آغاز عملیات اجرایی واردات خودرو/ ضوابط واردات خودرو اصلاح شد


ساعت: 18:12
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905654

سخنگوی وزارت امنیت گفت: با استناد به اصلاح آیین نامه واردات خودرو، ثبت سفارش واردات خودرو به زودی آغاز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امید کلیباف گفت: با اصلاح مشکلات مجلس در آیین نامه واردات خودرو و تصویب این اصلاحیه در دولت، ثبت سفارش خودرو از هفته جاری آغاز می شود.

وی افزود: روز گذشته شرکت های واجد شرایط در مرحله اول بررسی ها در نشستی با معاون حمل و نقل وزارت حراست متعهد شدند که به سرعت ثبت سفارش و سایر مراحل واردات خودرو را انجام دهند.

قالیباف تصریح کرد: واردکنندگان با برندهایی از خودروسازان ژاپنی، چینی، کره ای و اروپایی (در رده خودروهای اقتصادی) مذاکره کرده اند و این برندها جزو خودروهای وارداتی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ضوابط واردات خودرو 13 شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد. پس از انتشار متن آیین نامه، انتقاداتی به مفاد آن وارد شد و در 17 مهر 1401، رئیس شورای اسلامی ایرادات سه گانه به مصوبه دولت در مورد واردات خودرو را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

سه ایراد شورای اسلامی به آیین نامه واردات خودرو به شرح زیر بود.

1- بر اساس ماده 14 قانون گمرک – مصوب 1392 – که می گوید: ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در کلیه موارد به ارزش قیمت خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل (SIF) می باشد. به سایر هزینه های مربوط به کالا تا زمان ورود به گمرک اول واگذار می شود لذا تبصره 2 بند 1 مصوبه خلاف قانون است زیرا ارزش گمرکی خودرو را منحصر به هزینه حمل می داند. (SIF).

2- مطابق بند د ماده 1 قانون گمرک – مصوب 1392 – سود بازرگانی ناشی از واردات کالا باید توسط هیات وزیران تعیین شود، لذا در بند 2 این تصمیم، اختیار تعیین سود بازرگانی تعیین شده است. به کارگروه موضوع این بند در رابطه با تغییر مرجع تعیین کننده، قانون مغایرت دارد.

3-الف- ماده 4 قانون سازمان صنعت خودرو – مصوب 1401 – مقرر می دارد: «واردات خودرو به موجب آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت شرایط … و به تصویب رسید مجاز است. هیئت وزیران…». بنابراین بند 8 مصوبه که تهیه و ابلاغ دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به جای کمیته های متشکل از چند وزیر به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول می کند، از نظر تغییر قانون مغایر با قانون است. قدرت.

همچنین بر اساس تبصره 2 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب 1392 – که می گوید: «دولت حدود و ضوابط استفاده از ارز را تعیین می کند» لذا بند 8 مصوبه. مسئولیت تفویض این امر به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. از نظر تغییر اختیارات، این خلاف قانون است».

دیدگاهتان را بنویسید