کشاورزان هلیل آباد با بحران آب، قیمت بالای کودها و سموم کشاورزی / کشاورزی تجاری دست و پنجه نرم می کنند. راه حل افزایش درآمد کشاورزان است


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1819552

گرانی کود و سموم کشاورزی در کنار بحران کم آبی در سال های اخیر سهم محصولات کشاورزی هلیل آباد را کاهش داده است و کارشناسان می گویند چاره ای جز روی آوردن به کشاورزی تجاری نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; کشاورزی در هلیل آباد نبض اقتصاد است و با توجه به اقلیم هلیل آباد محصولاتی مانند انگور، انار، پسته، گندم و جو در این شهرستان کشت می شود..

برای کشت مناسب در شهری که بخش زیادی از اشتغال خود را صرف کشاورزی می کند، شرایط و الزامات کاری مناسب مهم و اساسی است و یکی از این عناصر ضروری ممکن است تامین کودهای شیمیایی باشد..

بحران آب در کنار گرانی کودها و سموم و خسارات خشکسالی یکی از معضلات تاثیرگذار بر کاهش تولیدات کشاورزی در شهرستان هلیل آباد در ماه های اخیر بوده است.

مدیریت آب یکی از مهمترین راهکارهای توسعه صنعت کشاورزی در این روزهای خشکسالی است. تنها راه حل استفاده از روش های علمی است.


کمبود آب و افزایش قیمت مواد اولیه صنعت کشاورزی را گرانتر کرده است

احمد مبارکی کشاورز حلیل آبادی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس ; وی گفت: کاهش بارندگی در سال های اخیر یکی از مشکلات و دغدغه های ما کشاورزان است که در کنار افزایش قیمت کود و سم بر آن نگرانی ها افزوده است.

وی گفت: کمبود آب و گرانی کودها و سموم و همچنین گرانی نیروی کار، کشاورزی را به صنعتی گران برای ما تبدیل کرده است. ضرر دارد.

حلیل آبادی کشاورز تاکید کرد: برخی از تجار نیز محصولات کشاورزی را با قیمت پایین خریداری می کنند و چند ماه بعد قیمت آن را می پردازند، بیایید پرداخت کنیم.

وی همچنین اذعان داشت: امیدواریم دولت جدید کود و سموم کشاورزی را با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد و در فروش محصولات کشاورزی همکاری لازم را داشته باشد تا کشاورزی صرفه اقتصادی داشته باشد.


هزینه های تولید 7 یا 8 برابر شده و قیمت کشمش دو برابر شده است

عباسعلی کاشانی یکی دیگر از کشاورزان هلیل آبادی در گفت و گو با صبح توس; وی گفت: امروز به زمان آبیاری تاکستان های شهرستان هلیل آباد نزدیک می شویم و حدود 70 درصد دریاچه های ذخیره آب خالی است و از سوی دیگر توقف چاه های کشاورزی به کشاورزی آسیب وارد می کند.

وی تصریح کرد: توقف چاه های موتوری درصد زیادی از باغات منطقه را خشک می کند و درآمد چندانی برای افرادی که فقط از باغات می آیند باقی نمی ماند.

این کشاورز همچنین تاکید کرد: هزینه تولید محصولات کشاورزی بسیار بیشتر از درآمد وی است و هزینه تهیه گوگرد، سموم و کودها گاهی تقریبا 8 تا 9 برابر شده است در حالی که قیمت کشمش دو برابر شده و این برای کشاورز است. به صرفه نیست.


کشاورزی تجاری راهی برای افزایش درآمد کشاورزان است

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی بیان کرد: معضل کم آبی که امروزه یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان است به دلیل استفاده بی رویه و غیرکارشناسی از آب توسط کشاورزان به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه باید با به کارگیری روش های نوین آبیاری زیرزمینی، مصرف آب را کاهش دهیم و راندمان آب را در محصولات افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید هر کیلوگرم انگور از 300 لیتر آب استفاده می شود، در صورتی که استفاده از روش های نوین آبیاری به کاهش یابد. 90 لیتر در کیلوگرم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه مشکل گرانی مواد اولیه اعم از کود و سموم ملی است، گفت: کشاورزی با کود و سموم به موقع و کافی زیر نظر کارشناسان فنی و بر اساس می تواند در این شرایط موفق باشد. در مورد تجزیه و تحلیل خاک برای مصرف باغ خود.

وی همچنین اذعان داشت: اعمال روش های نوین آبیاری با توجه به شرایط باغ اعم از قطره ای و زیرزمینی، اصلاح سیستم کود در جهت استفاده بهینه از کود به دلیل هزینه بالای کود و راه اندازی آزمایشگاه خاک. در شهرستان و استفاده از نظرات کارشناسی و فنی در زمینه مصرف کود از جمله راهکارهای رفع مشکلات کشاورزان است.

شعبان گفت: برای ارتقای کیفیت محصول و تولید محصول سالم و باکیفیت و قابل عرضه در بازارهای صادراتی شهرستان، دوره های آموزشی و کلاس های اضافی برگزار می شود که امرار معاش منجر به کشاورزی تجاری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید