بازنشستگان با مشکلات مسکن دست و پنجه نرم می کنند

بازنشستگان با مشکلات مسکن دست و پنجه نرم می کنند

طی نظرسنجی از مستمری بگیران عضو یا مرتبط با کانون بازنشستگان بیمه اجتماعی، الزامات و اولویت های این گروه از جامعه سنجیده شد.

نظرسنجی به روش مصاحبه و از طریق مکالمه تلفنی بین 250 نفر از مستمری بگیران عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهیه شده است. این نمونه آماری از حدود 30000 عضو یا افراد وابسته به کانون بیمه بازنشستگان در سراسر کشور استخراج شده است.

بر اساس این پژوهش اولویت بازنشستگان تامین اجتماعی مواردی از قبیل افزایش دستمزد بازنشستگان و مستمری ناچیز در مقایسه با هزینه ها و چالش های مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی است.

در این نظرسنجی حدود 48 درصد از بازنشستگان از شرکت در انتخابات کانون بازنشستگان ابراز اکراه کردند. علاوه بر این، تنها دو درصد از بازنشستگان می گویند که نگران دریافت مستمری و کفایت آن برای مادام العمر نیستند.

عمده ایراد این مستمری بگیران به سازمان بیمه، برخورد نامناسب با آنها هنگام مراجعه است. بیش از 41 درصد بی احتیاطی مستمری بگیران در مراجعه به ادارات مربوطه را انتقاد اصلی خود عنوان کردند.

شایان ذکر است، شصت و سه درصد از بازنشستگان در این نظرسنجی گفته اند که پس از سال 2010 بازنشسته شده اند. نیمی از بازنشستگان نیز می گویند که هنوز از مزیت داشتن خانه شخصی در سن بازنشستگی برخوردار نیستند و مسئله مسکن یکی از دغدغه های اصلی آنهاست.

نگرانی بازنشستگان

این گزارش از دغدغه‌ها و اولویت‌های بازنشستگان، میزان نگرانی بازنشستگان پاسخگو و اعضای کانون بازنشستگی تامین اجتماعی را با یک نظرسنجی فهرست می‌کند:

الف- 98 درصد مستمری بگیران نگران پایین بودن میزان مستمری خود هستند.

ب- 82 درصد نگران قیمت بالای درمان و سقف پایین آن هستند.

ج- 72 درصد نگران دسترسی به خدمات پزشکی و کیفیت آنها هستند.

د- 56 درصد نیز نگران ناتوانی صندوق در پرداخت مستمری های موجود هستند.

ه- 47 درصد از ورشکستگی صندوق تامین اجتماعی بسیار نگران هستند.

و- از همه جالبتر اینکه جایگاه شستا به عنوان منبع اصلی تامین مالی صندوق نگران اعضا نیست و تنها 18 درصد از آنها به شدت نگران سرنوشت شرکت های شستا یا فروش آنها به عنوان بازوی سرمایه گذاری ثروت در صندوق هستند.

ز- در مجموع 97 درصد اعضا در سالهای باقی مانده از عمر خود بسیار نگران آینده خود هستند.

مهمترین انتقاد به سازمان بیمه

در این نظرسنجی بیش از 30 درصد اعضا، نبود سیاست مشخص برای حل مشکلات مالی صندوق را مهمترین انتقاد خود به سازمان تامین اجتماعی دانستند. 27 درصد آنها نبود برنامه مشخص برای حل مشکلات اجتماعی مستمری بگیران را مهمترین انتقاد می دانند.

از سوی دیگر، 41 درصد به عنوان انتقاد اصلی، بی احتیاطی بازنشستگان در مراجعه به ادارات مربوطه را عنوان کردند.

در واقع انتقاد سوم که تنها مستلزم تغییر رفتار است، می تواند رضایت زیادی را در بین بازنشستگان ایجاد کند. شاید یکی از دلایل اضطراب زیاد آنها همین برخوردها و بی توجهی ها باشد.

آشنایی با کانون بازنشستگان و انتظارات از آن

بر اساس این گزارش پژوهشی، 85 درصد از پاسخگویان اعضای کانون بازنشستگی منطقه خود بوده و 81 درصد پاسخگویان از کانون آگاه بوده اند. در حالی که بیش از این تعداد اعضای باشگاه هستند. این نشان می دهد که برخی از این عضویت ها اداری بوده و به ماهیت عضویت آنها در این مراکز توجه چندانی نمی شود.

بر اساس این نظرسنجی، در میان آشنایان این مرکز، اختلاف نظر نسبی در خصوص مأموریت های مرکز وجود دارد. حدود 50 درصد از آنها رسالت اصلی مرکز را پیگیری درخواست بازنشستگان از دولت و صندوق ارائه می کنند، 29 درصد نیز عملکرد مستقل برخی از خدمات مانند وام، خرید کالا، کمک در امور پزشکی و غیره را مد نظر دارند. به عنوان ماموریت اولویت اول، و 9 درصد احساس می کنند که مرکز نمی تواند کار زیادی انجام دهد.

بازنشستگان با مشکل مسکن دست و پنجه نرم می کنند/ مستمری بگیران در آستانه ناامیدی!

شرکت در انتخابات جامعه بازنشستگی

از بین این افراد تاکنون تنها 31 درصد در انتخابات کانون شرکت کرده اند و بیش از دو سوم آنها هرگز در انتخابات کانون شرکت نکرده اند و همین امر ظرفیت بالایی برای جذب مردم برای حضور در انتخابات آتی ایجاد کرده است.

مهمتر از آن، برای پیشبرد این موضوع، 24 درصد از پاسخ دهندگانی که در انتخابات شرکت نکردند می گویند که می توانند اتحاد قوی تری با شرکت خود ایجاد کنند، اگرچه ناامیدان بیشتر هستند و 42 درصد بازنشسته هستند. . عموماً اگر مردم را به 3 گروه مساوی تقسیم کنیم، یکی در انتخابات شرکت کرده، دومی شرکت نکرده اما معتقد به مشارکت و توانمندسازی کانون است و سومی شرکت نکرده و چنین اعتقادی ندارد، پس به شرکت خود ادامه دهید. شما آنجا نیستید

بنابراین، ظرفیت جذب افراد جدید برای شرکت در انتخابات، تقریباً بیشتر از کسانی است که اعلام کرده اند در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد.

از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا کسی را می شناسید که برای بازنشستگان کار می کند یا خیر، و تنها 26 درصد پاسخ مثبت دادند و زمانی که از آنها خواسته شد نام آنها را نام ببرید، کمتر از 20 درصد پاسخ دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بار در انتخابات کانون بازنشستگان شرکت خواهید کرد؟ 38 درصد پاسخ مثبت و 16 درصد پاسخ منفی داده اند. همچنین 46 درصد از بازنشستگان اعلام کردند که همچنان بلاتکلیف هستند. این در حالی است که 37 درصد اعلام کرده اند که مرکز تأمین اجتماعی عملکرد خوب یا متوسطی دارد و بقیه (48 درصد ضعیف و 14 درصد اعلام بی اطلاعی از نوع مدیریت دارند).

متغیرهای مطالعه فردی

محدوده سنی، بازنشستگی و جنسیت این نظرسنجی به شرح زیر است:

79 درصد پاسخ دهندگان مرد و 21 درصد زن هستند.

12 درصد از آنها قبل از سال 2005 بازنشسته شده اند.

15 درصد بین سال های 2005 تا 2010 بازنشسته شدند.

31 درصد نیز بین سال های 1391 تا 1395 بازنشسته شده اند.

32 درصد نیز بین سال های 1396 تا 1400 بازنشسته شده اند.

این نشان دهنده افزایش تعداد مستمری بگیران در سال های آینده است.

ضمن اینکه میانگین مستمری آنها نیز حدود 6.1 میلیون تومان در ماه است. 37 درصد 4 میلیون تومان و کمتر و 31 درصد بین 4 تا 6 میلیون و 20 درصد بین 6 تا 9 میلیون تومان مستمری می گیرند. 7.5 درصد از پاسخگویان نیز اعلام کرده اند بالای 9 میلیون تومان مستمری می گیرند.

سطح تحصیلات مستمری بگیران به شرح زیر است: 23 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 64 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی یا فوق لیسانس و 14 درصد دارای مدرک لیسانس و بالاتر. درصد مستمری بگیران در میان کسانی که خانواده آنها 3 نفر است که 39 درصد آنها را شامل می شود، بیشترین درصد را دارد. میانگین تعداد اعضای خانواده کمی بیشتر از 3 نفر است، یعنی. 3.1 نفر

اکثر مستمری بگیران اعلام می کنند که وضعیت مسکن آنها اصلا مساعد نیست و آمارها نشان می دهد که از نظر مسکن، مستمری بگیران تامین اجتماعی نسبت به سایر همسالان خود در خارج از این صندوق مسکن پایین تری دارند. در بین مستمری بگیران، تنها 51 درصد خانه شخصی دارند، 2 درصد در خانه زندگی می کنند و 47 درصد بقیه مستاجر هستند. به عبارت دیگر، تلاش برای اینکه آنها را صاحب خانه کنید بیش از هر چیز دیگری مهم است.

محدوده سکونت مستمری بگیران عضو بیش از هر جای دیگری در مناطق 10، 11 و 12 تهران است که نشان دهنده نفوذ کمتر کانون در مناطق کارگری تر تهران مانند مناطق 15، 16، 17، 18 و 19 و نواحی میانی نیز به نوعی بین این دو قرار دارند. به عنوان مناطق 4 تا 8 یافت می شود.

بیمه بیماری و تکمیلی

17 درصد از پاسخ دهندگان خود یا یکی از اعضای خانواده شان یک بیماری مزمن و خاص داشتند که هزینه زیادی را بر دوش آنها تحمیل کرد. حدود نیمی از این گروه بیماری های مزمن و سرطان دارند. (خوشبختانه حدود 99 درصد از کل پاسخ دهندگان دارای بیمه تکمیلی هستند که بخش قابل توجهی از این هزینه ها را پوشش می دهد.)

دیدگاهتان را بنویسید