مشکل جدی صنایع کوچک خراسان شمالی در تامین مواد اولیه/ زیان مالی صنایع کوچک به دلیل قطع برق


ساعت: 16:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889577

امید حیدریان گفت: صنعت پلاستیک و همچنین صنایع لبنی و غذایی استان پس از اجرای طرح آزادسازی قیمت ها در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه شدند و با کاهش تولید مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امید حیدریان رئیس خانه صنعت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، خرید و تامین مواد اولیه را مهمترین گام در هر واحد تولیدی دانست.

حیدریان گفت: امسال با آزادسازی قیمت ها علاوه بر اینکه هزینه های تولید در صنایع کوچک افزایش یافته است، توانایی تامین مواد اولیه تعدادی از صنایع کوچک نیز با مشکل مواجه شده و کاهش یافته است.

وی گفت: پس از آزادسازی قیمت ها، صنایع کوچک پایین دستی و جانبی مجتمع های صنعتی پتروشیمی از جمله کارخانه های تولید انواع محصولات پلاستیکی در تامین مواد اولیه پتروشیمی خطوط تولید خود دچار مشکل شدند.

رئیس خانه صنعت خراسان شمالی تصریح کرد: اگرچه مجتمع های پتروشیمی از ظرفیت تولید صنایع کوچک تکمیلی پایین دستی خود آگاه هستند، با این وجود این مجتمع های پتروشیمی سهمیه توزیع مواد اولیه پتروشیمی برای صنایع کوچک تکمیلی خود را به شدت کاهش داده اند.

وی افزود: این مشکل با صنایع کوچک اضافی پتروشیمی فعال در کشور از جمله خراسان شمالی اتفاق افتاد.


b5478d80 e200 4789 8d3e a3fa8037530b خبر خاکستری

کاهش سهمیه صنایع جانبی پتروشیمی

حیدریان با ابراز تأسف از کاهش ماه به ماه سهمیه مواد اولیه صنایع کوچک پتروشیمی در کشور خاطرنشان کرد: این اقدام باعث شده این واحدهای صنعتی با افت تولید مواجه شوند در حالی که این واحدهای صنایع کوچک پتروشیمی هر کدام 50 تا 60 کارگر

وی افزود: تاکنون تعدیل این واحدهای صنعتی در استان صورت نگرفته است و اگر این موضوع حل نشود تعدیل دور از انتظار نیست.

همچنین رئیس خانه صنعت خراسان شمالی همچنین گفت: وزارت حراست سامانه جامع بازرگانی را برای ثبت تولید و فروش محصولات صنعتی راه اندازی کرده است تا بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه، مواد اولیه صنایع تامین شود. متاسفانه نرم افزار این سامانه بسیار پیچیده است که برای بارگذاری اطلاعات در این سامانه مشکلاتی را برای صنایع ایجاد می کند.

وی بیان کرد: ثبت اطلاعات در این سامانه باید به تمامی صنایع آموزش داده شود.

حیدریان همچنین تاکید کرد: برای حمایت و حفظ خطوط تولید این واحدهای صنعتی باید نحوه تامین و توزیع مواد اولیه پتروشیمی تغییر کند.

وی همچنین از نوسانات قیمت خرید مواد اولیه برای تمامی واحدهای تولیدی انتقاد کرد و گفت: نوسانات قیمتی موجب زیان مالی واحدهای کوچک صنعتی شده است.

رئیس خانه صنعت خراسان شمالی افزود: زمانی که مقداری از مواد اولیه تحویل می شود، با مشتری قرارداد منعقد می شود، خرید مجدد مواد اولیه مورد نیاز با قیمت جدید بر قرارداد تأثیر گذاشته و ضرر مالی به طرفین وارد می کند. معامله

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کارخانجات پلاستیک، لبنیات و صنایع غذایی استان با مشکل تامین و کمبود مواد اولیه و همچنین نوسانات قیمت در تامین مواد اولیه مواجه هستند.

حیدریان در ادامه به نیاز جدی صنایع کوچک استان به ارائه تسهیلات ارزان قیمت اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ بالای تورم و افزایش هزینه های تولید باعث شده تا سرمایه شخصی صاحبان این واحدهای تولیدی پاسخگوی تامین تولید نباشد. هزینه ها و ادامه تولید باید با سرمایه در گردش تامین شود.


2362c559 fc3f 401f 929b 008ddadcbf87 خبر خاکستری

درصد بالایی از وجوه سرمایه در گردش ارائه شده به صنایع کوچک

وی با انتقاد از بالا بودن نرخ تسهیلات سرمایه در گردش به صنایع کوچک که توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: تمامی صنایع کوچک متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه در گردش نمی توانند از سهمیه تسهیلات تبصره 18 سال 1400 استفاده کنند.

رئیس خانه صنعت در خراسان شمالی تاکید کرد: حفظ خطوط تولید صنایع کوچک استان و ادامه فعالیت آنها در حال حاضر نیازمند تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت است.

وی افزود: همچنین انتظار می رود وزارت حراست با تعیین کارشناسان خبره، حل مشکلات صنایع کوچک را در دستور کار قرار دهد و انتخاب راهکارهایی را برای تفکیک این صنایع در نظر بگیرد.

حیدریان در خاتمه همچنین با بیان اثرات قطعی برق در خطوط تولید صنایع کوچک استان اظهار داشت: امسال این حادثه باعث بحرانی شدن واحدهای تولیدی صنایع کوچک استان شده که در طول روز به صورت مستمر فعال هستند و شب

وی گفت: هر بار که برق قطع می شد خطوط تولید باید تعمیر و به روز می شد.

رئیس خانه صنعت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در خطوط تولید واحدهای صنعتی پلاستیک باید تمامی مواد موجود در دستگاه های ورودی و خروجی تفکیک می شد که حتی انجام این کار یک تا دو روز به طول انجامید.

حیدریان تصریح کرد: خاموشی خسارات مالی جدی به خطوط تولید صنایع کوچک استان وارد کرده است که باید راهکار منطقی برای آن در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید