گرانی نفس در تهران / بازار داغ دستگاه های تصفیه هوا در آلودگی تهران / 20 میلیون تومان تنفس در هوای سالم غیرممکن است

گرانی نفس در تهران / بازار داغ دستگاه های تصفیه هوا در آلودگی تهران / 20 میلیون تومان تنفس در هوای سالم غیرممکن است

با توجه به آلودگی هوا، روند تقاضا برای دستگاه های تصفیه هوا زیاد است و مشکلاتی مانند گرانی و عدم کیفیت مناسب دستگاه های وارداتی، مردم را از خرید آن منصرف نکرده است، زیرا برای نفس کشیدن در شهری مانند تهران، باید میلیون ها هزینه کرد. بسیاری از خانواده ها توانایی خرید چنین تجهیزاتی را ندارند.

20 میلیون تومان در هوای سالم تنفس غیرممکن است

اقتصاد 24- پاییز و زمستان گذشته را به یاد نمی آوریم که ایران بدون نگرانی از آلودگی هوا گذراند. از زمانی که به یاد داریم، هر ساله زنگ خطر آلودگی برای کلان شهرها به صدا درآمده و تنها راه حل اجرا شده، تعطیلی مدارس و طرح آلودگی هوا از تردد خودروها است.

با گذشت بیش از یک دهه از تثبیت آلودگی هوا در ایران، هنوز متولی اصلی حل این معضل مشخص نیست و هر از چند گاهی مسئولان نهادهای مختلف با بازگشت به مسئولیت خود از مردم می خواهند که صبور باشند. صرف نظر از علت این آلودگی ها و گسترش چشمگیر آن در بسیاری از شهرهای ایران و همچنین تلاش های صورت گرفته برای حل یا عدم رفع این معضل مهم، اقتصادهایی هستند که از آن متاثر شده اند. در کنار تلفاتی که بر اثر آلودگی هوا در حال از دست دادن است، کسب و کارهایی که در حال احیا هستند نیز قابل توجه است.

رونق بازار دستگاه های تصفیه هوای خانگی

سالانه هزاران نفر در ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و جان افرادی که بیشتر درگیر فضای باز هستند با تهدید جدی تری مواجه است. اما فضاهای داخلی نیز تحت تاثیر آلودگی هوای عمومی قرار دارند و این مشکل باعث افزایش نگرانی خانواده ها به ویژه خانواده های دارای فرزند در حال رشد شده است.

اثرات مضر جسمی و روحی آلودگی هوا برای کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های همراه بیشتر است و این مشکل باعث می شود افراد تمام راهکارهایی را که می توانند این خطر را کاهش دهند به کار گیرند.

در همین راستا بازار خرید و فروش دستگاه های تصفیه هوای مسکونی و غیر صنعتی رونق گرفته و هر ساله با تثبیت آلودگی هوا، این بازار داغ و سودآورتر می شود. مردمی که از کارهایی که مدیران برای رفع آلودگی هوا انجام داده اند و کرده اند ناامید شده اند، چاره ای جز متحمل شدن هزینه سنگین دیگری به نام خرید دستگاه تصفیه هوا ندارند. شاید بتوان این اثر را آخرین سنگر بقای بشر دانست. اما این اتفاق اجتماعی-اقتصادی هر سال بازار دستگاه های تصفیه هوا را چاق می کند و از منظر بدبینانه می توان حدس زد که یکی از دلایل حضور مستمر آلودگی هوا در ایران به درآمد این بازار بستگی دارد.

در همین راستا و برای بررسی وضعیت فروش دستگاه های تصفیه هوای خانگی، خبرنگار اقتصاد 24 از بازار لوازم خانگی بازدید کرد. یکی از فروشندگان در رابطه با محصولات این بازار به اقتصاد 24 می گوید: دستگاه های تصفیه هوای خانگی بر اساس مساحتی که می توانند پوشش دهند، نوع فیلتر استفاده شده در ساخت آنها، کیفیت و میزان تکنولوژی به کار رفته در ساخت آنها، اندازه ها و موارد دیگر مانند برندشان. ، قیمت های متفاوتی دارند. ارزان ترین دستگاه تصفیه هوا از 2 میلیون تومان شروع می شود که می تواند حداکثر مساحت یک اتاق 6 متری را پوشش دهد. فیلتر تک لایه است و برای حذف آلودگی هوا استفاده می شود. از نظر ساخت فناوری بالایی ندارد و فقط یک دکمه روشن/خاموش دارد.

وی ادامه می دهد: بیشترین قیمت دستگاه تصفیه هوای داخلی مربوط به دستگاه وارداتی با قیمت حدود 40 میلیون تومان است. این دستگاه فیلتر چهار لایه است که کیفیت بدنه و تکنولوژی آن بالاست و می تواند مساحت زیادی را پوشش دهد. جدا از این دو عدد، میانگین قیمت ها در بازار بین 10 تا 20 میلیون تومان متغیر است. اگر بخواهیم سرعت را نسبت به سال قبل مقایسه کنیم، قیمت ها بین 20 تا 50 درصد افزایش یافته است و این افزایش با توجه به هر دستگاه متفاوت است.

این فروشنده به برندهای متعدد دستگاه های تصفیه هوا در بازار اشاره می کند و توضیح می دهد: تا سال های گذشته برندهای محدود و محصولات کمی در بازار وجود داشت، اما با افزایش تقاضا و ادامه آلودگی هوا، مردم مجبور به خرید این دستگاه ها شدند. از این رو برندهایی با قیمت ها و آپشن های مختلف معرفی شدند تا مردم بتوانند با توجه به بودجه مالی خود دستگاه ها را خریداری کنند. برندهای محدود در ایران دستگاه های تصفیه هوای خانگی را تولید می کنند و بهترین دستگاه ها بیشتر از برندهای خارجی هستند.

این فروشنده خاطرنشان می کند: با وجود کیفیت بالای دستگاه های وارداتی، یکی از مشکلات مهم آن ها تامین فیلتر است. فیلتر این دستگاه ها یا بسیار گران است یا به دلایل مختلف وارد نمی شوند. این روند برای همه برندهای خارجی صادق نیست، اما نامشخص بودن شرایط واردات یا قیمت فیلتر دستگاه های وارداتی و کیفیت نه چندان بالای برندهای ایرانی، انتخاب خرید دستگاه تصفیه هوا را برای خریداران سخت می کند. این در حالی است که تقاضا برای دستگاه های تصفیه هوا همچنان بالاست و مشکلات خرید آن نیز مردم را رها نکرده است.

با تشکر از آلودگی هوا برای بازارهای اقتصادی

به گزارش اقتصاد 24، به ازای هر در قفل شده یک کلید فرار وجود دارد، اما مطمئنا راه رسیدن به هوای تازه در روزهای پاییز و زمستان، رونق بازار دستگاه های تصفیه هوای خانه نیست.

برخی از کاهش بودجه برای مقابله با آلودگی هوا گلایه دارند، اما سوال اصلی اینجاست که چه راهکاری در این راستا تدوین شده که نیاز به بودجه مالی کلان دارد؟ چرا این تصمیمات علنی نشده و در 10 سال گذشته حتی یک قدم برای بهبود وضعیت کیفیت هوا برنداشته ایم؟

برخی معتقدند سود تشکیل بازارهای اقتصادی برای دستگاه هایی مانند ماسک های فیلتر مخصوص، دستگاه های تصفیه هوا و حتی بازار داروهای بیماران تنفسی آنقدر غلیظ است که نمی توان آن را ملزم به توجه به آلودگی هوا دانست!