نقش تغذیه در کاهش اثرات مضر آلودگی هوا / بایدها و نبایدها در هنگام آلودگی هوا


ساعت: 15:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917200

برای مقابله با آلودگی و حفظ سلامت اعضای خانواده، لازم است با برخی از مواد غذایی آشنا شوید تا بدن شما در برابر آلودگی هوا مقاومت بیشتری داشته باشد و عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مشکلات آلودگی در همه شهرها یکسان نیست، اما در فصل زمستان پدیده ای که اغلب در شهرهای بزرگ مانند پایتخت رخ می دهد، معکوس می شود. در این شرایط آلاینده ها بین لایه های هوا محبوس می شوند و توصیه می شود در ساعات اولیه روز که هوا برعکس است از ماسک استفاده شود.

بر اساس تحقیقات، گروهی از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C، ویتامین A و به ویژه بتاکاروتن، ویتامین E و سلنیوم می توانند بدن را در برابر دود و اثرات مضر آلاینده های سمی محافظت کنند. مکانیسم حفاظتی این مواد بسیار موثر است.

در واقع افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه خود بسیار مهم است، ضمن اینکه از کار در هوا پرهیز کنید و در مواقعی که هوا آلوده است تا حد امکان خود و کودکان را دور نگه دارید تا بدن شما در برابر آلودگی و اثرات آن مقاومت بیشتری داشته باشد. برای شما کمتر باشد به آرامی

مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین ه

مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات برگ سبز به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی باید در روزهای آلوده بیشتر مصرف شود..

مصرف شیر و فرآورده های آن

مصرف شیر و فرآورده های لبنی با چربی بالا باعث عود بیماری های ریوی در هوای آلوده می شود، لبنیات در از بین بردن اثرات ذرات معلق در هوا مفید است. اما در بهبود مسمومیت های ناشی از آلاینده هایی مانند سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و … تاثیری ندارد و تنها راه درمان آن دریافت اکسیژن است..

مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی کمتر از 5/1 درصد و پنیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین های باکیفیت، سموم بویژه سرب را که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا خارج می شود، خنثی می کند. و مانع از جذب عناصر کمیاب مانند کلسیم، آهن و جلوگیری از روی در بدن می شود..

همچنین شیر و فرآورده های آن با ملین ها به دفع سموم و آلاینده ها کمک می کند و به دفع ادرار کمک می کند.

مصرف روغن زیتون

روغن زیتون غذای مناسبی برای هوای کثیف است. روغن زیتون حاوی آلفا توکوفرول است که نوعی ویتامین است ه خوب؛ نقش موثری در بهبود تنفس دارد. این روغن علاوه بر توکوفرول دارای اسیدهای چرب غیراشباع است که التهاب را کاهش می دهد.

در روزهایی که هوا کثیف است، به یاد داشته باشید که از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید و حتی سالاد را با روغن زیتون و لیموی تازه خوشمزه تر از حد معمول برای همه خانواده درست کنید..

مصرف محصولات گیاهی و میوه های تازه

خوردن سبزیجات تازه می تواند اثرات آلودگی هوا را کاهش دهد. واقعا مهم نیست چه نوع سبزیجات و میوه هایی، مهم این است که روزانه آنها را بخورید و مصرف خود را افزایش دهید.بیشتر سبزیجات تازه و محصولات گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می توانند اثرات آلودگی هوا را کاهش دهند..

سبزیجات را تازه مصرف کنید، اما قبل از پختن سیب زمینی، هویج، شلغم، چغندر و سایر محصولات غده دار، آن ها را به مقداری که در غذا ریخته اید، ریز خرد کنید و به مدت 20 دقیقه در آب سرد بگذارید تا از میزان نیترات ها کاسته شود.اینکثیفی را که ممکن است در آب جمع شود قرار دهید، سپس آب را دور بریزید و از سبزیجات برای پخت و پز یا مصرف خام استفاده کنید..

در میان میوه ها، سیب سرب را جذب می کند و از آسیب به سلول های بدن جلوگیری می کند. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، کلم، گوجه فرنگی، کیوی و غلات کامل نیز این خاصیت را دارند..

طبق تحقیقات میدانی، کلم بروکلی; به ویژه، تنفس را تسهیل می کند. حتماً در هر وعده غذایی، از جمله صبحانه، ناهار و شام، یک یا چند سبزی و محصولات سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید..

مصرف سیر و پیاز

یکی از بهترین غذاهایی که برای هوای کثیف توصیه می شود سیر و پیاز است. سیر و پیاز دارای آنتی اکسیدان هستنداینقوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال ها دارنداینآزادی هایی که از هوای اطراف وارد بدن می شوند. اشعه ماوراء بنفش، دود سیگار و به طور کلی آلاینده های هوا از طریق ریه ها وارد بدن شده و رادیکال ایجاد می کنند.اینرادیکال های آزاد ناشی از ورود آنها به سیستم حیاتی ما در واقع سیستم ایمنی و سلامتی را در معرض خطر قرار می دهند، بنابراین آنتی اکسیدان ها می توانند این خطر را کاهش دهند..

مصرف ماهی بخارپز

آبگوشت یا خورش غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و سلنیوم مانند شاه ماهی، پولاک، ساردین، ماهی خال مخالی، گوباد، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، قزل آلا (حتی پرورشی) و ماهی قزل آلا همراه با میگو می تواند اثرات مضر ترکیبات آلاینده التهابی را کاهش دهد. و مصرف آن برای افراد مبتلا به آسم، تنگی نفس و مشکلات قلبی و التهابی توصیه می شود.

مصرف سس گوجه فرنگی یا پاستا

لیکوپن نقش محافظتی موثری برای ریه ها و تنفس دارد و آسم را کاهش می دهد. لیکوپن موجود در برخی مواد غذایی مانند گوجه فرنگی نقش محافظتی موثری برای ریه ها و تنفس دارد و آسم را کاهش می دهد. به جای افزایش مصرف پاستا و ماکارونی، سس گوجه فرنگی خود را افزایش دهید.

دقت کنید رب یا سس گوجه فرنگی تقلبی نباشد، اگر مطمئن نیستید بهتر است سس گوجه فرنگی را خودتان درست کنید یا برای صبحانه، ناهار و شام از گوجه فرنگی استفاده کنید..

مصرف آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه

در روزهای آلوده به آب انار، به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی که به بدن کمک می کند از خود در برابر عوامل اکسید کننده ای که از طریق هوای آلوده وارد بدن می شوند و همچنین غذاهای پرچرب و پروتئین بالا محافظت کند، باید در برنامه غذایی خود قرار دهید. و غذاهای فرآوری شده می توانند سرعت اکسیداسیون را افزایش داده و تجمع رادیکال های آزاد مضر را در بدن افزایش دهند..

مصرف کلم بروکلی و جوانه های آن

مطالعه جدیدی که در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شده است نشان می دهد که نوشیدن نصف فنجان نوشابه بروکلی می تواند خطر آسیب ناشی از آکرولین و بنزین را کاهش دهد.

غذاهای چرب نخورید

مصرف چربی برای حفظ کارایی سلول های مغز توصیه می شود، اما در عین حال مصرف زیاد آن نه تنها باعث چاقی می شود، بلکه تا حدودی عملکرد سلول ها را مختل می کند. واکنش های زنجیره ای تولید رادیکال های آزاد با مصرف زیاد چربی افزایش می یابد. از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده در هوای آلوده خودداری کنید.

برای جلوگیری از تاثیر مواد مضر بر بدن، هر عضوی مکانیسم خاص خود را دارد. به عبارت دیگر برای جلوگیری از تأثیر مواد مضر راه هایی برای دفع وجود دارد، مثلاً تعریق از طریق پوست، سرفه از طریق ریه، ادرار از طریق کلیه ها و مدفوع از طریق روده، بنابراین بهترین توصیه این است که چه نوع غذایی غذا خوردن در هوای آلوده افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز.

این مایعات می تواند آب، نوشیدنی های مختلف، میوه ها، سبزیجات، سوپ ها و خورش ها باشد. در هنگام هوای کثیف توصیه می شود بیشتر از همیشه شیر مصرف کنید. همچنین برای از بین بردن اثرات مضر فلزات سنگین مانند سرب در هوای آلوده باید مصرف منابع آهن مانند گوشت را افزایش داد.


بیشتر بخوانید:

غیبت کلیه مدارس تهران برای دوشنبه و سه شنبه / فروش طرح ترافیک فعلا متوقف شد

هشدار بوق نارنجی برای مسئولان کلانشهر/روشنفکر برای پاکسازی هوا!

تشکیل جلسه کمیته اضطرار تهران برای آلودگی هوا فردا/تصمیم گیری دوشنبه و سه شنبه

عدم اراده جدی برای مقابله با آلودگی هوا/تهران نفس نمی کشد

هوای کثیف در هزارتوی بی کفایتی مسئولان / کیست که پاسخگو باشد؟!

دیدگاهتان را بنویسید