افزایش ریزگردها در بجنورد ریشه در خشکسالی ها دارد/ 15 درصد آلودگی هوا ناشی از فعالیت دستگاه های سنگ شکن است.


ساعت: 16:43
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899953

حسین هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت هوای استان برای گروه های سنی حساس خطرناک است، گفت: این آلودگی ها ریشه در خشکسالی دارد و نمی توان برای رفع این مشکل عملیات اجرایی خاصی انجام داد، تنها راه حل این مشکل بارندگی و آبگیری است. خارج از این وضعیت نامطلوب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین هراتی معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد در خصوص وضعیت آلودگی هوای بجنورد در روزهای اخیر گفت: سامانه پایش داده های آلودگی هوا از سامانه ملی و دقیق خارج است. تعداد سطح آلودگی هوا مشخص نیست.

وی ادامه داد: بر اساس پایش آزمایشی و اعلام سازمان هواشناسی استان، گرد و غبار از استان حرکت کرده و هوای استان نسبت به روز گذشته بهتر شده است و هم اکنون استان بین 100 تا 120 است که برای گروه حساس ناسالم خواهد بود.

هراتی با اشاره به اینکه گرد و غبار هوای این استان منشأ داخلی و خارجی دارد، گفت: به دلیل کمبود بارندگی و افزایش خشکسالی، میزان ریزگردها در استان و کشور افزایش یافته و بر همین اساس هوا نیز آلوده است.

این مسئول در خصوص عوامل خارجی آلودگی هوا تصریح کرد: مرز مشترک خراسان شمالی و ترکمنستان نیز به دلیل وجود بیابان های زیاد ریزگرد تولید می کند و همچنین تالاب های گلستان که در مجاورت استان قرار دارند در یک منطقه قرار دارند. وضعیت نامطلوب آب مصرفی آنها معتقدند همه این موارد در تولید آلودگی نقش دارند.

معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرترک مبنی بر تاثیر دستگاه های سنگ شکن بر آلودگی هوای بجنورد، تصریح کرد: گرد و غباری که از فعالیت سنگ شکن ها به وجود می آید سنگین است و باقی می ماند. به سرعت روی زمین، اما گرد و غباری که از آنها می آید، سطح خاکی است، در هوا معلق خواهد بود.

هراتی با اشاره به اینکه عملکرد دستگاه های سنگ شکن حدود 10 تا 15 درصد در آلودگی هوا موثر است، گفت: در خصوص اطلاع رسانی آلودگی هوا به سازمان ایمنی استان، به کلیه صنایع و سنگ شکن هایی که باعث آلودگی هوا می شوند، اطلاع رسانی می شود که فعالیت انجام شود. محدود یا به طور موقت بسته است.

وی افزود: متأسفانه این آلودگی ها ریشه در خشکسالی دارد و برای رفع این مشکل نمی توان عملیات اجرایی خاصی انجام داد و تنها راه حل این مشکل بارندگی و برون رفت از این وضعیت نامطلوب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید