سالانه 600 هزار ایرانی بر اثر دود سیگار جان خود را از دست می دهند


ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920280

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور اعلام کرد: سالانه 600 هزار نفر در کشور بر اثر تماس با دود دخانیات جان خود را از دست می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر بهزاد ولی زاده با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت 14 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور مصرف کننده دخانیات و حدود 8 نفر هستند. کشور.

وی درباره آمار مرگ و میر ناشی از دخانیات نیز گفت: از مجموع هشت میلیون مرگ سالانه در دنیا بر اثر مصرف دخانیات، یک میلیون و 200 هزار مرگ مربوط به افرادی است که در معرض دود ناشی از مصرف دخانیات قرار دارند. . در ایران سالانه 600 هزار نفر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود تنباکو جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به دلایل افزایش مصرف دخانیات خاطرنشان کرد: جمعیت زیاد در ایران، مصرف کم دخانیات در ایران، پایین بودن میزان مصرف دخانیات در بین زنان، تعداد زیاد جوانان در کشور و… از جمله مواردی است که عوامل و مزایایی که شرکت های دخانیات برای حضور در ایران برنامه ریزی کردند و در این زمینه به دست آوردند.

به گفته ولی زاده، طبق آمارهای اخیر، سالانه حدود یک تریلیون و 400 میلیون دلار هزینه هایی است که مصرف دخانیات به کشورها تحمیل می کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت محصولات دخانی در واقع باعث کاهش مصرف و ترک اعتیاد می شود، گفت: افزایش قیمت سیگار، ممنوعیت تبلیغات و فروش سیگار، طرح های ظاهری و هشدار دهنده روی سیگار از جمله موارد پیشگیرانه است. اقداماتی برای کاهش مصرف دخانیات

رئیس ستاد مبارزه با دخانیات کشور از دلایل افزایش مصرف سیگار توسط بازیگران و بازیگران سریال ها و فیلم ها و مدل های رسانه ای، تولید و فروش و نمایش قلیان های جذاب و غیره عنوان کرد.

وی در یک برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف دخانیات در کشور عزم ملی مسئولان لازم است و اقدامات منفی و فرهنگی به صورت ترکیبی انجام شود، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته مقررات سختگیرانه است. اما متاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، قوانین اجرا نمی شود.

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور در ادامه شیب مصرف سیگار در کشور را نسبت به سال 1394 منفی و یک درصد کاهش داد و اظهار داشت: آماری که صنعت دخانیات در خصوص تولید دخانیات ارائه کرده است، باید مبنایی برای افزایش مصرف دخانیات نباشد. هیچ سندی در کشور وجود ندارد که نشان دهد تمام تولیدات تنباکو در کشور مصرف می شود، اما آماری وجود دارد که نشان می دهد بخش زیادی از تولید دخانیات کشور صادر می شود.

ولی زاده با تاکید بر اینکه قاچاق معکوس دخانیات در کشور وجود دارد، گفت: میزان قاچاق اعلامی تنها 3 درصد کشف شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید