کشاورزان تحت فشار برای تامین مواد اولیه / نیاز به استفاده از سموم و مواد اولیه با کیفیت برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: با توجه به اینکه خراسان شمالی حدود 310 تا 330 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد، میزان مصرف سالانه سموم این استان به طور میانگین 240 تا 260 هزار تن است. .

رضایی افزود: در برخی سال ها این میزان مصرف به دلیل شرایط جوی اندکی کاهش یا افزایش یافته است.

وی همچنین بیان می کند: اگر خلوص سم صددرصد باشد، این میزان مصرف سالانه سم 800 گرم در هکتار از سطوح زراعی و باغی استان خواهد بود و اگر مواد موثره سم تا 50 درصد باشد. یعنی در هر هکتار 400 گرم سم مصرف می شد که در برخی سال ها این مقدار به 300 گرم کاهش یافت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین مصرف سالانه سموم در کشور 750 گرم در هکتار و در دنیا هزار گرم و در برخی کشورها البته تا چهار هزار گرم است. : میزان سموم کشاورزی سالانه در سطح استانی کمتر از میزان مصرف سالانه سموم در سایر استانها است.

وی دلیل کاهش مصرف سموم در استان در بخش کشاورزی نسبت به سایر استان ها را بکر بودن استان عنوان کرد و افزود: مصرف کمتر سموم باعث تولید محصولات سالم تری می شود که به آن محصولات پاک می گویند.

رضایی درباره افزایش قیمت سم و میزان تاثیر آن بر مصرف آن در استان گفت: با توجه به اینکه ارز یارانه ای پس از سال 98 از سم حذف شد و ارز ترجیحی برای خرید آن در دستور کار قرار گرفت، شاهد بودیم که قیمت سموم در سال گذشته سه تا پنج برابر (تا 500 درصد) نسبت به سال 98 افزایش یافته است.

وی گفت: تا سال 98 هر جعبه یک کیلوگرم یا یک لیتر سم در بازار کمتر از 100 هزار تن بود اما در سال گذشته قیمت اکثر سموم به بیش از 200 هزار تن در هر کیلوگرم یا لیتر رسید. .

مدیر حفظ نباتات سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی گفت: البته سموم امسال تنها پنج تا 20 درصد افزایش قیمت داشته است.

کشاورزان استان برای تامین مواد اولیه تحت فشار هستند

وی با یادآوری اینکه در خراسان شمالی 82 هزار کشاورز وجود داشت که بیشتر آنها خرده پا بودند، افزود: افزایش چشمگیر قیمت سم در استان کشاورزان خرده مالک را برای تامین این ماده اولیه تحت فشار قرار می دهد.

رضایی اعلام کرد: میزان مصرف سم در استان در سال گذشته و امسال نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت سموم باعث شده کشاورزان از سموم ارزان تری استفاده کنند که ممکن است اثربخشی کمتری داشته باشد؟ وی اعلام کرد: من این اقدام را تکذیب نمی کنم.

مدیر حفظ نباتات سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی گفت: کشاورزان خرده پا سرمایه ای برای خرید و عرضه سموم موضعی و بهتر ندارند به همین دلیل سعی می کنند سموم ارزان تری را عرضه کنند که این خود مشکل ساز است. “

وی افزود: اگرچه همه کشاورزان آگاه هستند که در صورت خرید مواد اولیه بهتر و سازگار با آب و هوا، کمیت و کیفیت محصول آنها در واحد سطح افزایش می یابد.

رضایی افزود: اگر می خواهیم اقتصاد کشاورزی، رونق، امنیت غذایی، امنیت، صادرات، درآمدهای قابل توجه و ارزی داشته باشیم باید از سموم و کودهای بهتر و بهینه استفاده کنیم.

لزوم استفاده از روش های مبارزه بیولوژیک برای کنترل آفات کشاورزی

وی در عین حال بر لزوم استفاده از روش های بیولوژیکی برای کنترل عوامل بیولوژیک کشت شده در مراکز مبارزه با آفات و بیماری ها در بخش های گلخانه ای، کشاورزی و باغداری تاکید کرد و گفت: در خراسان شمالی باید از این روش برای گوجه فرنگی، انار و انار استفاده شود. محصولات سیب با این روش برای تولید محصولات خالص تولید می شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود با موضوع تغییر اقلیم و نحوه عملکرد آفات و بیماری ها در این شرایط در سطح کشاورزی گفت: کشور در سال های اخیر با عدم ثبات اقلیمی مواجه بوده است. چندین سال است که باران های شدید و در برخی ماه ها بارندگی های قابل توجهی می گذرد.

وی گفت: این شرایط جوی حاکم بر مدیریت کاشت، داشت و برداشت در بخش کشاورزی و نحوه عملکرد و بروز آفات و بیماری‌ها نیز تأثیر گذاشته است.

رضایی با یادآوری اینکه در شرایط پایداری اقلیم روش کار در کشاورزی و مبارزه با آفات و بیماری ها کاملا مشخص است، گفت: در صورت نبود ثبات اقلیمی اما باید تنها با سرعت تغییرات اقلیمی هماهنگ شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط کشاورزان باید به تغذیه گیاه، استفاده از روش های بهینه مصرف آب، استفاده از بذر و نهال هایی که به آب کمتری نیاز دارند و همچنین تهیه مواد اولیه مرغوب برای سموم و کودها توجه جدی داشته باشند. و استفاده به موقع از آنها “بودن.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال خراسان نیز گفت: کشاورزان از سمپاشی حفاظتی در اسفند و فروردین برای کنترل آفات و بیماری ها غافل نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید