جزئیات آزادسازی واردات خودرو / سقف واردات / تمرکز بر واردات اقتصادی خودرو


ساعت: 10:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838245

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تصمیم واردات خودرو در هفته آینده نهایی می شود، گفت: هیچ محدودیتی برای واردات نخواهیم داشت و تمرکز ما بر واردات خودروهای کم مصرف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید رضا فاطمی امین شب گذشته در گفت و گوی تلویزیونی شب گذشته با اعلام اینکه تصمیم برای واردات خودرو در هفته آینده نهایی می شود، تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای واردات نخواهیم داشت و بیشتر تقاضای بازار را به عنوان واردات تامین می کنیم و عرضه را افزایش می دهیم. از خودروسازان داخلی.”

وی در تشریح کلیات طرح واردات خودرو به هیئت دولت ضمن اشاره به اینکه «واردات خودرو از سال 1397 به دلیل به هم ریختگی تراز ارزی کشور ممنوع شده است»، گفت: این مصوبه مهلت اردیبهشت 1401 داشت. و به نوعی تمدید شد. همزمان با پایان این مصوبه، دولت موضوع از سرگیری واردات خودروهایی را که کلیات آنها تایید شده بود، مطرح کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خوشبختانه چند اتفاق همزمان در حال وقوع است. ممنوعیت واردات اجرایی شده و ممنوعیت واردات وجود ندارد، از طرفی تراز ارزی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و فشاری به منابع ارزی کشور وارد نمی شود که نرخ ارز را با مشکل مواجه کند.

فاطمی ‌ امین خاطرنشان کرد: در مصوبه‌ای که در مراحل پایانی است، نکات مهمی وجود دارد. اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای کم مصرف است. در سال های قبل از 1397 بیشتر خودروهای لوکس، گران قیمت و لوکس وارد می شد که بخشی از آن ها استفاده می شود، اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای مقرون به صرفه را برای مصارف عمومی وارد کنیم و این کمبود را در کشور برطرف کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: خودروهای تولیدی در کشور که در محدوده خودروهای اقتصادی قرار دارند، عمدتاً بی کیفیت هستند و باید جلوی تولید آنها گرفته شود، زیرا علاوه بر اینکه بر پایه پلت فرم قدیمی و نه کیفیت است، مردم نیز ناراضی هستند. با این وضعیت.» بنابراین اینکه تمرکز ما بر تولید و واردات خودروهای کم مصرف است و در اولویت قرار دارد، هم به نفع عموم مردم است، یعنی. از طبقه متوسط ​​جامعه است و چون مشکل کیفیت در صنعت خودرو حل شده است..


طراحی پنج راه برای واردات خودرو

وی با بیان اینکه قرار است چند خودرو وارد کشور شود، گفت: وی گفت: تعدیل تعداد خودروهای وارداتی در راستای تعدیل بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه واردکنندگان پاسخگو خواهند بود. هیچ محدودیتی برای واردات وجود ندارد و واردات با توجه به نیاز و نیاز بازار انجام خواهد شد.

این مقام ارشد وزارت صمت ادامه داد: اینکه مردم هر روز از افزایش قیمت خودرو و در واقع افزایش و کاهش قیمت در بازار صحبت می کنند به دلیل تفاوت عمیق و قابل توجه عرضه و تقاضا است. سال گذشته کمتر از 900 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تقاضای تعداد بسیار کم است و باعث شکل گیری بازار سیاه خودرو شد. خبر خوب این است که همزمان با مشکل واردات خودرو که از سال گذشته آغاز شده و در حال پیگیری است، عرضه خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت. این افزایش عرضه آغاز شد و از ابتدای امسال تا 18 این ماه 18 درصد افزایش عرضه داشته است. این در حالی است که کفپوش ها 50 درصد کاهش و معوقات از 60 هزار به 10 هزار افزایش یافته است.

فاطمی امین ادامه داد: واردات خودرو به ویژه خودروهای اقتصادی و ارزان از یک سو می تواند بخش زیادی از تقاضا را پوشش دهد و از سوی دیگر افزایش عرضه موجب ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا می شود. دو جریان قادر خواهند بود بخش قابل توجهی از تقاضا را پوشش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص زمان واردات خودرو و اینکه چه کسانی مشمول واردات می شوند، اعلام کرد: این مصوبه هفته آینده نهایی می شود. هماهنگی هایی با ارگان های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع وقت انجام شود و ماه ها طول نکشد. الان هم که تایید نهایی تایید نشده و هفته آینده رسما تایید می شود، مسیرها رصد شده و موانع احتمالی واردات بررسی شده است. شرایط تسهیل و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی گفت: شرایط برای واردات خودرو وجود خواهد داشت، شرایط قدیمی وجود دارد و شرایط جدید در حال بررسی است. مثلاً خودروهای وارداتی طبیعی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرهای مختلفی در نظر گرفته شده و صلاحیت های موجود ادامه خواهد داشت. اما منابع تامین مالی متنوع است و بخش قابل توجهی از منابع خارجی برای کمک به تراز ارزی کشور تامین خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید