توضیحات سه تن از اعضای شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای پایتخت: 60 تا 70 درصد علت آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک و 30 تا 40 درصد آن ناشی از سایر منابع از جمله صنایع و نیروگاه ها است. .

توضیحات سه تن از اعضای شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای پایتخت: 60 تا 70 درصد علت آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک و 30 تا 40 درصد آن ناشی از سایر منابع از جمله صنایع و نیروگاه ها است. .

مهدی پیرهادی رئیس کمیته سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: قانون هوای پاک در سال 1395 تصویب شد، ابتدا باید پرسید چرا این قانون به درستی اجرا نمی شود؟ متأسفانه اجرا و پیگیری اجرای این قانون کار خطیری می خواهد و به نظر من فردی مانند معاون اول رئیس جمهور باید مسئولیت اجرا و پیگیری را بر عهده بگیرد. ما خودمان از پیگیری و مطالبه بسیار در مورد این قانون و اجرای آن از سوی نهادهای ذیربط خسته شده ایم اما به نتیجه ای نرسیده ایم.

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: گله ای از شهرداری داریم، به شهرداری اعلام کردیم اولویت خود را در خصوص پروژه های عمرانی شهر از زمین به زیرزمین، از پروژه های بزرگراهی به توسعه عمومی تغییر دهد. حمل و نقل، این موضوع در اولویت اول شورای شهر ششم قرار دارد. امسال علاوه بر بودجه سالانه فقط 5 هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار شهرداری قرار دادیم. شورای شهرداری فرصت فوق العاده ای را در اختیار شهرداری قرار داده است و شهرداری بهتر می تواند از این فرصت استفاده کند.

خبرآنلاین نوشت: عصر روز جمعه 4 آذرماه در حالی که تنفس در تهران پس از حداقل ده روز متوالی هوای آلوده دشوارتر از همیشه شده بود، با تمامی 21 عضو شورای شهر تهران از دو شماره پیش شماره 0912240 و 0935647 تماس گرفته شد. از اعضا 3 نفر پاسخ دادند، دو نفر پیام دادند که نمی توانند صحبت کنند و بقیه تماس ها بی جواب ماند و جالب اینکه این اولین بار نیست که زنان شورای شهر تهران تماس ها را بی پاسخ می گذارند، حداقل ما. به ندرت می توان با اعضای زن شورای شهر تهران صحبت کرد.

اما گفتگو با ناصر امانی، مهدی پیرهادی و مهدی عباسی نکات مهمی داشت.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:

طی هفته ای که گذشت در جلسات یکشنبه و سه شنبه شورای شهر تهران علل آلودگی هوای تهران، تاریخچه و منشأ آن، بی توجهی 21 سازمان و نهادی که به طور خاص در این حوزه مسئولیت دارند و به ویژه معرفی شد. و اقدامات پیگیری قانونی مسئولان در قبال تخلف از انجام وظیفه در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای زاکانی شهردار تهران قبلا گفته بود که مسئولیت را از رئیس جمهور گرفتم و مسئول مستقیم آلودگی هوای تهران هستم، اما بعداً خبری از این مسئولیت نشد، ما هم به او تذکر دادیم، اما حالا می گوید که وظیفه این کار نه تنها بر عهده شهرداری تهران است، بلکه یک کار ملی است.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران:

قانون هوای پاک در سال 2016 به تصویب رسید، ابتدا باید بپرسیم که چرا این قانون به درستی اجرا نمی شود؟ متأسفانه اجرا و پیگیری این قانون کار خطیری است و به نظر من فردی مانند معاون اول رئیس جمهور باید مسئولیت اجرا و پیگیری آن را بر عهده بگیرد.

ما خودمان از پیگیری و مطالبه بسیار در مورد این قانون و اجرای آن از سوی نهادهای ذیربط خسته شده ایم اما به نتیجه ای نرسیده ایم.

به نظر من برای اجرای قانون هوای پاک باید کمیته ای به نمایندگی از مراجع سه گانه تشکیل شود، البته اطلاعات و فهرست منتشر شده در خصوص تدوین این قانون مربوط به سال 1394 است و اطلاعات مربوطه باید به روز شود.

60 تا 70 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک و 30 تا 40 درصد ناشی از سایر منابع از جمله صنایع و نیروگاه ها است.

موتورسیکلت مسئول بیش از ده درصد آلودگی هوای تهران است.

بیشترین بودجه شهرداری تهران در سال 1401 و با بیش از 18 هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان خودرویی آن اختصاص یافت.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

مشکل آلودگی هوای تهران را نمی توان بلافاصله حل کرد، بنابراین باید به آن به عنوان یک فرآیند نگاه کرد. در واقع اقدامی که شورای شهر می تواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی است. شورای شهر ششم برای سال 1401 در اعتبارات ویژه شهرداری رقم قابل توجهی را برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی کرد که در صورت تحقق می توان امیدوار بود با توسعه حمل و نقل عمومی تهران مشکل آلایندگی حل شود.

گله ای از شهرداری داریم، به شهرداری اعلام کردیم پروژه های عمرانی شهر را از زمین تا زیرزمین، از پروژه های بزرگراهی تا توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دهد، این موضوع برای ششم اولویت اول است. شورای شهر. در نتیجه امیدوارم شهرداری از چشم اندازی که در شورای ششم وجود دارد و اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شد بهره بیشتری ببرد. امسال علاوه بر بودجه سالانه تنها 5 هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار شهرداری قرار دادیم. شورای شهرداری فرصت فوق العاده ای را در اختیار شهرداری قرار داده است و شهرداری بهتر می تواند از این فرصت استفاده کند.

برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران نیاز به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی است. شبکه حمل و نقل استاندارد شبکه ای است که ارزان، سریع، ایمن و در دسترس باشد. حمل و نقل در تهران ارزان و ایمن است، اما باید سریعتر و در دسترس تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید