خسارت 7 میلیارد دلاری آلودگی هوا سالانه 20 هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا

خسارت 7 میلیارد دلاری آلودگی هوا سالانه 20 هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا

دبیرکل اتحادیه جهانی بیماری های ریوی آلودگی هوا را چهارمین عامل مرگ و میر در کشور دانست و گفت: آلودگی هوا سالانه 7 میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد. در سال 1400 میزان آلودگی هوا در 27 شهر کشور از حد مجاز فراتر رفته و در برخی موارد میزان آلودگی بیش از سه برابر بیش از حد مجاز بوده است. شهرهایی که بیشترین آلودگی هوا را دارند تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، خرم آباد، اراک، کرج، کرمانشاه، آبادان، شهرکرد، یزد، ارومیه، کرمان، قزوین، بیرجند، قم، زابل، بجنورد، زنجان، بوشهر، اردبیل، زاهدان و دزفول در برخی از این شهرها همزمان با آلودگی هوای ناشی از سوخت، پدیده ریزگردها نیز وجود دارد. مهمترین عامل آلودگی هوا در کشور موتورسیکلت و خودروهای فرسوده است

محمدرضا مسجدی دبیرکل اتحادیه جهانی بیماری های ریوی در سی و سومین کنگره سالیانه جامعه متخصصان داخلی در سالن همایش های رازی درباره آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در کشور است که خسارت وارد می کند. این کشور سالانه 7 میلیارد دلار درآمد دارد. سالانه حدود 20 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و موتورسیکلت مهمترین عامل آلودگی هوا در ایران است.

وی در ادامه افزود: مطالعات اخیر نشان می دهد که آلودگی هوا سالانه جان 9 میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد و از هر 9 نفر یک نفر به دلیل معضل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهد. اگرچه تعداد مرگ و میر ناشی از سکته از آلودگی هوا بیشتر است، اما یک سوم مرگ و میر ناشی از سکته نیز به دلیل آلودگی هوا است.

مسجدی در خصوص تعداد آلوده ترین شهرهای کشور گفت: در سال 1400 میزان آلودگی هوا در 27 شهر کشور از حد مجاز فراتر رفته و در برخی موارد میزان آلودگی بیش از سه برابر بیش از حد مجاز بوده است. حد. شهرهایی که بیشترین آلودگی هوا را دارند تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، خرم آباد، اراک، کرج، کرمانشاه، آبادان، شهرکرد، یزد، ارومیه، کرمان، قزوین، بیرجند، قم، زابل، بجنورد، زنجان، بوشهر، اردبیل، زاهدان و دزفول در برخی از این شهرها در کنار آلودگی هوای ناشی از سوخت، پدیده ریزگردها نیز وجود دارد.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه مهم ترین عامل آلودگی هوا در کشور چیست، توضیح داد: مهم ترین عامل آلودگی هوا در کشور موتورسیکلت و خودروهای فرسوده است. خودروهای فرسوده 25 برابر بیشتر از خودروهای یورو 2 آلودگی تولید می کنند و حدود 45 درصد خودروهای کشور فرسوده و فرسوده هستند. 88 درصد آلودگی هوا در ایران ناشی از موتورسیکلت و خودرو و 12 درصد ناشی از منابع ثابت و صنایع است.

مسجدی افزود: موتورسیکلت ها بیش از چهار برابر خودروها گازهای گلخانه ای دارند. بیش از 90 درصد موتورسیکلت ها کاربراتوری و 86 درصد آنها فرسوده هستند. 219 شرکت در ایران موتور سیکلت تولید می کنند که اکثر آنها بنزینی و غیراستاندارد هستند.

خسارت آلودگی هوا در ایران

وی درباره آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی در تهران گفت: طبق آمار وزارت بهداشت، سالانه در ایران 20 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. بیش از نیمی از جمعیت کشور در معرض هوای کثیف هستند و خسارت آلودگی هوا در ایران سالانه به 7 میلیارد دلار می رسد. تنها در شهر تهران سالانه بیش از 3700 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و خسارت ناشی از این پدیده در تهران بالغ بر 2.3 میلیارد دلار است.

این فوق تخصص ریه در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر سرطان ریه افزود: 20 درصد موارد سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا است. در سال های اخیر علاوه بر خودروها و منابع ثابت، سوختن گازوئیل در فصول سرد سال نیز در افزایش میزان آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از آن موثر بوده است. نفت کوره یا مازوت به دلیل قیمت ارزان برای سوخت کوره ها و نیروگاه ها استفاده می شود، اما این ماده پس از سوختن به گازهای خطرناک تبدیل می شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: تبخیر بنزین در پمپ بنزین ها یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا است، به طوری که حدود 20 درصد از انتشار VOC در هوا ناشی از تبخیر بنزین از این جایگاه ها است و میزان آن در اطراف این مراکز به شدت بالا و خطرناک است.

وی درباره میزان تبخیر بنزین نیز گفت: از هر 10 هزار لیتر بنزین 45 لیتر بنزین تبخیر می شود و بر اساس برآوردهای موجود سالانه بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین تنها در تهران مصرف می شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری‌های ریوی با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوا گفت: مهمترین راه کاهش آلودگی هوا در ایران اجرای قانون هوای پاک است که در سال 1395 به تصویب رسید. تاکنون اقدام جدی برای اجرای آن صورت نگرفته است».

مسجدی در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا افزود: توسعه حمل و نقل شهری از جمله مترو و بی آر تی، ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، آزمایش جدی آلایندگی خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، حذف کارخانه های آلاینده از شهرهای بزرگ، ارتقای کیفیت بنزین توسعه مناطق سبز شهری، ترویج. استفاده از خودروهای برقی، جلوگیری از سوختن گازوئیل، نصب فیلتر ذرات و بازیابی کاتالیزور خودروها از مهمترین اقداماتی است که باید برای کاهش آلودگی هوا و مرگ و میر و زیان های اقتصادی بسیار بالا انجام شود.

مدیر عامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت: مهم ترین نکته ضرورت وحدت و انسجام بین حاکمان کشور است. متاسفانه علیرغم تاکید برخی مسئولان بر اجرای قانون هوای پاک، اعتباری برای اجرای این قانون در نظر گرفته نشده است و همچنان شاهد تولید خودروها و موتورسیکلت های آلاینده و تداوم مصرف گازوئیل در برخی صنایع هستیم. .

این متخصص بیماری های ریوی به مردم توصیه کرد: در هنگام هوای کثیف، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند سبزیجات، میوه ها، بادام، شیر و سایر لبنیات نیز می تواند بدن ما را از اثرات هوای کثیف محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید