بیماری های ریوی، قلبی و کم خونی ناشی از اثرات آلودگی هوا/ محیط زیست نتایج سامانه فهرست انتشار آلودگی هوای دانشگاه را ارائه نمی دهد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به روز ملی هوای پاک در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت گفت: این اثرات را می توان به دو دسته کوتاه مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد. – عوارض کوتاه مدت مانند سوزش چشم، گلودرد، آبریزش بینی و اشک.

وی افزود: اما عوارض طولانی مدت آن می تواند شامل بیماری های ریوی، بیماری های قلبی، کم خونی (ناشی از آلودگی سرب)، خستگی زودرس، خواب آلودگی و … باشد.

جمالیان ادامه داد: برای تعیین دقیق‌تر تاثیر آلودگی بر سلامت، چندین سال است که نیازمند تحقیق در این زمینه هستیم. زیرا برخی افراد بر این باورند که وسایل نقلیه عامل اصلی این آلودگی هستند. برخی دیگر صنایع و کارخانه ها را می بینند، در حالی که دیگران ریزگردها را عامل اصلی می دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اگر بخواهیم با مشکل پیش برویم باید با استفاده از اطلاعات جامع و کامل سهم هر یک از این عوامل را مشخص کنیم و سپس برنامه ریزی و چاره اندیشی کنیم.

وی افزود: این کار با بررسی تاثیر هر یک از عوامل آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه تکمیل می شود. مثلاً در آگاهی عمومی است که شهر اراک به دلیل آلودگی هوا تعداد بیماران سرطانی بیشتری دارد در حالی که اینطور نیست و میانگین شهر اراک از کشور پایین تر است.

محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا سامانه فهرست آلودگی هوای اراک که قرار بود ریشه آلودگی هوای کلانشهرها و تاثیر آن بر سلامت انسان را اعلام کند، راه اندازی شده است یا خیر، گفت: گرفته شده است و اطلاعات آن را در اختیار دارد، اما متأسفانه اطلاعات لازم را ارائه نمی کند. اطلاع رسانی به دانشگاه علوم پزشکی

وی تاکید کرد: از سوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی علاقه مند به انجام پژوهش در این موضوعات است اما تاکنون به دانشگاه اجازه این کار داده نشده است. حتی پیشنهاد مطالعاتی از سوی دانشگاه برای انجام این اقدام وجود دارد، اما با تامین اعتبار و مجوزهای لازم مشکل داشتیم که البته قول مساعدت در این زمینه داده شد و امیدواریم ثمربخش باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید