مرخصی 8 ساله سازمان محیط زیست برای «گشت و پایش صنایع آلاینده» / لزوم انتشار گزارش عملکرد 14 دستگاه مسئول رفع آلودگی هوا

ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1786731

امروز خبر تعطیلی 34 واحد آلاینده تهران از سوی سازمان محیط زیست منتشر شد. اما از سال 92 که مجلس این سازمان را به عنوان ضابط قضایی معرفی کرد، هیچ نظارتی بر صنایع آلاینده وجود ندارد!

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ آلودگی هوای کلان شهرهای ایران به ویژه تهران به یکی از مهم ترین معضلات کشور در سال های اخیر تبدیل شده است. معضلی که دولت ها در یکی دو دهه اخیر نتوانسته اند آن را سازماندهی و با آن مقابله کنند.

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست شهری، بیشترین آلودگی های موجود در پایتخت مربوط به صنایع آلاینده و کارخانه ها و کارگاه های حاشیه شهر است و سهم آلاینده های متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت کمتر از صنایع است.

این در حالی است که با توجه به کنار گذاشتن اقدامات سازمان محیط زیست و کم و بیش 13 دستگاه و سازمان دیگر که وظیفه رفع آلودگی هوا را بر عهده دارند و تقریباً توسط دولت های گذشته به فراموشی سپرده شده بود، این معضل روز به روز حادتر شده و امروز به جایی رسیده است. که ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، امروز 11 آذر 1400 که آلودگی هوا برای همه سنین و همه شهروندان در حالت آماده باش بود، نسبت به عواقب آلودگی هوا و ترافیک هشدار داد.

برگردید به سال های برنامه ریزی نشده قبل از 92

2ab1b2e2 3707 4484 8b17 734b7253bc45 خبر خاکستری

چنین وضعیتی در سال های قبل از 1392 بی سابقه بود. زیرا قانون برخی سازمان ها را موظف به رفع آلودگی هوا کرده است. اما هر بار که آلودگی به اوج خود می رسید، مخصوصاً در فصول سرد سال که وارونگی دما اتفاق می افتاد، سازمان ها شروع به پاسکاری کردند و همیشه توپ را به زمین دیگران می انداختند و در نهایت معلوم نبود کدام سازمان و اداره باید برخورد کند. با آن مشکل رویارویی و پیامدهای آن را خنثی کنید تا جان شهروندان حفظ شود.

اما مشخص بود که طبق اصل 50 قانون اساسی سازمان محیط زیست باید با این مشکل برخورد می کرد. اما هر بار که این موضوع به نوعی مطرح می شد، رهبران حفاظت از محیط زیست همیشه بهانه می گرفتند تا با کارخانه ها و کارگاه های آلوده کننده هوا برخورد کنند که نمی شد با آنها برخورد منفی کرد. زیرا قانون هیچ عامل بازدارنده ای برای سازمان پیش بینی نکرده است.

روزی که سازمان محیط زیست ضابط قضایی شد

e98e8c0c c57d 4e91 a3d5 26c14166df66 خبر خاکستری

در نهایت در 5 فوریه 2014عباس رجایی، رئیس وقت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس وی در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد: از این پس سازمان حفاظت محیط زیست مسئول است

رفع آلودگی هوا همانطور که ضابط قضایی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

نص صریح قانون: محیط زیست تنها حافظ آلودگی هواست

رجایی با تاکید بر اینکه از این پس سازمان حفاظت محیط زیست تنها متولی آلودگی هوا خواهد بود، تصریح کرد: تصویب نهایی طرح هوای پاک موجب تعهد تمامی ارگان ها، سازمان ها و افراد به رعایت اصول کاهش آلودگی می شود. در هوا.

رجایی ادامه داد: در طرح هوای پاک، فرسودگی خودروهای شخصی و عمومی به تفکیک ذکر شده است، خودروهای فرسوده ای که با 17 سال کارکرد به صورت شخصی استفاده می شوند و خودروهای عمومی که در ناوگان حمل و نقل عمومی هستند. “بعد از هفت سال استفاده استفاده شد.

بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست برای برخورد با صنایعی که از استانداردهای زیست محیطی دور هستند مانند صنعت خودرو نیازی به مشورت با وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سایر دستگاه ها ندارد و این روند نیز به مرور زمان دچار کاغذبازی خواهد شد.

8c59d5bc ab0c 4e82 9d3b 40db72204122 خبر خاکستری

رجایی بیان کرد: انتقال معضل آلودگی هوا از دستگاه ها و کمیته های مختلف به یکدیگر دلیلی برای سپردن مسئولیت تامین هوای پاک به سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست می تواند با کسانی که باعث آلودگی هوا می شوند برخورد قانونی کند. سازمان حفاظت محیط زیست پس از تصویب طرح هوای پاک، ضابط قضایی تعیین می کند و ممکن است کارخانه ها یا مؤسساتی را که باعث آلودگی هوا می شوند تعطیل کنند، آن ها مدیریت می کنند.

اما در مقطعی قانون سازمان محیط زیست را به عنوان منشی دادگاه تصویب کرد. در هشت سالی که از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی می گذرد، سازمان محیط زیست به محلی برای سیاست و سیاست اشتغال تبدیل شده است. آنها هیچ منطقه کاربردی نداشتند و به مناطق دیگر غیر مرتبط با محیط زیست نقل مکان کردند. اگر موضوعی مانند احیای دریاچه ارومیه با تخریب بیشتر محیط زیست و از دست رفتن منابع هنگفت مالی و بودجه ای ختم شود. پس دریاچه به روزهای اولیه خود برگشت و معلوم شد که آقایان به جای احیای چنین دریاچه عظیمی، مشتی آب از دیگر حوضه های آبریز را در این دریاچه نگون بخت ریختند و بودجه کلان آن را در جیب دیگری گذاشتند!

برخی از کارخانه های آلاینده چگونه قانون را رعایت می کنند؟

87790d32 b20c 48d5 b31d ac1fd67fc627 خبر خاکستری

یکی از کارمندان صنعت و کارخانه آلاینده که پذیرفت به شرط فاش نشدن نامش با دانا صحبت کند، گفت: به دلیل اینکه قانون برخی صنایع، کارخانجات و کارگاه های آلاینده را موظف به استفاده از گاز کرده و قیمت گاز برای صنعت مقرون به صرفه نیست. ، در ساعات خاصی از شبانه روز از گازوئیل استفاده می کنند.

وی افزود: بسیاری از کارخانجات پس از ساعت کاری که از عدم حضور بازرسان در این کارخانه ها که معمولاً در حاشیه تهران و حومه آن مستقر هستند برای سوخت رسانی به کارخانه ها و کارگاه های خود با گاز طبیعی اطمینان حاصل می کنند. که معمولا از ساعت 4 بعدازظهر تا صبح روز بعد رخ می دهد.

این کارمند که خود به دلیل آلودگی هوا از بیماری های تنفسی رنج می برد، افزود: قانون به برخی از کارخانه های دیگر که نیاز به سوخت بیشتری دارند اجازه می دهد که از نفت کوره استفاده کنند اما به شرطی که فیلترهای دودکش را خودتان نصب کنید. اما از آنجایی که هزینه خرید، نصب و تعویض این فیلترها که در شرایط تحریم هزینه بالایی دارد، بسیار گران است و گاهاً باید در طول سال توسط دو یا سه دوست تعویض شوند، صاحبان این گروه از صنایع و کارخانجات استفاده می کنند. فیلترها را رد می کنند و اگر بازرسان و مسئولان محیط زیست برای گشت بیایند به نوعی توجیهشان می کنند و با هم کنار می آیند.

هشت سال غیبت محیط زیست در گشت ها از صنایع آلاینده

8b27524f 1c92 46e9 bae7 dc830a0101f5 خبر خاکستری

وی در پاسخ به این سوال که آخرین باری که خودتان شاهد و مشاهده ماموران انتظامی محیط زیست از کارخانه خودتان و با این شهرک صنعتی بودید، گفت: البته بازرسان خیلی وقت نمی آمدند و حتی من هم شیفت نبودم. ، باید از طریق گزارش همکارانم مطلع می شدم که مثلاً بازرسان دیشب ساعت معینی برای بازدید از کارخانه آمده اند. با این حال فکر می کنم هفت هشت سال است که هیچ گشتی در این منطقه بازدید نشده و هیچ کارخانه ای مورد توبیخ و جریمه قرار نگرفته است.

یعنی در حالی که بعد از هفت هشت سال غیبت، محیط زیست روی زمین است و صنایع آلاینده را رصد می کند که البته به جز شهادت کارمندی که با دانا مصاحبه کرده است؛ جای خالی خبری منتشر شده در رسانه ها امروز سه شنبه دوم آذرماه خبرگزاری تسنیم با این تیتر تایید می شود: توقف فعالیت 34 متخلف پایش شبانه محیط زیست در استان تهران در متن این خبر سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد که در آبان ماه امسال طی پایش شبانه فعالیت 34 واحد آلاینده متوقف شد.

0aab2ba8 0cd7 4c4d 80d9 9d7ef8664bc5 خبر خاکستری

عکس آرشیو

محمودی در تشریح اقدامات سازمان محیط زیست در دولت سیزدهم گفت: ویژه برنامه پایش محیط زیست استان تهران از اوایل آبان ماه آغاز می شود و بر اساس این گشت ها، محیط زیست تهران در شب برای جلوگیری از آلودگی هوا پایش می شود، گفت: در این مدت 100 محور مواصلاتی استان در طول شب، محیط زیست محیط زیست را رصد می کنند. کارشناسان و تیم های گشت به طور مستمر تحت نظارت و کنترل هستند که شامل 244 نیروگاه بزرگ صنعتی و نیروگاهی و 2367 سایت کوچک صنعتی و تجاری می شود.

اما ادامه نظارت 24 ساعته سازمان محیط زیست بدون شک نتیجه قابل قبولی خواهد داشت که در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

58c35ef0 dd09 4c35 9dae 42a20e2be93e خبر خاکستری

جامعه از قوه قضائیه انتظار دارد

البته نباید فراموش کرد که در چند سال اخیر خودداری 14 سازمان و سازمان دولتی و غیردولتی از رفع آلودگی هوا و البته سازمان محیط زیست در رأس آنها، باید با قاعده قضایی پیگرد قانونی داشته باشد. قوه قضائیه و قوه قضائیه و متخلفین به دلیل سهل انگاری مردم را سرزنش و به مراجع ذیصلاح قانونی معرفی کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید