طرح دولت برای افزایش واردات خودرو/ 24 شرکت خواستار واردات خودرو هستند


ساعت: 12:18
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905790

اهداف و برنامه های دولت در تصویب مقررات واردات خودرو به عنوان راهکاری برای افزایش عرضه و رقابتی شدن بازار خودرو تشریح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جلسه بررسی ظرفیت انتقال فناوری و برنامه تولید داخلی توسط شرکت های متقاضی واردات خودرو برگزار شد.

در این جلسه که با حضور «منوچهار لقیقی» معاون صنایع حمل و نقل و «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اهداف و برنامه های دولت در تصویب مقررات واردات خودرو به عنوان راهی برای افزایش عرضه و رقابتی شدن بازار خودرو توضیح داد.

اولویت در واردات خودرو، اقدامات لازم برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولید داخلی، توسعه اقتصادی تولید خودرو، انتقال فناوری و دانش فنی، مشوق های سرمایه گذاری و تولید، منابع ارزی مورد نیاز، ثبت تدارکات و تخصیص ارز، سرمایه گذاری خارجی ها، هم افزایی خودروسازان و قطعه سازان و فرصت های فناوری پیش روی صنعت خودرو از جمله مواردی بود که در این نشست مشترک از سوی سیاستمداران صنایع حمل و نقل کشور مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین با تاکید بر واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو، الزام داشتن نمایندگی اصلی و ارائه خدمات پس از فروش گسترده، لزوم ورود درآمد حاصل از واردات خودرو به طیف وسیع تری از جامعه تصریح شد.

در ادامه این جلسه نمایندگان شرکت های متقاضی واردات خودرو به بیان نقطه نظرات، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان مقرر شد مدارک و مستندات تکمیلی لازم به معاونت صنایع حمل و نقل وزارتخانه ارائه شود. صنعت، مینی و تجارت در چارچوب معیارهای تعیین شده.

شایان ذکر است در شش ماه گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تهیه پیش نویس آیین نامه واردات خودروهای سواری و طی مراحل اجرایی تصویب آن در شورا وزیران که پس از گذشت حدود 5 سال از ممنوعیت آن، مجددا راه اندازی می شود، اقدامات لازم برای آماده سازی سازوکار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

تهیه پیش نویس دستورالعمل اجرایی واردات خودرو با درخواست کارشناسان و کارشناسان حوزه های مرتبط و نظرات متضاد با نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی ذیربط جهت ارائه به هیئت وزیران، اعلام دعوت عمومی جهت دریافت برنامه واردات (شامل ساخت، مدل خودرو، مشخصات فنی، قیمت، روش واردات، تعداد و …) و همچنین جزئیات برنامه سرمایه گذاری فناوری در زنجیره ارزش خودرو توسط شرکت های متقاضی واردات خودرو، تهیه فهرست نهایی واردکنندگان واجد شرایط بر اساس کلیات اصول قانون ساماندهی صنعت خودرو و مقررات واردات خودرو از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص.

همچنین با برگزاری جلسات کارشناسی بررسی سازوکارهای تعیین نحوه توزیع ارز با نماینده بانک مرکزی، جلسات کارشناسی بررسی پیشنهادات در زمینه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری با برخی شهرداری ها، تاکسیرانی و اتوبوسرانی، سازمان کمک‌های اقتصادی و فنی و سرمایه‌گذاری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بررسی‌های جامعی در خصوص واردات انجام دادند.

در این مدت 380 درخواست واردات خودرو از متقاضیان دریافت شد که در کارگروه بازرگانی و ارتباطات بین الملل معاونت حمل و نقل واحد حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی های اولیه در مرحله اول، درخواست 24 شرکت متقاضی واجد شرایط اولیه بخشنامه اجرایی. قوانین را داشتند، پذیرفته شدند و ملاقات حضوری با آنها برگزار شد.

در جلسات حضوری پس از تشریح دقیق شرایط فعلی واردات و انتقال فناوری، از متقاضیان خواسته شد تا در نامه ای رسمی نام و مدل خودروی مورد نظر، تعداد کل درخواست ها، قیمت فوب و … را مشخص کنند. تعداد قابل تحویل تا پایان 1401 و برنامه انتقال فناوری و اعلام سرمایه گذاری فناوری.

با ارائه اطلاعات تکمیلی و برنامه ریزی به شرکت های متقاضی و همچنین رفع مشکلات مطرح شده از سوی شورای اسلامی در آیین نامه واردات خودرو که در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران به تصویب رسید، به زودی روند اجرایی واردات خودرو آغاز می شود. ثبت سفارش و توزیع ارز.

دیدگاهتان را بنویسید