سالانه 30 هزار ایرانی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند

سالانه 30 هزار ایرانی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران جزئیات مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور را تشریح کرد.

حسین زوانتی با بیان اینکه 83 درصد بار بیماری ها و مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون و دیابت است، گفت: 32 درصد افراد بالای 18 سال فشار خون دارند و 60 درصد افراد فشار خون ندارند. فشار خون بالا دارند، می دانند همچنین 14 درصد از افراد دیابت دارند و 50 درصد از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند. به همین دلیل این بیماری به قاتل خاموش معروف است.

وی با بیان اینکه سالانه 30 هزار مرگ و میر ناشی از دیابت در کشور رخ می دهد، به تعداد مبتلایان به دیابت و فشار خون در تهران اشاره کرد و افزود: 27 درصد مردم تهران فشار خون و 16 درصد دیابت دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت کمپین ملی سلامت برای پیشگیری و کاهش بیماری‌های غیرواگیر، گفت: سالانه 300 هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند و با اجرای این کمپین و غربالگری بیماری‌های غیرواگیر. فشار خون و دیابت، می توان از نیم میلیون مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر و 30 هزار مرگ ناشی از دیابت جلوگیری کرد.

زوانتی شناسایی و درمان افراد مبتلا به فشار خون و دیابت را از اهداف این کمپین اعلام کرد و افزود: تمامی افراد بالای 18 سال می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت، جامع معاینه و آزمایش قند رایگان انجام دهند. مراکز بهداشتی و درمانی و ایستگاه های مدیریت پروژه و اندازه گیری فشار خون آنها. در صورت ابتلا به فشار خون و دیابت برای ادامه درمان به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه انتظار داریم 70 درصد از سه میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در این طرح شرکت کنند، گفت: 152 پزشک و 740 بهورز در این طرح مشارکت دارند.

زوانتی پویایی حوزه سلامت را در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مؤثر می‌داند و می‌افزاید: تنها 30 درصد از ارائه خدمات سلامت به جامعه بر عهده نظام سلامت است و 70 درصد مابقی متاثر از مولفه‌های اجتماعی است که در در اختیار سایر سازمان ها و نهادها و در این زمینه همکاری های بین بخشی می تواند نقش موثری در تامین سلامت جامعه داشته باشد.