واردات خودرو از شعله های بازار می کاهد/ تصمیم دولت سیزدهم برای واردات خودرو

وی افزود: کیفیت و قیمت خودرو دو مشکل اصلی صنعت خودروسازی کشور است و نارضایتی خودروسازان به دلیل خرید مواد اولیه با نرخ آزاد است.



سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: برای ارتقای کیفی خودروها باید واردات; از آنجایی که واردات بر قیمت و کیفیت خودروها تأثیر می گذارد، خودروسازان داخلی برای بهبود کیفیت با یکدیگر رقابت می کنند.




مجلس در دو مرحله اقدام به واردات خودرو کرده است



عباسپور گفت: برای ارتقای کیفیت خودرو باید با خودروسازان بزرگ دنیا تعامل داشته باشیم و از دانش فنی آنها استفاده کنیم و این می تواند بر قیمت خودرو نیز تاثیرگذار باشد.



وی ادامه داد: با واردات خودرو باید قیمت سفارش فروش آن حذف شود که در این صورت سود خودروی داخلی در بازار و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا و میزان تعیین می شود. التهاب در بازار کاهش خواهد یافت.



این مقام مسئول بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در دو مرحله برای واردات خودرو اقدام کرده است. بنابراین در مقطعی از صنعت و معدن کمیسیون صادرات قطعات خودرو و هر نوع نیروی محرکه ای را بدون منبع تامین داخلی وارد کرد.




قیمت بالای عرضه مهمترین مشکل خودروسازان است



آباپور اذعان داشت: مجلس در بودجه سال جاری واردات خودرو از جمله واردات 100 هزار دستگاه خودرو، تریلر و ماشین آلات کشاورزی در کشور را در بودجه سالانه معرفی و اجازه داده است. دولت به خواسته های مردم توجه کرد و با ارائه آنها موافقت کرد.

وی یادآور شد: گرانی کالاها و مواد اولیه مانند ورق، آلومینیوم و پلیمرها از جمله مشکلات صنعت خودروسازی کشور است. در حالی که خودروساز خودرو را به قیمت سفارش داده شده می فروشد، مواد اولیه را با نرخ آزاد خریداری می کند.

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده وزیر صمت برای واگذاری سهام دولتی سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی، گفت: سهم دولت در ایران خودرو 6 درصد و در سایپا 17 درصد است. دولت با وجود سهم کم، هیئت مدیره و مدیرعامل این دو شرکت را انتخاب می کند و این یکی از مشکلات و معضلات است.

عباسپور در پایان گفت: دولت باید سهم خود را در بخش خودرو به بخش خصوصی سوق دهد و سیاست ها، حمایت ها، نظارت ها و کنترل هایی را در نظر بگیرد که بخشی از مشکلات صنعت خودرو را حل کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید