سالانه 6 هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند/آلودگی هوا مرز زمینی نمی شناسد


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1919017

مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آمارها نشان می دهد سالانه شش هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و متاسفانه آلودگی هوا مرز زمینی نمی شناسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد طاهری مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گوی تلویزیونی در برنامه کشیک سلامت پخش شده از شبکه سلامت با اشاره به قانون هوای پاک گفت: در قانون هوای پاک به عنوان قانون مترقی، مسئولیت هایی برای دستگاه های مختلف سازمان مشخص می کند. در این قانون محیط زیست به عنوان متولی و مسئول معرفی شده است، اما امروز در اجرای قانون هوای پاک شاهد هستیم که در اکثر نهادها و وزارتخانه های متولی کاستی های زیادی به وجود آمده است.

مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بسیاری از وظایف در قانون هوای پاک بر زمین مانده و در برخی موارد تاخیر وجود دارد، به عنوان مثال در این قانون تصریح شده است که استاندارد خودروها در هر سال به چه اندازه ای باید رسید که بر اساس آن در سال 1401 قرار بود استاندارد یورو 6 وارد خودروها شود اما به پیشنهاد وزارت امنیت استاندارد یورو 5 درج شد و استاندارد یورو 6 حذف شد.

وی ادامه داد: مهمتر از آن استاندارد یورو 6 در برنامه های آتی قرار نگرفت و حتی برای خودروهای وارداتی نیز الزام این استاندارد حذف شد و گوگرد در نیمه دوم سال ثبت می شود.

ارتقای کیفیت سوخت توزیعی در کلان شهرها

طاهری تاکید کرد: یکی از اقدامات خوبی که در چند سال اخیر در کشور انجام شده افزایش کیفیت سوخت توزیع شده در کلانشهرها بوده و این کیفیت به یورو 4 رسیده است که اقدام بسیار خوبی است و منجر به کاهش شده است. دی اکسید گوگرد در شهر تهران باید کاهش زیادی داشته باشد (تا به 20ppb برسد) وی گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش سطح دی اکسید گوگرد تا 300ppb بوده ایم و با توجه به کیفیت سوخت توزیع شده در کلان شهر تهران، کمتر به آن توجه می شود. منابع آلاینده های متحرک در انتشار این آلاینده است.

مدیر واحد اندازه‌گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: ما در شهرداری تهران اختیار نظارت بر توزیع سوخت را نداریم و نمی‌توانیم بگوییم در این زمینه چه اتفاقی افتاده که سطح دی‌اکسید گوگرد به این حد رسیده است. اما بر اساس مسئولیت اجتماعی اعلام و اطلاع رسانی کرده ایم و از این پس مسئولیت پیگیری این مشکل بر عهده سازمان محیط زیست است.

وی با بیان اینکه میزان دی اکسید گوگرد در تهران به حدی افزایش یافته است که ناسالم ترین روز در 7 سال گذشته در پایش این آلاینده ثبت شده است، ایجاد میکرون می شود و اهمیت این موضوع به این دلیل است که دی اکسید گوگرد می تواند تبدیل شود. در سایر ذرات معلق و افزایش درصد سایر آلاینده ها.

طاهری با اشاره به اینکه فهرستی در سال 1397 بر اساس داده های جمع آوری شده در سال 1395 در خصوص تأثیر ناوگان و منابع مختلف بر آلودگی هوا منتشر شد، گفت: در زمینه آلودگی هوا وظایفی برای بخش های مختلف وجود دارد که در بخش ارتقاء 50 درصد هزینه را ناوگان شهرداری تهران و 50 درصد مابقی را وزارت کشور از دولت پرداخت می کند. متاسفانه در سال های اخیر سهم دولت پرداخت نشده و شهرداری در این بخش تنها مانده است.

مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با وجود اینکه در بسیاری از حوزه ها تکلیف قانونی وجود ندارد، مسئولیت اجتماعی را رعایت کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر هزینه آلودگی هوای شهرها گفت: در حوزه آسیب آلودگی هوای شهرها، نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و وزارت بهداشت سالانه گزارش هایی ارائه می کنند که بر اساس آمار بانک جهانی ، آلودگی هوا سالانه 6.2 میلیارد دلار برای ما هزینه دارد.

طاهری ادامه داد: آمارها نشان می دهد سالانه 6000 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند (مرگ زودرس نیز در این آمار لحاظ شده است) و متاسفانه آلودگی هوا مرز زمینی نمی شناسد. آلودگی هوای ایجاد شده در البرز به تهران نیز سرایت می کند و مردم تهران از آن متاثر می شوند.

مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که سوختن مازوت در تهران چیست، اظهار کرد: گفته می شود که سوختن مازوت در اطراف تهران انجام می شود و نظر من این است که اگر در همه جای جغرافیای تهران نفت کوره می سوزد. آلودگی آن به تهران نیز سرایت خواهد کرد.

40 درصد از انتشار آلاینده ها ناشی از فرسودگی ناوگان خودروها است

وی ادامه داد: در قانون برای ناوگان عمومی چرخه تولید و فرسودگی داریم که باید با تولید از رده خارج شوند و متأسفانه ناوگان از رده خارج شده ما به دلیل تولید کارخانه خودروسازی و خروج 40 درصد آلاینده ها توسط ناوگان خودرو از رده خارج نشدند. در این زمینه می توان با اقدامات بهینه آلودگی را کاهش داد که این اقدامات بر عهده شهرداری نیست بلکه خودروساز، وزارت ایمنی و وزارت کشور در این زمینه مسئولیت دارند.

طاهری در پاسخ به عملکرد دقیق ایستگاه های سنجش کیفیت هوا گفت: 36 دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران وجود دارد که 22 دستگاه زیر نظر شهرداری تهران هستند و بررسی های کارشناسی نشان می دهد که مدت زمان طولانی وجود ندارد. وقفه های اصطلاحی مشاهده شده در این دستگاه ها و اطلاعات آنها به صورت آنلاین در دسترس افراد است.

مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه ارائه داده های با کیفیت و دقیق برای نگهداری تجهیزات ضروری است که این دستگاه ها باید کالیبره شوند، گفت: حداقل 100 فرآیند انجام می شود. کالیبراسیون هر دو هفته یکبار، زیرا در صورت عدم کالیبره شدن دستگاه ها، اطلاعات ثبت شده آنها مخابره نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید