گسترش «آلودگی هوا» و «ترافیک»؛ محصول بی توجهی به توسعه ناوگان حمل و نقل شهری ما / “خودرو” منجر به اعمال یارانه پزشکی شده است.


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812145

کارشناس حمل و نقل شهری گفت: امروزه توسعه حمل و نقل عمومی یکی از مظاهر عدالت و عقلانیت در جهان است. در دولت های گذشته اما کشور ما نه تنها آلودگی هوا و ترافیک ناشی از تولید بی رویه خودرو را افزایش داد، بلکه برای رفع تبعات این مشکلات باید هزینه های گزافی نیز متحمل می شد که یارانه درمان یکی از این نمونه هاست.


عارف صمصامی کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص کوتاهی دولت های گذشته از جمله شهرداری تهران در بی توجهی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در دهه های اخیر در تمام کلان شهرهای دنیا حتی در شهرهای کوچک ناوگان حمل و نقل عمومی یکی بوده است. تمدن و عدالت به رسمیت شناخته شده است و همه دولت ها و دولت ها بدون توجه به عقاید و سوگیری های سیاسی خود، توسعه حمل و نقل عمومی را در اولویت سیاست های کاری خود قرار داده اند.

وی افزود: این در حالی است که در بسیاری از شهرهای دنیا توسعه پارک حمل و نقل عمومی صورت گرفته است تا زمانی که مشکلات و نیازهای اساسی مانند ترافیک و آلودگی هوا نداشته باشند و دست و پنجه نرم کنند. با چنین مشکلاتی نرم می شوند و همچنان نگاه ویژه ای به بهره مندی و توسعه حمل و نقل عمومی دارند، اما با وجود معضل آلودگی هوا، ترافیک و اتلاف وقت، متاسفانه کشور ما از این موضوع غافل شده و این بی توجهی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست. .


41347d95 9264 4ea8 96ae 70be7456025e خبر خاکستری

هر کدام از این مقوله‌ها آلودگی هوا و ترافیک به‌عنوان یک معضل بزرگ و اساسی هم برای ملت و هم برای دولت‌ها، مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است که اگر بخواهیم مثال بزنیم، مقوله کارشناس حمل‌ونقل شهری گفت: آلودگی هوا تحت الشعاع قرار گرفته است. با ادامه مشکلات علت و معلولی مانند سرطان ریه و بیماری های مختلف دستگاه تنفسی و عصبی مرکزی که هر روز در حال گسترش هستند.

وی افزود: ترافیک مشکلی است که باعث تصادف می شود. اگرچه حوادث در تمام دنیا به عنوان یک پدیده رایج شناخته می شود، اما در کشور ما به دلیل چندوجهی بودن این پدیده رایج جهانی، مقوله «حوادث» به عنوان یک معضل غیرقابل حل و قابل گسترش دیده می شود.» درست است. که هر دقیقه در تهران یک فاجعه جدی رخ می دهد، حدود چهارصد حادثه در روز، منجر به کشته و مجروح شدن می شود، علاوه بر حوادث معمول که منجر به کندی سرعت و تخریب اعصاب مردم، درگیری های خیابانی و جراحات جزئی بسیاری می شود. گاهی اوقات از یک تصادف کوچک متولد می شوند، اما متاسفانه ما به این دسته بندی ها توجه خاصی نداریم.


24b2861e e50b 45aa bbf4 a3a7447b9b94 خبر خاکستری

صمصامی یادآور شد: همه این موارد در طرف مقابل است، در حالی که بیماری های ناشی از آلودگی هوا و تصادفات و سایر مشکلات جزئی که ناشی از قاچاق است و بار مالی بسیار وحشتناکی را بر دوش دولت ها و دولت ها وارد می کند. به عنوان مثال در مقوله آلودگی هوا ناشی از تولید خودرو و تردد شخصی در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و غیره، آلودگی هوا و پدیده وارونگی وجود دارد که منجر به سرطان ریه و سایر بیماری ها می شود. هزینه درمان بسیار بالاست و برای درمان این گونه بیماری ها وزارت بهداشت باید یارانه سنگینی به نام «یارانه درمان» برای مقابله با این بیماری ها بپردازد. این در حالی است که این هزینه ها از جیب مردم بیت المال پرداخت می شود که توسط افراد مختلف بازپرداخت می شود. علاوه بر این در بحث ترافیک پلیس راهور باید تمام وقت خود را به ارزیابی و قضاوت بین تصادفات رانندگی، کارشناسی و ترسیمی و بسیاری مسائل دیگر اختصاص دهد که کاری سخت و طاقت فرسا است.


9cc336bc a093 4241 a352 2ed63ab2f5d5 خبر خاکستری

وی ادامه داد: این تا زمانی است که اگر درصد کمی از یارانه هزینه شده برای درمان و مشکلات به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یابد، چه منافع و مزایایی برای مردم خواهد داشت و بسیاری از مشکلات شهری خود به خود حل می شود. به عنوان مثال، اگر در زمانی که پارک‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بی‌آر‌تی مجهز باشند، هرگز پدیده وحشتناکی به نام نخواهیم داشت. “اتلاف وقت” ما نه زحمت می کشیم و نه شاهد «چراغ قرمزهای پشت سر» خواهیم بود و تمام هزینه هایی که از فروش بلیت اتوبوس و مترو می شود از طریق اموری مانند نظافت و خدمات شهری و تجهیزات و زیباسازی شهر به خصوص در شهرها تامین می شود. عالیه مثل تهران در این میان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به مناطق کمتر برخوردار از مواردی است که با توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


ff5a76e0 76ed 4e44 bac0 4ba9916ba505 خبر خاکستری

این کارشناس حمل و نقل در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند سال اخیر دولت های مختلف به جای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، سیاست اشتباهی را در زمینه تولید خودرو در پیش گرفته اند. یعنی وزارت صمت و خودروسازان مردم را به خرید اقساطی خودرو و ریختن بنزین و سوخت یارانه ای به داخل خودرو و آلودگی هوا و ایجاد مشکلات وحشتناک شهری با وجود ضرر بیت المال تشویق می کنند!

به همین دلیل است که دولت‌ها و سایر دست اندرکاران حاکمیت شهری باید تمام تلاش خود را برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به کار گیرند تا با سروصدا، شلوغی و سردرگمی که در شهری مانند تهران قابل لمس است، مقابله کنند. اگرچه در حال حاضر به آمار دسترسی ندارم و آمار روشنی در این زمینه وجود ندارد، اما اگر در حوزه های مورد بحث آماری ارائه شود، بی شک نتایج ناخوشایند و وحشتناکی به دست می آید که اصلاً شایسته جامعه اسلامی نیست.

انتهای پیام/


عرفان صمصمامی کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید