انتشار دی اکسید گوگرد آلاینده در ناوگان آلودگی هوا/حمل و نقل عمومی 24 درصد نقشی در انتشار ذرات معلق دارد.


ساعت: 09:01
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919117

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد در آلودگی اخیر هوا گفت: در برخی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران از 31 تا 24 آذرماه شاهد افزایش آلاینده با دی اکسید گوگرد در چند ساعت که البته آلاینده شاخص نبود بلکه آلاینده شاخص بود همین ذرات معلق زیر 2.5 میکرون بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بیش از دو هفته است که تنفس تهران تحت تاثیر هوای آلوده قرار دارد به طوری که میانگین کیفیت هوا در 3 آذرماه به 172 رسید که به معنای وضعیت ناسالم برای همه گروه هاست. شاخص آلاینده هوای تهران این روزها ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است اما شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه ها خبر داد.

زهرا عبادادی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار آلاینده دی اکسید نشانه سوختن نفت کوره است، گفت: در تهران سوختن مازوت نداریم. به عبارت دیگر، هیچ یک از نیروگاه های ما از سوخت دیزل استفاده نمی کنند. بنابراین آنها حتی گزینه ای برای استفاده از سوخت دیزل ندارند. فقط نیروگاه بعث این قابلیت را دارد و مخازن نفت کوره آن از سال 2018 پلمب شده است، بنابراین این که بگوییم سوخت در نیروگاه ها یا صنایع بزرگی مانند کارخانه سیمان تهران سوزانده می شود درست نیست زیرا هیچ کدام از آنها از نفت کوره استفاده نمی کنند. طبق تحقیقاتی که انجام دادیم و خوشبختانه سوخت هم هست گازشون تحویل داده شده.

عبادانی در ادامه درباره انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد در آلودگی هوای اخیر گفت: در برخی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران از 31 تا 24 آذرماه شاهد افزایش چند ساعتی آلاینده دی اکسید گوگرد بودیم که البته این شاخص به ازای هر آلاینده نبود. و شاخص آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 است. یک میکرون بود. در حال بررسی عوامل افزایش این آلاینده هستیم، زیرا عوامل مختلفی می توانند میزان آن را افزایش دهند، اما عامل اصلی افزایش آن سوخت حاوی گوگرد است. این سوخت را می توان در خودروهای سنگین و یا در تاسیسات صنعتی استفاده کرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: افزایش دی اکسید گوگرد لزوما عامل سوختن سوخت نیست، حتی گازوئیل نیز می تواند حاوی گوگرد باشد.

پایداری هوای بلندمدت تهران

عبادی با اشاره به پایداری طولانی مدت هوای تهران افزود: امروز چهاردهمین روز است که شرایط پایداری را تجربه می کنیم. در زمان افزایش آلاینده ها، احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد. تردد وسایل نقلیه نیز می تواند باعث افزایش آلاینده ها شود، بنابراین افزایش شاخص آلاینده قطعا به دلیل پایداری هوا است. دلایل دقیق این رهاسازی را که از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران در حال بررسی هستیم به اطلاع شما خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که در کارخانه ها و صنایع بزرگ تهران از نفت کوره استفاده نکرده و نمی کنیم. آنها تحت کنترل هستند و امیدواریم گاز صنایع نیروگاهی تامین شود تا به سوخت گازوئیل روی نیاوریم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران علت تداوم آلودگی هوای تهران را مورد اشاره قرار داد و توضیح داد: هم اکنون در وضعیت دمایی پایدار هستیم. به عبارت دیگر وقتی هر منبع سوخت و انرژی آزاد می شود، آلودگی آن در لایه های زیرین جو باقی می ماند و عملا راهی برای کاهش آلودگی وجود ندارد.

وی درباره دو اقدام انجام شده از طریق کارگروه اورژانس آلودگی هوا گفت: ابتدا تصمیماتی برای کاهش مواجهه به ویژه برای گروه های حساس اتخاذ شد. مثلاً دانشگاه ها و مدارس گم شده اند. هدف از تعطیلی مدارس کاهش آلودگی هوا نیست، بلکه تنها کاهش مواجهه با آن است. دوم اینکه فعالیت های عمرانی، بتن ریزی، آسفالت، اتوبوس در محل و غیره را که مستعد آلودگی هوا هستند متوقف کردیم و نظارت و نظارت بر تاسیسات صنعتی را تقویت کردیم.

عبادی تاکید کرد: تلاش کردیم در شرایط پایداری دما تا حد امکان میزان آلاینده منتشر شده در جو را کاهش دهیم.

عبادی با اشاره به راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت برای مقابله با آلودگی هوا گفت: راهکارهای بلندمدت در قانون هوای پاک پیش بینی شده است. برخی از آنها اجرا شده و بخشی دیگر که اجرایی نشده است را دنبال می کنیم. ما تکالیف همه دستگاه ها را شمرده ایم و ملزم به انجام وظایف خود هستند. هنگامی که با یک وضعیت اضطراری آلودگی هوا مواجه می شویم، چندین تصمیم کوتاه مدت برای اتخاذ داریم. در این شرایط نمی توان به راه حل بلندمدت فکر کرد.

وی افزود: روز شنبه (۵ آذر) کارگروه اضطراری آلودگی هوا تشکیل و بر اساس دستورالعمل مصوب هیئت وزیران تصمیماتی در خصوص شاخص کیفیت هوا اتخاذ شد و خوشبختانه موثر واقع شد.

عبادی خاطرنشان کرد: مدت‌هاست که وارونگی دما داشته‌ایم و سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که شاخص کیفیت هوا در هفته جاری به بالای ۱۵۰ برسد، اما در مجموع به زیر ۱۵۰ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به رایزنی ها و نشست های انجام شده با نهادهای ذیربط، به اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات از جمله توسعه حمل و نقل، اقدامات میان مدت و بلندمدت است. البته پیش از این لازم است حمل و نقل نوسازی شود، زیرا اتوبوس ها و وانت های فرسوده در شهر تهران یکی از عوامل مهم آلودگی هوا هستند و 24 درصد در انتشار ذرات معلق زیر 2.5 میکرون نقش دارند. پس از تعمیر، باید توسعه حمل و نقل پاک مانند مترو، اتوبوس های برقی، اتوبوس های گازسوز و غیره را آغاز کنیم. آنها عواملی هستند که با توجه به بار جمعیتی قابل توجه در تهران باید جزو اولویت های ما باشند.

و ادامه داد: اولویت بعدی مشکل خودروهای فرسوده است که باید برای از رده خارج شدن آن برنامه ریزی شود. خوشبختانه در 31 خرداد ماه سال جاری قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب رسید که یکی از آنها مربوط به خودروهای فرسوده است. سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر آن است که با کمک دستگاه های ذیربط مانند وزارت حراست و وزارت کشور دستورالعمل ها و راهکارهای لازم الاجرا و عملیاتی را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تدوین کند زیرا می تواند آثار قابل توجهی داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص ماده 10 قانون مقررات صنعت خودرو گفت: بر اساس این ماده جابجایی، جابجایی کالا و مسافر با وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در داخل کشور ممنوع است. مناطق شهری این امر نیازمند بخشنامه ای است که در حال تهیه برای متولیان امر اجرای آن است.

عبادی در پایان به موضوع مدیریت انرژی اشاره و اظهار کرد: بر اساس گزارش های شرکت گاز، مصرف گاز در تهران رو به افزایش است. فرهنگ سازی در مورد مدیریت مصرف انرژی بسیار مهم است و همچنین بهینه سازی سیستم ها، مخازن مصرف کننده و به طور کلی صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید