نفس تهران شمرده شد/ 26 ایستگاه پایش کیفیت هوا در تهران در وضعیت «قرمز» هستند/ سالانه 21 هزار ایرانی بر اثر تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می دهند.

نفس تهران شمرده شد/ 26 ایستگاه پایش کیفیت هوا در تهران در وضعیت «قرمز» هستند/ سالانه 21 هزار ایرانی بر اثر تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می دهند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ، از پایداری جو با تجمع و افزایش غلظت آلاینده های هوا از یکشنبه تا چهارشنبه (20 تا 24 آذرماه) در تهران و کرج خبر داد.

در نتیجه این خطر جوی، پیش بینی می شود که شاخص های آلودگی هوا افزایش یابد، غلظت آلاینده ها افزایش یابد و کیفیت هوا به سطوح ناسالم برای همه گروه ها کاهش یابد.

سازمان هواشناسی برای کاهش خسارات ناشی از آلودگی هوا، کاهش تردد وسایل نقلیه و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر پرهیز از تردد غیرضروری برای همه گروه‌ها، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز و اتخاذ تصمیمات لازم را به عمل آورد. اقدامات مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده ها را به سطوح بسیار ناسالم توصیه می کند.

در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی، یک پدیده جوی پیامدهای منفی و خسارات احتمالی پیش بینی شده است. هشدار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک رویداد مضر صادر می شود.

نامه اعضای شورای شهر به زورگویان در خصوص وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران

یکی از اعضای شورای شهر تهران از نگارش نامه ای با امضای همه اعضای شورا خطاب به سران قوای سه گانه در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران این روزها بحرانی شده است.

علی اصغر قائمی در یادداشت قبل از دستور خود با بیان اینکه در شرایط آلودگی شدید هوا هستیم و نامه ای به امضای اعضا خطاب به سران قوای سه گانه کشور آمده است، گفت: در این نامه اشاره کردیم که شهروندان تهران امسال فقط دو تا. آنها هوای پاکی را تنفس می کردند و همینطور بود تا اینکه تعداد روزهای ناسالم به بیش از 130 روز رسید و به گفته مسئولان سالانه 26 هزار نفر در کشور به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی شده است، گفت: 60 درصد ذرات معلق زیر 2.5 میکرون توسط منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت تولید می شود و تجربه موفق سایر کشورها نشان می دهد که غلبه بر این معضل است. با هماهنگی دستگاه ها نمی توان وضعیت را بهبود بخشید. به گونه ای که توسعه مترو و حمل و نقل پاک، اسقاط خودروهای فرسوده و تعویض موتورهای برقی می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

به گزارش ایسنا، این عضو شورای شهر تهران افزود: در این نامه کم توجهی 26 دستگاه را برجسته کردیم و اعلام کردیم در صورت عدم هماهنگی همه دستگاه ها امیدی به بهبود وضعیت هوا نیست و همچنین انجام دادیم. چندین پیشنهاد، یکی از آنها کمک به تخریب واقعی است.

وی در خصوص ادامه پیشنهادات گفت: توسعه زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی با تزریق 1000 واگن مترو و 4000 اتوبوس به تهران، کمک به تسهیل ورود خودروها و موتورهای برقی، برخورد قاطع با متخلفان و خروج دستگاه های متولی انجام شد. از جمله درخواست های ما در این نامه

قائمی در پایان افزود: ما اعضای شورا به عنوان نماینده مردم ضمن عذرخواهی از مردم تهران به دلیل استنشاق چنین هوایی از سران قوای کشور می خواهیم با صدور دستورات اضطراری به بهبود شرایط اقلیمی تهران کمک کنند. .

26 ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای تهران هم اکنون 166 و در شرایط ناسالم و 27 ایستگاه در شرایط آلوده قرار دارند که از این تعداد وضعیت 26 ایستگاه قرمز شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز (20 دی)، وضعیت کیفی هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه 1)، دانشگاه شهید بهشتی (منطقه 1)، شهرداری منطقه 2، شریف (منطقه 2)، پونک، پاسداران (منطقه 3)، دانشگاه و صنعت علم (منطقه 4)، شهرداری منطقه 4، تربیت مدرس (منطقه 6)، ژئوفیزیک (منطقه 6)، ستاد بحران (منطقه 7)، گلبرگ (منطقه 8)، شهرداری منطقه 10، پارک رازی (منطقه 11)، شهرداری منطقه 11، شهرداری منطقه 12، میدان امام خمینی (منطقه 12)، پیروزی (منطقه 13)، پارک شکوفه (منطقه 14)، پارک سلامت (منطقه 17)، شادآباد (منطقه) 18). پارک کائم (منطقه 18)، شهرداری منطقه 19، شهرداری منطقه 21، شهرداری منطقه 22 و شهر چسمه (منطقه 22) در شرایط ناسالم برای همه قرار دارند.

کیفیت هوای ایستگاه دانشگاه تهران (منطقه 6) برای گروه های حساس ناسالم است.

شهرداری منطقه 19 با شاخص 189 آلوده ترین ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران است.

در ایستگاه های سوهانک (منطقه 1)، میدان فتح (منطقه 9)، اتوبان محلاتی (منطقه 14)، مسعودیه (منطقه 15)، شهرداری منطقه 20 و شهرری (منطقه 20)، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون، که عبارت است از آلاینده اصلی این روزها به عنوان آلاینده شاخص در هوای کلان شهرها ثبت نشده است.

لازم به ذکر است از ایستگاه های شهرداری منطقه 15، شهرداری منطقه 16 و فرمانداری شهرری (منطقه 20) اطلاعاتی ثبت نشده است.

سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه می کند در این شرایط جوی از تردد اضافی و فعالیت های فیزیکی و ورزشی در فضای باز پرهیز کنند.

لازم به ذکر است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این تقسیم بندی، صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای قابل قبول (سالم) یا متوسط، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای همه گروه ها، از سال 201 تا 300 هوا “بسیار ناسالم” و از 301 تا 500 شرایط کیفیت هوا “خطرناک” است.

مرگ سالانه 21 هزار نفر و خسارت 11.3 میلیارد دلاری ناشی از آلودگی هوا در کشور

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در سال 1400 در 27 شهر آلوده کشور، حدود 21 هزار مورد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا گزارش شده و باعث شده است. خسارت 11.3 میلیارد دلاری

داریوش گلعلی زاده در حاشیه بازدید و دیدار با مدیران گروه صنعتی تراکتورسازی ایرانیان با فارس در تبریز گفت: ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد آزمایشگاه تست آلودگی محصولات خارج از جاده در تراکتورسازی وجود دارد. مقرر شد با توجه به مجوزهای استاندارد موجود از این گروه، تاییدیه های زیست محیطی نیز ایجاد اولین مرکز تست آلایندگی تراکتور خودروهای دیزلی خارج از جاده کشور برای شاهد راه اندازی این آزمایشگاه تخصصی برای رصد و پایش آلاینده های تولید کشور در این زمینه در تراکتورها.

وی افزود: تراکتورسازی برای ارتقای استاندارد آلودگی زیست محیطی محصولات خود اقدامات قابل توجهی انجام داده است که حتی بر حوزه صادراتی این واحد تولیدی نیز تاثیرگذار بوده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مجهز بودن واحد تحقیق و توسعه این مجموعه گفت: در بازدید از این مجموعه جلوه عینی بومی سازی تولید را مشاهده کردیم. فناوری موتور در این گروه که همراه با اقداماتی مانند بحث مسئولیت های اجتماعی، فضای سبز، محیط زیست و … می باشد. این واحد تولیدی را به یک واحد صنعتی خالص تبدیل کرد.

گل علیزاده در عین حال بر جایگاه و نقش آلودگی های زیست محیطی و آسیب های جبران ناپذیر آن به سلامت جوامع تاکید کرد و گفت: هر یک از ما در قبال جامعه و محیط زیست پیرامون خود مسئول هستیم و این مسئولیت در مسائل زیست محیطی باید بزرگتر باشد. حساس باش

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان هواشناسی با اعلام آماری به نقل از وزارت بهداشت، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال گذشته 21 هزار نفر فوت کردند (در 27 شهر کشور با جمعیتی حدود 35 نفر). میلیون نفر). مرگ آنها به آلودگی هوا نسبت داده می شود و تخمین زده می شود که این تعداد مرگ 11.3 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است.

وی آگاهی از این آمارهای تکان دهنده را دلیلی بر تاکید بر برنامه های حفاظت از محیط زیست می داند و می افزاید: تلاش برای بهبود محیط زیست و پایش هوا مستلزم کار جمعی است و محیط زیست بر مبنای قانونی است که اجرای صحیح قوانین را کنترل می کند اما وظایف از جمله مقاوم سازی همچنین نظارت بر کار مراکز صنعتی و بازدید از مراکز معاینه فنی را انجام می دهد و بر اساس ماده 17 قانون هوای پاک نیز مسئولیت معاینه فنی ماشین آلات به این سازمان محول شده است که برای این منظور سیستم سوخت تعیین شده است. با همکاری سازمان استاندارد که امیدواریم تمامی این اقدامات منجر به کاهش آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ شود.

ادامه آلودگی هوای شهرهای صنعتی تا روز چهارشنبه / سامانه بارشی از غرب کشور وارد می شود

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت خطرات هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و همچنین ورود سامانه بارشی از غرب کشور خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هوا، غلظت آلاینده های هوا تا ظهر روز چهارشنبه (۲۳ دی) در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش می یابد و تا ظهر روز چهارشنبه (۲۳ دی) غلظت آلاینده های هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش می یابد. آلودگی هوا در این مناطق ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعدازظهر چهارشنبه با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب کشور بارش باران و برف در غرب کشور آغاز می شود.

به گفته رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران و پیش بینی جوی کشور در روز پنجشنبه (24 دی ماه) بارش ها در غرب، جنوب غرب و بخش هایی از جنوب کشور تشدید می شود و بخش هایی از مرکز و شمال شرق کشور را فرا می گیرد. . همچنین روز پنجشنبه در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران بارش پراکنده خواهد بود.

وی افزود: روزهای دوشنبه و سه شنبه (12 و 23 دی) در جنوب شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و شرق هرمزگان وزش باد شدید پدیده غالب است.

ضیائیان گفت: یکشنبه (21 دی) در خلیج فارس، دوشنبه در خلیج فارس و تنگه هرمز و روز سه شنبه در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان خواهد بود. طوفانی.”

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران خطرات هواشناسی همچنین با بیان وضعیت جوی تهران در دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۲۱ دی) صاف تا کمی ابری همراه با مه محلی با حداقل دمای هوا پیش بینی می شود. 1 و بیشینه دما 9 و در روز سه شنبه (13) D) نیمه ابری همراه با مه محلی با کمینه دمای 1 و حداکثر دمای 9 درجه سانتیگراد.

ضیائان در پایان گفت: امروز و فردا (20 و 21 آذر) بندرعباس با دمای 24 و 25 درجه سانتیگراد گرمترین و شهرکرد با دمای 10- و 11 درجه سانتیگراد سردترین است.

دیدگاهتان را بنویسید