غذاهایی که به خنثی شدن اثرات ریزگردها بر بدن کمک می کنند/ چگونه از اثرات مضر «آلودگی هوا» در امان بمانیم؟


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820832

این متخصص تغذیه با تشریح راهکارهایی که به خنثی سازی آلودگی هوا در فصول گرم و سرد کمک می کند، از مردم خواست تا در وهله اول از ورود آلاینده های هوا به مجاری تنفسی و ثانیاً از بین بردن عوارض آنها از ماسک استفاده کنند. از علم تغذیه کمک بگیرید.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از اتفاقاتی که در نیمه دوم فروردین در شب سال نو در برخی نقاط کشور از جمله شهر تهران به طرز نگران کننده ای به مردم حمله کرد، هجوم گرد و غبار بود که سازمان هواشناسی می گوید منشا آن طبق معمول عراق است.

این مشکل به حدی رسیده است که ایستگاه‌های سنجش آلودگی شهر تهران در برخی از مناطق پایتخت میزان آلاینده‌ها را در محدوده 500 نشان می‌دهند و در عین حال رسیدن به عدد 150 آلاینده هوا ناسالم و ناسالم است. برای همه شهروندان خطرناک است اما این اتفاق عجیب در واقع هشداری برای افراد است که می توانند قبل از مقابله با اثرات مضر این پدیده خطرناک از ورود گرد و غبار به بدن جلوگیری کنند. بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه می توان اثرات ریزگردها را خنثی کرد با یک متخصص تغذیه با این سوال که چگونه از مواد غذایی موجود استفاده کنیم تا عواقب این پدیده آزاردهنده یعنی آلودگی هوا را به حداقل برسانیم؟


***


b4f87948 e9ab 4c26 99be 7c1045a4b4ec خبر خاکستری


دکتر احمدرضا ساعدی متخصص تغذیه و سلامت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف مواد غذایی می تواند در کاهش اثرات نامطلوب آلاینده های هوا موثر باشد، گفت: رژیم غذایی مناسبی برای رفع عوارض آلودگی در هر فصلی از سال وجود دارد. به عنوان مثال، برای فصل زمستان و مقابله با وارونگی دما، بیشتر شهروندان در معرض خطر آلاینده هایی مانند نفت کوره یا دود ناشی از سوختن خودروها و موتورسیکلت ها در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز هستند.


0511c2ba 1bfe 4246 852d a2182bb6c324 خبر خاکستری

وی ادامه داد: در شرایطی که آلودگی هوا در فصول سرد سال رخ می دهد و تحت تاثیر پدیده وارونگی قرار می گیرد، برخی از غذاها واقعا معجزه می کنند و اثرات مهلک این پدیده را که دشمن سلامتی به شمار می روند، خنثی می کنند و یا در حد مجاز را خنثی کنید. مثلاً در چنین مواقعی به افراد توصیه می کنیم معمولاً از کدو حلوایی آب پز استفاده کنند که علاوه بر کمی شکر یا عسل و پودر دارچین از جوشاندن کدو حلوایی درست می شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: در واقع کدو تنبل را باید با مقدار کمی آب و شکر و چند تکه کدو پوست کنده بجوشانید و میل کنید. این ترکیب به عنوان یک دسر فوق العاده برای خانواده ها قبل از خواب می تواند علاوه بر خواص ذکر شده به خواب آرام افراد کمک کند. اما توصیه دیگر من استفاده از ترکیب سیب، کدو حلوایی و شلغم است که هر دو باید برای مقابله و خنثی سازی آلودگی هوا ناشی از خودروهای دیزلی و گازوئیلی و بنزینی در زمستان و پاییز استفاده شوند. آب پز شده با مقدار کمی آب و بدون هیچ گونه مواد افزودنی استفاده کنید. این ترکیب همچنین یک دسر است که می توان آن را بعد از شام و در آخرین دقایق قبل از خواب میل کرد تا عملکرد عالی خود را در بدن داشته باشد.


76bc9d87 0b0e 4994 a4f3 fee9ead03102 خبر خاکستری

ساعدی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره فواید تهیه چای یا دمنوش میوه ای گفت: یکی دیگر از دمنوش هایی که به رفع آلودگی هوا کمک می کند، تهیه چای به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا و تقویت ریه های سفید است. در این زمینه مفید است. این دمنوش علاوه بر خواص فراوانی که دارد، در فصلی که میوه در بازار ظاهر می شود، از خرد کردن و برش دادن میوه و خشک کردن آن به دست می آید. در نهایت می توان آن را به عنوان نوشیدنی تهیه و نوشید. فواید چای و چای زیاد است اما با توجه به موضوع بحث ما این چای که البته باید کمی جوشانده شود تا عصاره آن گرفته شود و اگر آب آن کم است کمی آب جوش به کتری اضافه کنید. باعث پاکسازی کامل سفیده ها، ضدعفونی ریه ها و راه های هوایی و رفع بوی بد دهان و رفع عفونت های احتمالی دهان می شود.

وی در تشریح ورود آلاینده ها به جریان خون گفت: ذرات معلق مانند آلاینده های هوا مانند گرد و غبار یا اثرات دودی که وارد ریه می شود، برخی از آنها پس از چند دقیقه وارد خون می شوند، بنابراین ترکیبات، غذاها و نوشیدنی ها که همچنین خون، کلیه ها و کبد را تصفیه می کنند تا اثرات مخرب آلاینده های مضر مانند آب انار، آب آلبالو، آب زرشک و تهیه اولیه آب و سبزیجات و سبزیجات قرمز رنگ مانند آب گوجه فرنگی، آب را از بین ببرند. از هندوانه می توان برای تقویت سیستم ایمنی و تصفیه خون مصرف شده استفاده کرد و در نتیجه اثرات و پیامدهای آلودگی هوا را که بخشی از آن وارد جریان خون می شود به حداقل رساند.


5ed3b0e5 72cb 4763 9378 80d68938e6a9 خبر خاکستری

وی در پایان به مردم توصیه کرد قبل از درمان عوارض آلودگی هوا حداقل با چند راهکار ساده به درمان اثرات مضر آلاینده های هوا بپردازند. به عنوان مثال به محض ورود به منزل، دهان و بینی خود را با آب نمک تهیه شده از نمک 3 درصد شستشو دهید و غلظت آن در محدوده سرم های نمکی است. گرد و غبار و آلودگی های موجود در بدن را شسته و مقادیر قابل توجهی از آلودگی ها را از بین می برد.

این متخصص تغذیه افزود: نکته بعدی این است که افراد می توانند هوای تنفسی خود را از طریق ماسک های فیلتر شده فیلتر کنند.N95 آنها به عنوان فیلتر و تصفیه کننده هوا و به حداقل رساندن اثرات آلودگی هوا شناخته شده اند. در صورت در دسترس نبودن فیلترها، می توانند از ماسک های سه لایه ای که برای مبارزه با تاج در مکان های عمومی یا خارج از منزل استفاده می شود، استفاده کنند، اما از آنجایی که اندازه پودر ریز می تواند از بافت این ماسک ها عبور کند، بهتر است. برای احتیاط در صورت آلودگی شدید باید از Domask همزمان استفاده شود. بدون شک این راهکارهای ساده می تواند از بدبختی جلوگیری کرده و به راحتی اثرات نامطلوب آلاینده های هوا را به حداقل برساند.


93182b73 304b 4a2e 8728 1f94fb5a4f4c خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید