فروش خودروهای فرسوده خارجی تا 10 برابر قیمت واقعی در کشورهای همسایه/ فروشندگان خودرو در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان سود کردند/ واردات خودروهای فرسوده زیر 5 سال یکی از راهکارهای رفع مشکل خودرو است.

فروش خودروهای فرسوده خارجی تا 10 برابر قیمت واقعی در کشورهای همسایه/ فروشندگان خودرو در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان سود کردند/ واردات خودروهای فرسوده زیر 5 سال یکی از راهکارهای رفع مشکل خودرو است.

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: خودروهای فرسوده خارجی در حال حاضر قیمت های نجومی در بازار دارند و گاهی تا 10 برابر قیمت واقعی و معادل قیمت آن در کشورهای همسایه به فروش می رسند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به آشفتگی بازار خودرو و تصمیم دولت مبنی بر اجازه واردات خودروهای فرسوده خارجی، گفت: آقایان اطلاع دارید که مجلس موضوع واردات خودروهای خارجی را تصویب کرد اما با آن مواجه شد. درهای بسته از شورای عالی مجلس؟! آیا از شورای عالی ضمانت دریافت کرده اند؟ یا همان در و همان پاشنه است و اوضاع مثل سابق خواهد بود؟

وی که با تسنیم صحبت می کرد، افزود: مجلس دو سال اصرار داشت که واردات خودرو در بودجه سالانه لحاظ شود اما مجلس با آن مخالفت کرد و ابتدا دولت مخالف بود اما در طول مسیر دولت موافقت کرد و تصویب کردند. فرسوده اما دیوان عالی کشور مخالفت کرد به طوری که طبق بودجه تعیین شده در سال گذشته باید 100 هزار دستگاه خودرو وارد می شد که متاسفانه انجام نشد.

نماینده مردم محلات و دیلیجان در مجلس گفت: در حال حاضر خودروهای فرسوده خارجی قیمت های نجومی در بازار دارند به طوری که این خودروها در کشور ما تا 10 برابر قیمت معمولی در کشورهای همسایه به فروش می رسد که به دلیل مشکلاتی در بازار خودرو در بودجه سال جاری مجلس ورود خودروهای کمتر از پنج سال کارکرد با رعایت قوانین گمرکی را تصویب کرد که کمیسیون عالی تشخیص مصلحت مجلس با آن مخالفت کرد.

وی افزود: در حال حاضر خودروسازان داخلی نمی توانند پاسخگوی نیاز بازار کشور باشند و از سوی دیگر خودروهایی که تولید می کنند از ایمنی لازم برخوردار نیستند زیرا یکی از عوامل تصادف و تلفات جاده ای هستند.

حاشیه سود دلالان خودرو در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان بوده است

عضو هیأت رئیسه مجلس در خصوص وضعیت تصادفات جاده ای گفت: البته علاوه بر نقش راه و نقش اقدامات انسانی، متاسفانه این موضوع هرگز در گزارش های کارشناسی بررسی و پیگیری نمی شود. و بررسی دستگاه قضایی باید به این موضوع ورود کند و نقش خودروسازان در تصادفات و همچنین نقش مدیران مسئول در بحث راهسازی از مدیران کل راه و شهرسازی گرفته تا معاونان وزیر راه و شهرسازی شهرسازی و حتی خود وزیر راه و در صورت بی توجهی با آنها برخورد قانونی کرده و اقدامات و سهل انگاری مدیران در حوادث را مد نظر قرار دهند.

سلیمی تصریح کرد: متأسفانه در اکثر تصادفات رانندگان مجروح در تصادف به جرم خود اقرار می کنند و این در حالی است که دادستان ها موظفند به خودروسازان و مدیران راه ها مراجعه و با بررسی میزان تصادف، نقش کیفیت خودرو و جاده را مشخص کنند. شرایط در تصادفات.» و در صورت قصور نسبت به برخورد قانونی با خودروسازان و مدیران اقدام شود.

نماینده مردم محلات و دیلیجان در مجلس تصمیم به واردات خودروهای خارجی گرفت و گفت: مجلس با بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که واردات خودرو می تواند به ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت کمک کند، اما متاسفانه این مصوبه به طور کامل اجرا نشده و بهتر است، گفت: انحصار تولید خودرو و جلوگیری از واردات زمینه ساز ایجاد دلال و دلال است چرا که حاشیه سود دلالان خودرو در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان بوده و این سود به جیب واسطه ها و دلال ها رفت.

وی افزود: نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی و تعزیرات باید وارد شوند و این موضوع را بررسی کنند و با مقصران و متخلفان برخورد قانونی شود، اما مجلس آماده بررسی و تصویب سریع لایحه دولت است و اعلام می کنیم که ما حاضریم لایحه دولت را تصویب کنیم، بایستی عاجل بررسی شود و نمایندگان رای دهند، اما آیا شورای عالی مجلس تشخیص دوباره سنگ اندازی خواهد کرد، آیا دولت راهکاری برای قانع کردن مجلس تشخیص دارد؟

سلیمی خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای بالای خرید خودرو و نیاز بازار به این محصول، واردات خودروهای فرسوده زیر پنج سال یکی از موثرترین راهکارها برای رفع مشکل خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید