چالش های صنعت برق برای کاهش آلودگی هوا در مشهد/ شرکت ژاپنی درها را برای درمان آلودگی هوا باز می کند

ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۳
کد خبر: 1800108

به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان، مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد، استفاده از گازوئیل در نیروگاه توس و همچنین در صنعت است که باعث آلودگی بیشتر هوای کلانشهر دوم کشور شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; آلودگی هوای شهر مشهد یکی از معضلاتی است که همواره مورد توجه مردم و رسانه های خراسان رضوی بوده است اما هر بار با دوش برخی از مراجع یا وعده های مسئولان بی نتیجه مانده است. در حال حاضر به گفته مسئولان محیط زیست خراسان رضوی مهم ترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از گازوئیل در نیروگاه توس است که باعث آلودگی هوای بیشتر در کلانشهر دوم کشور شده و مردم به جای هوای پاک دود ناشی از آن را افزایش داده اند. گازوئیل داخل ریه های آنها را پر کنید.

تکنولوژی ساخت نیروگاه طوس و مشهد مربوط به چهل سال اخیر است

هاشم مرتضوی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان در این خصوص در گفت و گو با صبح توس گفت: دو نیروگاه توس و مشهد که در دو طرف مشهد واقع شده اند، تکنولوژی ساخت آنها مربوط به بیش از چهل سال پیش است. که در آن تایم خود را با استانداردهای زیست محیطی تطبیق می دهد، اما به تدریج این استانداردهای زیست محیطی بهبود یافته است، اما تکنولوژی ساخت این نیروگاه ها تغییر نکرده و شاخص زیست محیطی که در چهل سال گذشته ایمن یا کم خطر اعلام شده بود، اکنون مورد توجه قرار گرفته است. برای خطرناک

83b79482 033a 41be a13b 3c363a97de55 خبر خاکستری

وی افزود: در زمان ساخت نیروگاه توس این نیروگاه در 20 کیلومتری مشهد قرار داشت اما امروز با گسترش شهر شاهد هستیم که نیروگاه توس به مشهد متصل شده و آلودگی های سوختی وارد فضای شهری می شود.

آلودگی نیروگاه ها با بهبود سوخت کاهش می یابد/ گاز طبیعی کمترین آلودگی را دارد

مرتضوی با تاکید بر اینکه با بهبود مصرف سوخت می توان میزان آلایندگی نیروگاه ها را کاهش داد، گفت: نیروگاه های طوس و مشهد زمانی به کمترین میزان آلودگی خود می رسند که از سوخت گاز برای تولید برق استفاده شود اما پس از شروع فصل سرما و با افزایش مصرف گاز خانگی، کشور با کمبود گاز مواجه است، بنابراین نیروگاه های توس و مشهد مجبور به سوزاندن نفت کوره و گازوئیل هستند، بنابراین با تامین سوخت با کیفیت می توان انتظار کمترین آلودگی را از این نیروگاه ها داشت. .

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان گفت: سهم نیروگاه ها از آلودگی هوا حدود 15 درصد است و آلودگی نیروگاه ها در طول سال با نرخ ثابتی است که تنها به دلیل افزایش یا کاهش سایر متغیرهای آلودگی هوای مشهد است. کمیت بیشتر به چشم می خورد، بنابراین نمی توان تنها نیروگاه مشهد و طوس را عامل آلودگی هوای مشهد دانست.

چرا هیچ گاه به سهم مناطق صنعتی و کارخانه ها در آلودگی هوا اشاره نشده است؟

وی یادآور شد: چرا سهم شهرهای صنعتی و کارخانه هایی مانند کارخانه های سیمان که به مشهد چسبیده و آلودگی قابل توجهی را در مشهد ایجاد می کنند، هیچ گاه اعلام و اعلام آلودگی هوا نمی شود؟ یعنی کارمندان ما صدها کارخانه دارند.”

انتقال آلاینده های هوا در خاک با نصب فیلتر در نیروگاه ها

مرتضوی گفت: این بدان معنا نیست که در نیروگاه ها هیچ اقدامی برای کاهش آلاینده ها انجام نداده ایم. چند ماه پیش با یک شرکت ژاپنی قراردادی برای کاهش آلاینده های نیروگاه خراسان رضوی امضا کردیم که بر اساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان ژاپنی به ما اعلام شد که سوخت مصرفی در نیروگاه ها ابتدا باید با کیفیت و با کیفیت باشد. دیگری اعلام شد اگر بخواهیم با نصب فیلتر در دودکش نیروگاه ها آلودگی هوا را کاهش دهیم، آلودگی هوا را به خاک منتقل می کنیم.

امکان نصب فیلتر آب در نیروگاه های مشهد وجود ندارد

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان ادامه داد: از سوی دیگر، نصب فیلترهای آبی که با چرخش آب باعث کاهش آلودگی سوخت نیروگاه ها می شود، برای نیروگاهی مانند نیروگاه توس، کمی بیش از یک میلیون لیتر آب نیاز دارد. «بنابراین با توجه به اینکه مشهد در منطقه خشک قرار دارد، تامین این حجم آب برای تصفیه گاز دودکش نیروگاه غیرممکن است.

121b3a22 2d7f 4dad ae81 73656cd17f13 خبر خاکستری

امکان جابجایی و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه امکان حذف نیروگاه توس از شبکه برق استان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در خراسان رضوی به گونه ای است که مصرف و تولید تا حدودی برابر است، بنابراین امکان حذف یکی از نیروگاه های برق وجود دارد. نیروگاه های مفقود شده و جابجایی آنها، زیرا مونتاژ و نصب مجدد نیروگاه بیش از 5 سال طول می کشد، علاوه بر این، هزینه جابجایی نیروگاه سیکل ترکیبی مانند نیروگاه توس بسیار بالا و غیراقتصادی است.

وزارت نفت سوخت پاک نیروگاه ها را تامین می کند

مرتضوی افزود: تامین برق پایدار در نیروگاه ها بر عهده ماست اما از طرفی وزارت نفت وظیفه تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را بر عهده دارد و باید همان سوختی را که آنها به ما می دهند بسوزانیم.

لزوم ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در صنعت برق

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری جدی در صنعت برق انجام شود، گفت: همچنین تاکید کنید که مناقصه ای در این راستا برگزار شده است اما باید فرض کنیم که بازده سرمایه گذاری در صنعت برق بسیار کمتر از این باشد. بازگشت سرمایه در سایر صنایع، بنابراین سرمایه گذاران تمایل دارند. آن ها زیاد ندارند که سرمایه خود را به سمت این صنعت هدایت کنند.

b5e87b97 099d 4f0e 89a9 d7d8c9a4db99 خبر خاکستری

اصل 44 به دولت اجازه سرمایه گذاری در صنعت برق را نمی دهد

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون و اصل 44 دولت موظف است 80 درصد نیروگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کند و مالکیت آن را کاهش دهد، بنابراین اگر سرمایه و بودجه دولتی برای توسعه و توسعه نیروگاه ها تخصیص داده شود، مقدار بسیار کم است همان 20 درصد سهم دولت.

مرتضوی تاکید کرد: تا زمانی که دولت به حامل های انرژی یارانه می دهد و قیمت آنها از ارزش واقعی آنها برای صنایع و کارخانه ها کمتر است، صاحب صنعت انگیزه ای برای مدیریت انرژی ندارد. از سوی دیگر چرا؟ «کنترل کافی بر مصرف انرژی در صنایع وجود ندارد و هر صنعتی که انرژی بیشتری مصرف کند، در واقع یارانه و سود بیشتری دریافت می‌کند که باید تعدیل شود.

آلایندگی و مصرف کارخانه های چینی در راه ایران

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان یادآور شد: چندی پیش چین اعلام کرد که کارخانه‌های دارای آلودگی زیست‌محیطی و پرمصرف مانند مزارع ارز دیجیتال باید در این کشور تعطیل شوند و شاهد هستیم که این کارخانه‌های دست‌ساز چینی با قیمت‌های بسیار پایین. در بازار به فروش می رسند و از کشور ما می آیند و متاسفانه نظارت در این زمینه بسیار ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید کارخانه هایی را در کشور که بار زیادی ندارند و مصرف زیاد و آلایندگی بالایی دارند محدود کنیم یا حداقل اجازه ساخت چنین کارخانه هایی را در درازمدت ندهیم. افزایش تولید و راندمان تولید در نیروگاه ها برای افزایش ظرفیت تولید برق که متأسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که برخی از وزارتخانه ها به تعهدات خود برای افزایش راندمان تولید برق عمل نکرده اند و امروز با مشکل مواجه هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید