاحدید شورا در حال بررسی است. من می دانم که با اصرار مجلس این موضوع به مجلس شورای ملی فرستاده شد و در این مورد جلساتی برگزار کردند، اما نمی دانم نتیجه نهایی آن چه زمانی اعلام می شود.

وی در خصوص شفافیت هزینه های انتخاباتی نامزدهای انتخابات شورای اسلامی گفت: در دی ماه سال 1397 قانونی در خصوص شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخاباتی تصویب شد و دلیل اجرایی نشدن آن نیز تصویب این قانون بود. در آستانه انتخابات 2018 و دولت وقت کافی نداشت تا سیستم ها و مقدمات اجرای این قانون را فراهم کند. ما مصمم هستیم که این قانون در انتخابات آتی اجرا شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شرایط نامزدهای انتخابات مجلس در قانون پیش بینی شده است، گفت: همه باید تابع قانون باشیم. این شرایط قابل کاهش و افزایش نیست و قانون سر حرف است.

دیدگاهتان را بنویسید