تهران به طور غیرعادی در افزایش بار آلودگی هوا نقش دارد. این بار اضافی ناشی از سوختن گازوئیل در صنایع کوچک و بزرگ اطراف پایتخت است

تهران به طور غیرعادی در افزایش بار آلودگی هوا نقش دارد.  این بار اضافی ناشی از سوختن گازوئیل در صنایع کوچک و بزرگ اطراف پایتخت است

محمودرضا مومنی کارشناس تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا درباره منبع گزارش های خود گفت: منبع گزارش ها و آمارهای ما بر دو مبنا است. اول، اطلاعات فهرست انتشارات و ایستگاه های کیفیت هوا در ایران، و دوم، داده های ماهواره ای. به عنوان مثال، در مورد تهران، با تجزیه و تحلیل داده های ایستگاه های سنجش کیفیت هوا (برای شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست)، متوجه شدیم که در سال های اخیر آلودگی هوای تهران بیش از حد بوده است. ما همچنین از داده های ماهواره ای برای تکمیل بررسی خود استفاده می کنیم.

محمودرضا مومنی کارشناس تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا درباره منبع گزارش های خود گفت: منبع گزارش ها و آمارهای ما بر دو مبنا است. اول، اطلاعات فهرست انتشارات و ایستگاه های کیفیت هوا در ایران، و دوم، داده های ماهواره ای. به عنوان مثال، در مورد تهران، با تجزیه و تحلیل داده های ایستگاه های سنجش کیفیت هوا (برای شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست)، متوجه شدیم که در سال های اخیر آلودگی هوای تهران بیش از حد بوده است. ما همچنین از داده های ماهواره ای برای تکمیل بررسی خود استفاده می کنیم.

محمودرضا مومنی، کارشناس تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا درباره وضعیت کنونی سوخت مازوت در کلانشهرهای ایران به «انتخ» گفت: در حال حاضر در نیروگاه های حرارتی ما نفت کوره می سوزانند اما در صنایع ما نیز سوخت مازوت وجود دارد. مانند فولاد و سیمان. اگر بخواهیم آلودگی هوای شهرهای بزرگ را فقط در اثر سوختن مازوت بررسی کنیم، شاید به درستی به این موضوع توجه نکرده باشیم، چرا که پارامترهای جوی، منابع مختلف و سوخت گازوئیل نیز در آن دخیل هستند که به آن اشاره و اشاره نمی شود. طی تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شد تهران در چند سال گذشته درگیر میزان آلودگی هوا بوده است اما این بار نمی تواند به طور کامل ناشی از سوخت گازوئیل باشد و سوخت های دیگری مانند گازوئیل سهم بسزایی دارند. از نظر من مشکل اصلی این اضافه بار آلودگی هوا است که منشا آن مشخص نیست و در تحلیل خود به نوع دیزلی برخورد کردیم.

وی افزود: یک نکته وجود دارد و آن اینکه نوع آلاینده ها و میزان تولید آنها ناشی از سوزاندن گازوئیل و نفت کوره یکسان است، فقط نفت کوره گوگرد بیشتری تولید می کند در غیر این صورت آلودگی ناشی از آلاینده های دیگر مانند معلق است. ذرات، دوده و اکسیدهای نیتروژن ناشی از احتراق سوخت دیزل و نفت کوره برابر است. از طرفی بار آلودگی تهران به شکل غیرعادی افزایش یافت، اما میزان گوگرد اضافه شده به ما می گوید که سوزاندن نفت کوره محدود است و باید به دنبال منبع دیگری باشیم و منبع این بار اضافی برای تهران می تواند باشد. عمدتاً ناشی از سوختن گاز و نفت در صنایع کوچک و بزرگ اطراف، سوختن مازوت در صنایع کوچک و حتی کارخانه سیمان و کاهش کیفیت بنزین است و برای اصفهان می تواند ناشی از استفاده از نفت کوره باشد. و گازوئیل در صنایع کوچک و بزرگ مانند پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و برای اهواز می تواند ناشی از سوختن فلرها، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و گرد و غبار باشد.

وی همچنین درباره غلبه بر بحران سوختن نفت کوره در کوتاه مدت خاطرنشان کرد: ما فقط با سوختن مازوت بحران نداریم، در سوخت گازوئیل نیز بحران داریم. پالایشگاه های ما مدرن نشده اند و نمی توانیم گازوئیل و گازوئیل کم گوگرد را در حجم قابل قبول تولید کنیم. از سال 2020 به بعد استاندارد سوخت گازوئیل در کشتیرانی دنیا تغییر کرده و گازوئیلی که تولید می کنیم گوگرد بالایی دارد و نمی توان از آن در کشتیرانی استفاده کرد و صادرات آن با مشکل مواجه است. مخازن ما پر است و باید از نفت کوره استفاده کنیم. به عنوان مثال نزدیک تهران یک نیروگاه حرارتی در قزوین وجود دارد که به شهر آسیب می زند. تاکید من بر سوختن گازوئیل در صنعت و نیروگاه است، زیرا آلودگی مازادی که در شهرهای بزرگ شاهد آن هستیم از سوختن گازوئیل تامین می شود.

این کارشناس آلودگی هوا درباره نقش صنعت در آلودگی کلانشهرها گفت: شرایط در کلانشهرهای ایران متفاوت است; کدام کلانشهر به چه دلیلی آلوده شده است، هر کدام دلیل متفاوتی دارد. به عنوان مثال در تهران سهم خودرو و منابع سیار در آلایندگی هوا زیاد است، اما نباید از سهم صنایع کوچک در تهران و اطراف آن غافل شد، بلکه در اصفهان عمدتاً صنایع بزرگی مانند پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد است. نقش زیادی در آلودگی دارند. وقتی در تعطیلات که ترافیک کم است به اصفهان نگاه می کنید، آلودگی هوا همچنان بالاست که دلیل این صنایع است. در اراک هم همین وضعیت وجود دارد. اهواز موضوع اشتغال شهروندان را مد نظر قرار داده است.

مومنی در خصوص سوختن گازوئیل افزود: بسیاری از اوقات آمارهایی که داده می شود نشان می دهد که نیروگاه ها نفت کوره نمی سوزانند که این حرف درستی است اما به سوختن گازوئیل در نیروگاه ها و سایر صنایع اشاره ای نشده است. مثلاً نیروگاه های بعث، پرند و رودشور از گازوئیل به عنوان نیروگاه دوم استفاده می کنند که اصلاً ذکر نشده است. بحث ما در مورد آلودگی ذرات معلق است و گازوئیل هم همین را تولید می کند. در اطراف تهران شهرهای صنعتی زیادی داریم که نوع سوختشان مشخص نیست، به خصوص در فصل زمستان ممکن است از گازوئیل و گازوئیل استفاده کنند، اما هیچکس در مورد آنها صحبت نمی کند. ما یک کارخانه سیمان داریم که احتمالاً گازوئیل می سوزاند. باید توجه خود را بر کیفیت بنزین توزیع شده و به ویژه سوخت مصرفی در شهرهای صنعتی اطراف تهران، نیروگاه بعث، نیروگاه پرند و نیروگاه منتظر القائم کرج متمرکز کنیم. دومین سوخت مصرفی کارخانه سیمان چیست؟ باید شفاف سازی شود. در نهایت باید بین موضوعات تمایز قائل شویم.

مومنی درباره منبع گزارش های خود گفت: منبع گزارش ها و آمارهای ما بر دو مبنا است. اول، اطلاعات فهرست انتشارات و ایستگاه های کیفیت هوا در ایران، و دوم، داده های ماهواره ای. به عنوان مثال، در مورد تهران، با تجزیه و تحلیل داده های ایستگاه های سنجش کیفیت هوا (برای شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست)، متوجه شدیم که در سال های اخیر آلودگی هوای تهران بیش از حد بوده است. ما همچنین از داده های ماهواره ای برای تکمیل بررسی خود استفاده می کنیم.