هر دو بیابان نشین با کمبود آب و گرما دست و پنجه نرم می کنند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ؛ اگرچه گرما امسال کمی دیرتر به کویر رسید، اما ساکنان یزد روزهای بسیار گرمی را پیش رو دارند. از نظر هواشناسی 10 روز آینده گرم ترین روزهای سال برای یزدی ها محسوب می شود و برای برخی از شهرهای استان دمای نزدیک به 50 درجه پیش بینی می شود.

کم آبی یکی از معضلات هر ساله استان یزد است که در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی نگرانی های بیشتری را به همراه داشته است.


تاثیر منفی تغییر اقلیم بر منابع آب

رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص وضعیت بارندگی ها در سال آبی جاری و احتمال کم آبی در استان یزد گفت.

وی افزود: میزان بارش ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و تنها میزان بارندگی در فصل بهار اندکی بیشتر از سال قبل است. اما با توجه به اینکه این بارندگی ها ادامه نداشت و تکرار نشد، باید گفت اکنون شرایط از نظر بارندگی کمتر از شرایط عادی و حتی نسبت به سال گذشته است.

برهانی گفت: با توجه به بحث تغییر اقلیم، الگوی بارندگی به سمت پایان زمستان و بهار در حال تغییر است. این به این معنی است که بارندگی که عمدتاً انتظار داشتیم در اواخر پاییز و اوایل زمستان بیشتر رخ دهد، طبق معمول 50 سال گذشته، اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی بیشتر نسبت به اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می دهد.

وی افزود: این تغییر در زمان بارندگی از نظر بارندگی موثر و تامین آب زیرزمینی ممکن است تفاوتی ایجاد کند، زیرا بارندگی جامد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد ادامه داد: به عبارت دیگر، زمانی که بارندگی به سمت فصل گرم سال سوق پیدا می کند، مشخص است که بارش جامد مانند بارش برف کاهش می یابد و بیشتر بارندگی ها به صورت غربال های زیاد است. شدت و زمان کوتاه است و این می تواند بر منابع آب و منابع آبی اثر منفی بگذارد که این امر نیز ناشی از تغییرات اقلیمی است.


24e20a0b bfa7 49e5 afbe 13a2143a77eb خبر خاکستری


بحران کم آبی در یزد بیداد می کند

جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد میزان بارندگی استان را در سال جاری 60 میلی متر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: کاهش بارندگی در استان یزد لزوم صرفه جویی در مصرف آب را دوچندان کرده است.

وی افزود: نصب سایبان برای کولرهای آبی، محافظت از مجرای خنک کننده در برابر آفات، بررسی وجود زباله، تعویض مرتب آب خنک کننده، استفاده از دستگاه هایی برای کاهش مصرف در شیرهای دوش و توالت از مهم ترین راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب است.


در تابستان در صورت همکاری مردم مشکل کم آبی نخواهیم داشت

محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص وضعیت آب استان یزد در تابستان امسال گفت: از کم آبی در زمان پیک مصرف آب است.

وی افزود: در این راستا در تلاش هستیم مجوزهایی را که شرکت آب و فاضلاب برای بحث تامین آب درخواست کرده است صادر کنیم و با وجود محدودیت هایی که برای منابع آب زیرزمینی داریم، تعداد زیادی مجوز صادر شده و همچنان در حال انجام هستیم. صدور مجوز».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: تمام پیگیری‌ها و تلاش‌ها این است که مردم در فصل تابستان مشکلی در تامین آب نداشته باشند، اما بدون شک شهروندان به ویژه در زمان پیک مصرف، مدیریت مصرف را رعایت کنند. آب برای استفاده همه مردم.» از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: در استان یزد در فصل گرما کولرهای آبی وارد زنجیره می شوند و مصرف آب بالایی دارند، بنابراین مدیریت استفاده از کولر آبی در این مدت بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در صورت همکاری شهروندان در این مناطق امیدواریم در تابستان مشکلی برای تامین آب شرب یزد نداشته باشیم.


انتقال آب از دریای عمان به یزد آماده بهره برداری است

مشکل کم آبی اگرچه در همه کشورها و حتی در سراسر جهان یک معضل جدی است، اما در این بین استان کویری یزد وضعیت متفاوتی دارد که همواره باعث نگرانی مردم می شود. اما یکی از راه های حل این مشکل انتقال آب است که دولت جدید امیدوار است این کار را انجام دهد.

فیروز قاسم زاده سخنگوی آب کشور در این خصوص گفت: پروژه انتقال آب از دریای عمان به یزد، کرمان، اصفهان و هرمزگان در فاز اول به گلگوتا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

وی گفت: این پروژه ها باید آب را به صنایع و آب شرب منتقل کند و در مسیر همه را به آب شرب برساند.

سخنگوی آب کشور گفت: از ابتدای دولت سیزدهم هدف چاره جویی برای شهرهای دارای تنش آبی بوده است. در آن زمان 300 شهر را با تنش کشف کردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید