زیر پوست واردات خودروهای فرسوده با ارز شخصی!

زیر پوست واردات خودروهای فرسوده با ارز شخصی!

خودرویی که چند سال کار کند و بعد وارد کشور ما شود ارزش و کیفیت قابل قبولی ندارد. من قاطعانه مخالف واردات خودروهای فرسوده هستم. آیا کشور را به زباله دانی برای کشورهای دیگر تبدیل خواهیم کرد؟ اگر قرار باشد 200 تا 300 هزار خودرو وارد کنیم و هر کدام از این خودروها روزانه حداقل 2 لیتر بنزین مصرف کنند، در نهایت این امر باعث افزایش نیم میلیون لیتری مصرف داخلی بنزین می شود. آیا کشور ما قادر به ارائه است؟

واردات خودروهای فرسوده پس از مدت ها انتظار و مذاکرات مجلس و شورای نگهبان در مجلس تشخیص تصویب شد. جدای از این موضوع، تغییر تعرفه گمرکی و ترخیص 4000 خودروی خارجی نیز از دیگر اخبار مطرح شده در حوزه واردات خودرو به تازگی بود. در کنار این اخبار، صحبت های یک معاون بازنگری های زیادی هم داشت.

لطف الله سیاهکالی، عضو کمیسیون صنایع به تجارت نیوز گفت: اگر فردی ارز در خارج از کشور یا داخل کشور داشته باشد، می تواند آن را وارد کند. ایرانی ها در حال حاضر بیش از 60 میلیارد دلار ارز در خانه های خود دارند. مردم می توانند با ارز خودرو وارد خانه های خود کنند.» این اظهارات در شرایطی است که مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کمی پیشتر گفته بود: «با واردات خودروهای فرسوده در مدت زمان کوتاه و با ارز کمتر می تواند تعادل مناسبی در قیمت خودروها به خصوص خودروهای خارجی ایجاد کند که در حال حاضر قیمت این خودروها بدون دلیل 4 تا 5 برابر قیمت خودروهای مشابه در کشورهای اطراف است.

اکنون و در شرایط فعلی سوالاتی مطرح می شود که چرا باید خودروی فرسوده وارد شود و آیا واردات خودروی فرسوده در شرایط فعلی درست است؟ مسعود، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوالات:

واردات خودروهای فرسوده از جیب ملت یا برای ملت؟ مسعود دانشمند در گفتگو با فرارو گفت: پول ملی فقط برای کالاهایی است که دولت برای واردات آنها تایید می کند. پاسخ این است که وقتی فشار برای واردات خودرو با این روش زیاد باشد، طبیعی است که قیمت ارز تا 60 هزار تومان افزایش یابد و تورم داخلی چند درصد افزایش یابد. اگر بپذیریم خودروی خارجی را وارد کنیم باید این عواقب را هم بپذیریم. اما اگر قرار است با ارز دولتی خودرو وارد کنیم، حقیقت این است که ارزی نداریم که برای این کار کنار بگذاریم. بنابراین بهترین راه حل این است که ماجرای ورود خودروهای فرسوده خارجی را فعلا ببندیم و کنار بگذاریم، زیرا از هر زاویه ای به آن نگاه می کنیم به ضرر ملت است. این نوع واردات خودرو به هیچ وجه به نفع ملت ایران نیست.»

و افزود: خودرویی که چند سال کار می کند و سپس وارد کشور ما می شود ارزش و کیفیت قابل قبولی ندارد. من قاطعانه مخالف واردات خودروهای فرسوده هستم. آیا کشور را به زباله دانی برای کشورهای دیگر تبدیل خواهیم کرد؟ اگر 200 تا 300 هزار خودرو وارد کنیم و هر کدام از این خودروها حداقل 2 لیتر در روز بنزین مصرف کنند، در نهایت مصرف داخلی بنزین را نیم میلیون لیتر افزایش می دهد. آیا کشور ما قادر به ارائه است؟ خوب اگر بنزین و ارز نداریم چرا خودروهای خارجی فرسوده و نامرغوب وارد می کنیم؟

این محقق در خصوص افزایش تعرفه گمرکی خودروهای فرسوده گفت: بحث تعرفه گمرکی این خودروها که برخی مسئولان معتقدند باید افزایش یابد، موضوعی جزئی است که در حال مطرح شدن است. در واقع مشکل اصلی این است که داریم کمبود بنزین داخلی را حل می کنیم که یک فشار جدی و واردات مضاعف است و اینکه خودرو وارد شود یا نه و تعرفه دیفرانسیل بدهیم یا معمولی فرقی نمی کند. . شرایط به هیچ وجه مساعد نیست. اگر ملت از ارز شخصی یا به عبارتی ارز بازار آزاد استفاده کند، آثار تورمی جدی خواهد داشت. کارهایی که در شرایط تورمی کنونی کشور به بار اضافی برای اقتصاد ما تبدیل می شود. اگر قصد ارائه ارز دولتی را داشته باشیم، چنین گزینه ای نداریم. بنابراین در مواجهه با چنین وضعیت دو طرفه ای بهترین کار این است که فایل واردات خودروی فرسوده را جمع آوری کرده و کنار بگذاریم.»

دیدگاهتان را بنویسید